Hopp til innhold
Naviger fremover for å få tilgang til foreslåtte resultater
    Oppdatering av vilkårene for formildende omstendigheter

    Oppdatering av vilkårene for formildende omstendigheter

    Finn ut mer om hvordan kansellering fungerer i henhold til de nåværende vilkårene våre.
    Av Airbnb 23. sep. 2020
    Leselengde 5 min
    Oppdatert 15. feb. 2021

    Høydepunkter

    • Vi endrer hvordan kanselleringer fungerer i henhold til vilkårene for formildende omstendigheter for reservasjoner av opphold og Airbnb-opplevelser med innsjekkings- eller startdato 20. januar 2021 eller senere.

    • Vilkårene dekker fortsatt naturkatastrofer og lignende uforutsette hendelser som ingen kan kontrollere.

    Merk: De oppdaterte vilkårene for formildende omstendigheter gjelder for alle reservasjoner med innsjekking 20. januar 2021 eller senere.

    Helt siden starten av pandemien har vi fått mange tilbakemeldinger fra verter om hvordan kanselleringer har fungert i henhold til vilkårene for formildende omstendigheter. Mange verter uttrykte at de ikke syntes de tidligere vilkårene våre var rettferdige for vertene, så derfor har vi oppdatert vilkårene for å balansere gjestenes og vertenes behov på en bedre måte.

    De oppdaterte vilkårene gjelder for reservasjoner av opphold og Airbnb-opplevelser med innsjekkings- eller startdato 20. januar 2021 eller senere.*

    Gjester som rammes av uventede personlige omstendigheter, som juryplikt eller kansellert flygning, omfattes ikke lenger av vilkårene for formildende omstendigheter.

    Du kan lese mer om endringene i hjelpesenteret, men her gir vi deg noen eksempler på situasjoner som omfattes, og hva som ikke omfattes, fra januar.

    Hva dekket de tidligere vilkårene for formildende omstendigheter for gjester?
    I henhold til de tidligere vilkårene kunne gjester kansellere og få refusjon i to typer situasjoner:

    • uventede personlige omstendigheter
    • store hendelser som et jordskjelv eller en pandemi

    Hva omfatter de oppdaterte vilkårene?
    De oppdaterte vilkårene for formildende omstendigheter gjelder for reservasjoner av opphold og Airbnb-opplevelser som har innsjekkings- eller startdato 20. januar 2021 eller senere, og omfatter fortsatt naturkatastrofer og lignende uforutsette hendelser som man ikke kan kontrollere.

    Hvis gjestene rammes av en typisk reiseforstyrrelse, som flyforsinkelse, kan de ikke lenger kansellere i henhold til vilkårene for refusjon. De kan fortsatt ha rett på refusjon i henhold til kanselleringsvilkårene dine.

    Hva omfattes ikke av de oppdaterte vilkårene?
    Vilkårene gjelder ikke reiseforstyrrelser forårsaket av de fleste personlige omstendigheter.

    Hvis en gjest for eksempel har kansellert flyet, eller må utføre juryplikt og må kansellere reservasjonen i siste liten, kommer ikke Airbnb lenger til å betrakte dette som en formildende omstendighet, og kanselleringsvilkårene dine gjelder.

    Vilkårene gjelder heller ikke reiseforstyrrelser forårsaket av værhendelser og endemiske sykdommer som er vanlige nok til å være forutsigbare. I hjelpesenteret finner du mer informasjon og en liste over eksempler.

    Vi vet at forholdet til gjestene dine er viktig, og vi ønsker å gi deg muligheten til å bestemme om du vil gi refusjon til gjester som rammes av uventede personlige omstendigheter, forutsigbart vær, sykdom eller annet. Som alltid har du muligheten til å løse disse situasjonene direkte med gjesten hvis du velger å gjøre det – uten at du trenger å snakke med noen i kundeserviceteamet vårt.

    Hvilke reservasjoner omfattes av disse oppdaterte vilkårene?
    De oppdaterte vilkårene gjelder for reservasjoner av opphold og Airbnb-opplevelser med innsjekkings- eller startdato 20. januar 2021 eller senere, unntatt Luxe-reservasjoner.*

    Hva om jeg må kansellere en gjests reservasjon?
    Vi vet at verter av og til må kansellere en reservasjon på grunn av uforutsette personlige omstendigheter. Hvis du ikke kan være vertskap på grunn av noe du virkelig ikke kan kontrollere, for eksempel en skade som hindrer deg i å være vertskap eller en nødssituasjon ved eiendommen din, kan du fortsatt kansellere uten negative konsekvenser, for eksempel at du må betale gebyrer eller at det går ut over Superhost-statusen din.

