Uhell er sjeldne, men de kan skje. Hvis du, noen du inviterer, eller kjæledyr er ansvarlig for skader som oppstår under et opphold, må du gi verten beskjed med en gang.
Verten kan sende deg en erstatningsforespørsel iløsningssenteret for å dekke kostnadene for skaden, og du har 24 timer på deg til å svare.
Du bør gi verten beskjed med en gang hvis du ødelegger eller skader noe under oppholdet. Den beste måten du gjør det på, er ved å sende verten en melding gjennom Airbnb-nettstedet eller -appen, i tilfelle kundeserviceteamet må henvise til dette senere. Det er også veldig fint hvis du har bilder.
Er du tidlig ute med å si fra om skader, får verten din så mye tid som mulig til å fikse det før den neste gjesten kommer. Du og verten får også en mulighet til å finne en løsning uten at Airbnb involveres.
Hvis verten mener at du er ansvarlig for skade, manglende gjenstander eller uventede rengjøringsutgifter, kan vedkommende sende deg en erstatningsforespørsel gjennom løsningssenteret. Du får 24 timer på deg til å svare.
Hvis verten involverer Airbnb, avgjør en kundeservicemedarbeider om du er ansvarlig for skaden og om beløpet verten ber om, er rimelig. Det gjør vedkommende ved å gjennomgå bevis gitt av verten din, i tillegg til eventuelle kommentarer du ga i det første svaret på vertens forespørsel. Det kan også hende at noen tar kontakt med deg eller andre som kan ha informasjon om vertens erstatningskrav.
Du får muligheten til å frivillig betale i tide eller sende inn en klage. Hvis du ikke sender inn en betaling eller klage i tide, eller hvis klagen er resultatløs, blir betalingsmåten din belastet. (Dette gjelder ikke for opphold i Kina, Japan eller India.) Du blir aldri belastet uten forhåndsvarsel, og du har mulighet til å klage både før og etter at du belastes. Du har 60 dager på deg til å klage etter at du har blitt belastet.
Det er aldri gøy å håndtere skader, men denne prosessen er utformet slik at den skal være så rettferdig som mulig. Du finner mer informasjon i tjenestevilkårene og betalingsvilkårene.