Endre en reservasjon som vert
Ting skjer, og noen ganger passer det ikke å være vertskap som planlagt. Tidligere reservasjoner kan ikke endres, men for å redigere en bekreftet eller aktiv reservasjon, sender du gjesten en turendringsforespørsel som foreslår nye datoer, en ny pris eller et annet antall gjester. Du kan til og med foreslå at de kan bo på et annet sted, hvis du har mer enn ett.
Send gjesten en endringsforespørsel
Hvis stedet gjesten har bestilt, ikke er tilgjengelig, men du har mulighet til å leie ut et annet sted, må du spørre gjesten om det er greit, før du sender en endringsforespørsel:
- Send en melding til gjesten angående endringen og legg ved en lenke til utleiestedet du foreslår som erstatning. Pass på å opplyse om eventuelle prisforskjeller.
- Hvis gjesten går med på endringen, kan du sende en endringsforespørsel.
- Hvis gjesten ikke går med på endringen og ikke ønsker å beholde reservasjonen, må du kansellere den slik at vedkommende kan bestille et annet sted.
Pass på at endringene ikke kommer i konflikt med annonseinnstillingene. Det kan også vært lurt å sende gjesten en melding der du forklarer hvorfor du vil endre ting.
- Gå til Reservasjoner og velg reservasjonen du vil endre.
- Klikk på Opplysninger, bla nedover og klikk på Endre reservasjon.
- Velg Endre reservasjon på nytt.
- Endre utleiested, datoer, antall gjester eller pris.
- Se over endringene og klikk på Send forespørsel.
- Trykk på Profil
og deretter på Bytt til vertskap
.
- Trykk på Kalender
og velg reservasjonen.
- Trykk på Endre reservasjon.
- Under Reservasjonsopplysninger går du til Datoer eller Gjester og trykker på Endre.
- Utfør endringene og trykk på Lagre.
- Under Gjestegebyrer går du til Overnattingskostnader og trykker på Endre.
- Skriv inn et nytt beløp og klikk på Lagre.
- Se gjennom opplysningene og trykk på Send forespørsel.
- Trykk på Profil
og deretter på Bytt til vertskap
.
- Trykk på Kalender
og velg reservasjonen.
- Trykk på Endre reservasjon.
- Under Reservasjonsopplysninger går du til Datoer eller Gjester og trykker på Endre.
- Utfør endringene og trykk på Lagre.
- Under Gjestegebyrer går du til Overnattingskostnader og trykker på Endre.
- Skriv inn et nytt beløp og klikk på Lagre.
- Se gjennom opplysningene og trykk på Send forespørsel.
- Gå til I dag og velg reservasjonen du vil endre.
- Trykk på Endre reservasjon.
- Under Reservasjonsopplysninger går du til Datoer eller Gjester og trykker på Endre.
- Utfør endringene og trykk på Lagre.
- Under Gjestegebyrer går du til Overnattingskostnader og trykker på Endre.
- Skriv inn et nytt beløp og klikk på Lagre.
- Se gjennom opplysningene og trykk på Send forespørsel.
Slik fungerer det
Hvis gjesten avslår eller ikke svarer, forblir reservasjonen uendret. Hvis gjesten godtar, blir reservasjonen oppdatert med de nye opplysningene. Gjesten kan også sende deg en endringsforespørsel (gjøre oppholdet kortere eller lengre). Finn ut mer om å svare på en gjests endringsforespørsel og å avslå en endringsforespørsel.
Hvis prisen endres, blir gjesten belastet eller refundert deretter. Hvis betalingen ikke blir sendt innen 48 timer, blir endringen automatisk avslått og reservasjonen går tilbake til slik den opprinnelig var.
Hvis datoene endres, gjelder utleiestedets kanselleringsvilkår for de nye datoene.
Husk at du bare kan sende én forespørsel til gjesten om gangen. Har du gjort en feil? Du kan ikke endre forespørselen etter sending, men du kan kansellere den og sende en ny ved å gjenta trinnene ovenfor.
