Forslag vises etter at du har skrevet inn søkeordene. Bruk opp- og nedpilene for å bla gjennom resultatene. Bruk enter til å velge. Hvis valget er en setning, blir denne setningen sendt til søkeruten. Hvis forslaget er en lenke, navigerer nettleseren til den siden.
Veiledninger

Slik får du hjelp via løsningssenteret

Trenger du å sende eller be om penger for ting relatert til oppholdet, tjenesten eller opplevelsen? Ikke noe problem! Gå til løsningssenteret for å sende en forespørsel om refusjon eller betaling.

Sende eller be om penger i løsningssenteret

Det kan hende du må legge til en betalingsmåte før du sender eller ber om penger gjennom løsningssenteret.

Du har opptil 60 dager etter reservasjonens utsjekkingsdato eller slutten av tjenesten eller opplevelsen til å sende inn en forespørsel gjennom løsningssenteret.

Dette kan du bruke løsningssenteret til:

refusjoner

  • Refusjoner avtalt av både vert og gjester
  • Forespørsler om refusjoner fra gjester

valgfrie avgifter

For eksempel

  • tilbud fra verten om betalt transporttjeneste til hjemmet, bedriften eller opplevelsesstedet
  • gjestetilgang til utvalgte fasiliteter eller oppgraderinger

depositum

Dette kan løsningssenteret ikke brukes til:

reservasjonsendringer

Du kan ikke bruke løsningssenteret til å innhente betaling for ekstra kostnader eller gi refusjoner for endringer i antall netter, gjester eller kjæledyr. Du må trykke på Endre reservasjon for å endre reservasjonen.

Obligatoriske gebyrer og depositum

Alle obligatoriske gebyrer må oppgis i det aktuelle gebyrfeltet, eller i feltet for pris per natt dersom det ikke finnes noe gebyrfelt. Det holder ikke å inkludere disse gebyrene i beskrivelsen av utleiestedet på bestillingstidspunktet. Det finnes visse unntak:

  • Visse verter med tilkoblet programvare kan kreve betaling for obligatoriske gebyr og depositum separat i løsningssenteret. Disse obligatoriske gebyrene inkluderer
    • faste utgifter som f.eks. vann, varme, elektrisitet, klimaanlegg
    • feriestedsavgifter
    • sengetøygebyrer
    • administrationsgebyrer
    • huseierforeningsgebyrer
    • rengjøringsgebyrer
    • depositum

På steder der Airbnb ikke krever inn skatt, eller der verter er juridisk forpliktet til å innkreve dette direkte fra gjester, må verter oppgi skatt i annonsebeskrivelsen.

Hotellopphold

Merk at løsningssenteret muligens ikke kan brukes i forbindelse med enkelte hotellopphold. Hoteller kan også kreve betaling utenfor Airbnb-plattformen for valgfrie gebyrer (f.eks. parkering), der dette er i samsvar med normal forretningspraksis.

Slik finner du forespørsler i løsningssenteret

Hvis en vert eller gjest ber om refusjon eller penger for ekstra tjenester, finner du forespørselen i e-posten som er tilknyttet Airbnb-kontoen din, eller i løsningssenteret.

Hvis verten og gjesten ikke kommer til enighet

Av og til klarer ikke verter og gjester å bli enige. Hvis dere ikke kommer til enighet, er det mulig å be Airbnb om å megle i saken.

Problemer må rapporteres til Airbnb innen 72 timer etter at du oppdaget det, for at det skal kunne dekkes av ombestillings- og refusjonsvilkårene for hjem eller refusjonsvilkårene for tjenester og opplevelser. Da gjennomgår et teammedlem all informasjonen og stiller om nødvendig spørsmål før det tas en endelig beslutning.

Få erstatning for skader

Uhell kan skje, og derfor finnes AirCover for verter.

AirCover for verter gir vertene beskyttelse fra A til Å. Den omfatter vertsbeskyttelse ved tingskade på tre millioner USD, vertsforsikring på én million USD, identitetskontroll av gjester, risikovurdering av reservasjoner og døgnåpen sikkerhetstelefon. Alltid inkludert når du er vertskap.