    Vi ber deg overveie hver enkelt kansellering nøye. Som du sannsynligvis vet av egen erfaring, er en kansellert reservasjon noe av det verste en reisende kan oppleve – selv om vi vet at det noen ganger er uunngåelig.

    Hva om det oppstår en ny pandemi?
    Først og fremst håper vi virkelig at det aldri oppstår en ny pandemi. Men hvis vi opplever én til i vår levetid, forventer vi at mange gjester som bestiller før den pandemien, får muligheten til å kansellere og få refusjon i henhold til de oppdaterte vilkårene for formildende omstendigheter.

    Hvorfor velger dere å utelukke uventede personlige omstendigheter fra de oppdaterte vilkårene?
    Under normale omstendigheter – ikke under en pandemi – utgjør uventede personlige omstendigheter langt på vei flertallet av gjestekanselleringer som gjøres i henhold vilkårene for formildende omstendigheter.

    For å utvikle den riktige langsiktig løsningen har vi fokusert på disse kanselleringene. Fra 20. januar 2021 har gjester med uventede personlige omstendigheter ikke lenger rett til å kansellere og få refusjon i henhold til vilkårene for formildende omstendigheter. Det er opp til deg om du vil gjøre et unntak fra kanselleringsvilkårene eller ei.

    Hvilke typer store hendelser omfattes ikke av de oppdaterte vilkårene?
    For store hendelser forblir vilkårene i stor grad uendret. Gjester har for eksempel fortsatt rett på refusjon hvis en uforutsett naturkatastrofe hindrer dem i å reise. Denne oppdateringen innebærer at kanselleringsvilkårene gjelder oftere for gjestene dine enn de gamle vilkårene gjorde.

    Hva slags forsikring tilbyr dere, og hvordan tilbys den til gjestene?
    Vi jobber med å kunne tilby reiseforsikring til gjester, først i USA og deretter i andre områder rundt om i verden. Gjester kan kjøpe turbeskyttelse gjennom et samarbeid med et ledende forsikringsselskap.

    I mellomtiden har vi lansert en side om reiseforsikring for å informere gjester om reiseforsikring og oppgi lenker til sider som sammenligner reiseforsikringer. På denne måten kan gjester i visse land og regioner kan sammenligne tilbud og kjøpe en reiseforsikring som passer deres behov. Les mer om hvordan vi opplyser gjester om reiseforsikring.

    Kan gjester kansellere på grunn av omstendigheter i forbindelse med covid-19 i henhold til de oppdaterte vilkårene?
    Endringene i vilkårene påvirker ikke måten vi håndterer covid-19 på. Kanselleringer av reservasjoner av opphold og Airbnb-opplevelser i forbindelse med covid-19 som ble reservert etter 14. mars 2020, dekkes ikke, med mindre du eller gjesten din er syke med covid-19. Vær oppmerksom på at andre vilkår gjelder for Luxe-reservasjoner.

    Opphold og Airbnb-opplevelser som ble reservert 14. mars 2020 eller tidligere, kan fremdeles kanselleres. Les mer om vilkårene våre for formildende omstendigheter og covid-19.

    Hvordan er de oppdaterte vilkårene sammenlignet med lignende vilkår i gjestfrihetsbransjen?
    Med disse endringene tror vi at vilkårene for formildende omstendigheter blir blant de mest oversiktlige i bransjen, og at de gir den rette balansen mellom verters og gjesters behov.

    Disse endringene fjerner refusjoner til gjester i mange situasjoner, og gir i stedet gjestene muligheten til å vurdere reiseforsikring. Det er en stund til oppdateringene trer i kraft, men vi vil gjerne informere deg om hva som kommer.

    Les de oppdaterte vilkårene i hjelpesenteret, og ta kontakt med oss i fellesskapssenteret dersom du har spørsmål eller tilbakemeldinger. Du kan også se den siste vertsoppdateringen for å høre Airbnbs globale vertskapsleder, Catherine Powell, fortelle om endringene i vilkårene.

    Takk for at du er vertskap på Airbnb, og fortsett å dele tankene dine med oss. Idéer, meldinger og kommentarer fra dere inspirerer oss i arbeidet vi gjør, og vi har flere oppdateringer å dele i ukene fremover.

    * Vilkårene gjelder ikke for Luxe-reservasjoner, egne refusjonsvilkår gjelder for Luxe-gjester.

    Informasjonen i denne artikkelen kan ha blitt endret siden publiseringen.

    Høydepunkter

    • Vi endrer hvordan kanselleringer fungerer i henhold til vilkårene for formildende omstendigheter for reservasjoner av opphold og Airbnb-opplevelser med innsjekkings- eller startdato 20. januar 2021 eller senere.

    • Vilkårene dekker fortsatt naturkatastrofer og lignende uforutsette hendelser som ingen kan kontrollere.

    Airbnb
    23. sep. 2020
    Var dette nyttig?