Når endringene er innført, må eventuelle senere endringer gjennomgå prosessen beskrevet ovenfor som en ny forespørsel.
Mer informasjon
Her er et par andre ting du bør huske på når du sender en endringsforespørsel:
- Hvis du har lyst til å bytte utleiested, må det nye utleiestedet tilhøre den samme vertens administratorkonto (et utleiested tilhørende en medverts konto fungerer ikke).
- Det kan ikke være noen overlappende bestillinger, selv ikke for datoer i fortiden, dersom endringen innføres i løpet av reservasjonen.
- Det er ikke mulig å endre reservasjonen hvis utsjekkingsdatoen er passert.
- Når en reservasjon har startet, kan ikke gjesten endre antall gjester.
- Hvis gjesten likevel trenger å legge til flere gjester i reservasjonen, kan dere bruke løsningssenteret til å behandle ytterligere betaling som du og gjesten blir enige om.
- Hvis du har endret prisen for de nye datoene før du ba om endringen, kommer den nye reservasjonen til å reflektere denne prisen. Unntaket er hvis gjesten har bestilt med et spesialtilbud. Finn ut mer om å endre prisen på en bekreftet eller ventende reservasjon.
- Endring av reservasjonsdatoen kan påvirke gjestens mulighet til å få ukentlig eller månedlig rabatt.
- Ved endringer blir skatter og avgifter alltid beregnet på nytt slik at de reflekterer de mest oppdaterte skattereglene i området.
Logikken bak prissetting ved endringer
Prisen for den opprinnelige reservasjonen beholdes der dette er mulig. Det vil si at endringer bare blir priset på nytt dersom det legges til nye datoer til en reservasjon.
I tilfelle spesialtilbud eller forhåndsgodkjenninger:
- Hvis noen datoer endres, blir prisen beregnet på nytt på lik linje med kansellering og ny bestilling.
- Hvis ingen datoer endres, forblir prisen den samme.
Lengre opphold
Hvis en reservasjon gjelder for 28 netter eller lenger, gjelder kanselleringsvilkårene for lengre opphold.
Hvis du er vert og har en gjest som ønsker å endre reservasjonen sin, trengs det godkjenning fra deg hvis
- henvendelsen kommer før turen starter, men det er mindre enn 30 dager til innsjekkingsdatoen
- turen har startet, men det er mindre enn 30 netter til utsjekkingsdatoen
- gjesten vil endre innsjekkingsdatoen eller forlenge reservasjonen
Endringen kan skje automatisk dersom
- henvendelsen kommer før turen, og det fortsatt er mer enn 30 dager til reservasjonen starter
- turen har startet, men det er 30 netter eller mer til utsjekkingsdatoen
Hvis et lengre opphold blir endret til en lengde på 27 netter eller mindre (kortvarig opphold), er gjesten ansvarlig for å betale for de følgende 30 dagene etter kanselleringsdatoen, eller frem til slutten av reservasjonen dersom mindre enn 30 dager gjenstår.
Når en reservasjon blir endret fra et lengre opphold til 27 netter eller mindre (kortvarig opphold), gjelder dine egne kanselleringsvilkår for fremtidige endringer eller kanselleringer av den oppdaterte reservasjonen.
Relaterte artikler
- Endringer, kanselleringer og refusjonerNoen ganger kan det dukke opp ting som gjør at enten du eller gjesten må endre planer. Her finner du noen nyttige opplysninger for å sørge f…
- VertKanselleringsvilkår for verterSiden kanselleringer kan forstyrre gjestenes planer og påvirker tilliten til Airbnb-fellesskapet, pålegges det sanksjoner dersom en vert kan…
- VertSlik svarer du på en endringsforespørselen fra en gjestHvis gjesten din vil endre en bekreftet reservasjon (f.eks. ved å gjøre turen kortere eller lengre), må vedkommende sende deg en endringsfor…