Hvis en gjest forårsaker skade på stedet ditt eller eiendelene dine i løpet av et Airbnb-opphold, kan du sende inn en erstatningsforespørsel gjennom løsningssenteret. Du kan få erstatning for visse skader som gjester forårsaker på hjemmet ditt og eiendelene dine hvis gjesten ikke betaler for skaden. Les mer om prosessen.

Vertsbeskyttelse ved tingskade er ikke en forsikring. Vertsbeskyttelse ved tingskade og opplevelses- og tjenesteforsikring dekker ikke verter som tilbyr opphold gjennom Airbnb Travel, LLC, eller verter som tilbyr opphold eller opplevelser i Japan – hvor den japanske vertsforsikringen og den japanske opplevelsesforsikringen gjelder. For utleiesteder i delstaten Washington er Airbnbs kontraktsforpliktelser under vertsbeskyttelsen ved tingskade dekket av en forsikring kjøpt av Airbnb. For verter som har Australia som bostedsland eller driftssted, gjelder disse vilkårene for vertsbeskyttelsen ved tingskade. For verter med Australia som bostedsland eller driftssted, er vertsbeskyttelsen ved tingskade underlagt vilkårene for vertsbeskyttelsen ved tingskade for australske brukere. Husk at alle dekningsgrenser vises i USD.

Vertsforsikringen og opplevelses- og tjenesteforsikringen er garantert av tredjeparts forsikringsselskaper. Hvis du er vertskap i Storbritannia, er vertsforsikringen og opplevelses- og tjenesteforsikringen garantert av Zurich Insurance Company Ltd. og besørget og inngått uten tilleggskostnad for britiske verter av Airbnb UK Services Limited, en oppnevnt representant for Aon UK Limited, autorisert og regulert av det britiske finanstilsynet (Financial Conduct Authority). Aons FCA-registernummer er 310451. Du kan undersøke dette i Financial Services Register ved å besøke nettsiden til FCA, eller kontakte FCA på telefon +44 (0)800 111 6768. Polisen for vertsforsikringen samt opplevelses- og tjenesteforsikringen i AirCover for verter er regulert av det britiske finanstilsynet (FCA). De resterende produktene og tjenestene leveres av Airbnb UK Services Limited og er ikke regulerte. FP.AFF.476.LC

Innenfor EU er disse polisene organisert og inngått uten tilleggskostnad for verter i EU-land av Airbnb Marketing Services SLU, en ekstern samarbeidspartner av Aon Iberia Correduría de Seguros y Reaseguros, SAU, som er autorisert og regulert av den spanske tilsynsmyndigheten Dirección General de Seguros y Fondos de Pensiones, og registrert under serienummeret J0170. Aon Iberia Correduría de Seguros y Reaseguros SAU fungerer som formidler for EU, og deltar i distribusjonen av forsikring i EU-land under friheten til å yte tjenester i henhold til den spanske loven om forsikringsdistribusjon, direktivet om forsikringsdistribusjon og andre juridiske eller regulatoriske bestemmelser. Uten at det berører myndighetene i vertslandet der forsikringsdistribusjonstjenester tilbys, er Kongeriket Spania medlemsstaten som er ansvarlig for tilsynet av Aon, og tilsynsmyndigheten er Dirección General de Seguros y Fondos de Pensiones (DGSFP), i Paseo de la Castellana 44, 28046 Madrid.

Var denne artikkelen til hjelp?

Relaterte artikler

  • Veiledninger • Gjest

    Hvis en vert ber om mer penger

    All prisinformasjon er oppgitt når du bestiller et hjem, en tjeneste eller en opplevelse. I noen tilfeller hender det likevel at du er eller blir skyldig et beløp etter at du har betalt.
  • Guide • Gjest

    Hjelp med problemer etter turen

    Turen din er over, men det er et par ting å ta tak i (kanskje du glemte noe på stedet eller verten belastet deg for noe ekstra).
  • Veiledninger • Gjest

    Etter turen: Håndtering av uenigheter

    Hvis uoverensstemmelsen dreier seg om penger, kan du bruke løsningssenteret til å be om eller sende penger for ting i forbindelse med Airbnb-turen din.
Få hjelp med reservasjonene, kontoen og mer.
Logg inn eller registrer deg