Forslag vises etter at du har skrevet inn søkeordene. Bruk opp- og nedpilene for å bla gjennom resultatene. Bruk enter til å velge. Hvis valget er en setning, blir denne setningen sendt til søkeruten. Hvis forslaget er en lenke, navigerer nettleseren til den siden.
Fellesskapets retningslinjer

Grunnregler for verter for hjem

Denne artikkelen har blitt oversatt automatisk.

Vi krever at verter følger reglene våre innenfor disse områdene, som bidrar til å skape komfortable, pålitelige opphold for gjester:

  • Reservasjonsforpliktelse
  • Rettidig transport.
  • Annonse nøyaktighet
  • Annonse renhold

Det forventes også at verter opprettholder høye anmeldelsesvurderinger, da gjestene forventer et konsekvent kvalitetsnivå og bruker anmeldelsene til å dele opplevelsen sin.

Opplysninger om grunnreglene

Positive anmeldelser

Annonser bør opprettholde en høy samlet vurdering og unngå for mange lave vurderinger. Vi har funnet ut at verter som får gode anmeldelser har en tendens til å fokusere på fire ting: reservasjonsforpliktelse, punktlig kommunikasjon, nøyaktige opplysninger om utleiestedet og renhold.

Bestillingsforpliktelse

Verter bør gjennomføre aksepterte reservasjoner og gi en pålitelig innsjekkingsopplevelse.

  • Kanselleringer: Verter bør ikke kansellere bekreftede reservasjoner, med mindre det er visse gyldige grunner utenfor vertens kontroll. Selv i disse tilfellene bør verter gjøre sitt beste for å kansellere med så mye ledetid som mulig og kontakte Airbnb hvis de trenger hjelp.
  • Innsjekking: Verter bør gi gjestene muligheten til å enkelt få tilgang til utleiestedet ved innsjekking (f.eks. riktig veibeskrivelse, oppdatert nøkkelkode osv.) og under hele oppholdet.

Rettidig transport.

Verter eller medverter bør være tilgjengelige for å svare på gjestenes henvendelser eller uventede problemer som kan oppstå før og under opphold.

Vi erkjenner at verter har mange krav til tiden sin. Hva som anses som en rimelig svartid kan avhenge av spesifikke omstendigheter, som arten av en gjests henvendelse og fasen av turen deres.

Hvis en gjest for eksempel tar kontakt med et spørsmål som er vesentlig for oppholdet:

  • Før oppholdet:
    • Hvis innsjekking er mer enn fem dager unna, forventes det at verter svarer gjestene innen tre dager etter at de har mottatt en melding. Dette er når gjestene sannsynligvis tar kontakt for å få ytterligere informasjon for å planlegge detaljene for turen.
  • Før innsjekking og under oppholdet:
    • I nærheten av innsjekkingstidspunktet, eller hvis det oppstår et problem under oppholdet (en manglende nøkkelfasilitet, problem med tilgang til utleiestedet osv.), er det spesielt viktig å svare raskt på gjestemeldinger. I disse øyeblikkene forventes det at verter svarer innen én time på meldinger fra gjester som er mottatt på lokale dagtid. Utenom lokal tid på dagtid kan Airbnb gi øyeblikkelig hjelp til gjester som står overfor et turproblem hvis verten ikke svarer.
    • Ellers, når en gjest tar kontakt med deg under oppholdet eller innen fem dager etter ankomst, er det best å svare innen 12 timer på gjestemeldinger mottatt på lokale dagtid. Dette skyldes at hvis innsjekking er innen fem dager, kan gjestene begynne å reise og kan trenge bekreftelse av endelige opplysninger som innsjekkingsinstruksjoner eller utleiestedets beliggenhet.

Annonsenøyaktighet

Annonsen på bestillingstidspunktet bør nøyaktig beskrive hjemmet og gjenspeile funksjonene og fasilitetene som vil være tilgjengelige på utleiestedet fra innsjekking til utsjekking, inkludert:

  • Bestillingsopplysninger: Verter bør bare endre opplysningene for en akseptert bestilling (datoer, pris osv.) med gjestens forhåndssamtykke.
  • Beliggenhet: Stedsinformasjonen (kartnål, adresse osv.) på annonsesiden skal være nøyaktig. Annonsen bør også oppgi informasjon om omgivelsene som kan påvirke støynivået.
  • Type, størrelse og privatliv: Annonsen bør nøyaktig beskrive typen overnatting som tilbys (privat rom, hele hjemmet osv.), oppsettet av utleiestedet (antall soverom, størrelsen på sengene osv.) og nivået på personvern (tilstedeværelse av en eiendomsforvalter på stedet, andre gjester osv.).
  • Eiendom: Stedet som ble oppgitt, bør være det som ble bestilt, og bildene og beskrivelsen på annonsesiden skal representere det oppgitte stedet. Verter bør bare erstatte ett utleiested med et annet hvis de har forhåndsavtale fra gjesten, og gjesten har akseptert en endringsforespørsel.
  • Fasiliteter og husregler: Annonsen bør oppgi gjeldende husregler og nøyaktig representere alle tilgjengelige fasiliteter (boblebad, kjøkken, treningsstudio osv.) og funksjoner som tilbys på utleiestedet. Hvis utleiestedet annonserer "basisartikler", bør alle fasiliteter fra denne listen være tilgjengelige for gjester. Hvis det er restriksjoner knyttet til tilgang til fasiliteter, bør disse også oppgis fullt ut på annonsesiden (for eksempel et basseng som bare er tilgjengelig i visse timer eller måneder av året).

Annonse renhold

Alle utleiesteder bør være rene og uten helserisiko før gjesten sjekker inn.

  • Helse og sikkerhet: Utleiestedene bør være frie for helserisikoer (mugg, skadedyr osv.).
  • Renhold: Verter bør tilby utleiesteder som oppfyller en høy standard for renhold (uten omfattende støv, kjæledyrflass, skitten oppvask osv.).
  • Gjestens utskifting: Verter bør sørge for å rengjøre mellom hvert opphold (vaske klær, ta ut søppel, støvsuge/feie, tørke av overflater osv.).

Rapportering av et brudd.

Airbnb oppfordrer gjester til å rapportere brudd på disse grunnreglene umiddelbart. Når en gjest har å gjøre med et mistanke om eller faktisk brudd på disse grunnreglene, ber vi om at de:

  • Kommuniser med verten - verten er i den beste posisjonen til å løse problemer raskt.
  • Dokumenter problemet ved å bruke samtaletråden på Airbnb, bilder osv.
  • Hvis verten ikke kan løse problemet, kontakt oss for å rapportere problemet direkte eller be om refusjon gjennom løsningssenteret.
  • Legg igjen en ærlig anmeldelse med tilbakemelding slik at verten kan forbedre seg for fremtidige gjester.

Hold verter i henhold til disse grunnreglene

Vi er opptatt av å håndheve disse grunnreglene. Når et brudd på grunnregelen rapporteres, vil Airbnb forsøke å kontakte verten for å forstå hva som skjedde.

Handlinger vi iverksetter kan inkludere å gi informasjon til verter om disse vilkårene og utstedelse av advarsler. Når gjentatte eller alvorlige overtredelser av disse grunnreglene rapporteres, kan verter eller annonsene deres bli suspendert eller fjernet fra plattformen.

Avhengig av overtredelsens art kan Airbnb også iverksette andre tiltak, for eksempel å kansellere en kommende eller aktiv reservasjon, refundere en gjest fra en verts utbetaling og/eller kreve at verter fremlegger bevis på at de har løst problemer før de kan fortsette som vertskap.

I tillegg kan en vert som kansellerer en bekreftet reservasjon, eller blir holdt ansvarlig for en kansellering, få andre konsekvenser i henhold til våre kanselleringsvilkår for verter. Airbnb kan frafalle kanselleringsgebyrer og i noen tilfeller andre konsekvenser hvis verten kansellerer på grunn av visse gyldige grunner utenfor vertens kontroll.

Tiltrekkende brudd

Verter kan klage på beslutninger i henhold til disse vilkårene ved å kontakte kundeservice eller gjennom lenken vi tilbyr for å starte klageprosessen. Når vi gjennomgår klager, vil vi vurdere eventuelle ytterligere opplysninger verten gir, for eksempel ny eller korrigert informasjon, brudd på retningslinjene for anmeldelser eller andre relevante omstendigheter knyttet til overtredelsen(e).

Var denne artikkelen til hjelp?

Relaterte artikler

Få hjelp med reservasjonene, kontoen og mer.
Logg inn eller registrer deg