Forslag vises etter at du har skrevet inn søkeordene. Bruk opp- og nedpilene for å bla gjennom resultatene. Bruk enter til å velge. Hvis valget er en setning, blir denne setningen sendt til søkeruten. Hvis forslaget er en lenke, navigerer nettleseren til den siden.
Veiledninger

Verifisering av identiteten din

Målet vårt er at gjester og verter på Airbnb skal kunne stole på hverandre.

Selv om ingen identitetskontroller er helt sikre og vi ikke kan garantere noens identitet, innfører vi likevel tiltak for å skape tillit til at gjester og verter på Airbnb er den de utgir seg for å være. Derfor har vi prosedyrer for å bekrefte identiteten til brukerne våre.

Vi krever at annonseverter, nye medverter og gjester som bestiller, skal være bekreftet. Når du bestiller et opphold eller blir vertskap, kan det hende vi krever at personopplysninger som juridisk navn, adresse, telefonnummer og andre kontaktopplysninger blir verifisert. 

Det kan hende at vi ber om et bilde av offentlig utstedt legitimasjon og en selfie hvis vi ikke kan bekrefte identiteten din ved hjelp av personopplysningene du har oppgitt. I enkelte land kan det hende at verifiseringsmetoder som bruker personopplysningene du har oppgitt, ikke er tilgjengelige og/eller gyldige. I andre tilfeller kan vi oppdage avvik på plattformen. Når slike tilfeller oppstår, ber vi også om et bilde av offentlig utstedt legitimasjon og/eller en selfie. I tillegg kan det være krav om identitetsbekreftelse når du bestiller enkelte opplevelser.

Les retningslinjene for personvern for å finne mer informasjon om tillit og sikkerhet på Airbnb.

MERK

Når det står "Bekreftet identitet" eller du ser merket for identitetsbekreftelse hos noen, betyr det bare at vedkommende har oppgitt informasjon som er validert. Denne prosessen har enkelte sikkerhetstiltak, men er ikke en garanti for at en person er den vedkommende utgir seg for å være.

Hvorfor bekrefter vi identitet?

Vi bekrefter identiteten til gjester og verter for å

  • redusere bedragersk adferd
  • foreta bakgrunnssjekker der det er tillatt ved lov
  • overholde gjeldende lover, inkludert betalings- og skattelovgivning
  • reagere på og undersøke sikkerhetsproblemer som overfall eller ran

Slik fungerer prosessen

Som en del av prosedyren for identitetsverifisering kan vi be deg om å oppgi følgende:

  • Juridisk navn, adresse og/eller andre personopplysninger: I noen tilfeller er dette nok til at vi kan bekrefte identiteten din. Vær oppmerksom på at i enkelte land kan det hende at bekreftelsesmetoder som bruker personopplysningene du har oppgitt, ikke er tilgjengelige og/eller gyldige, og i disse tilfellene ber vi om et bilde av offentlig utstedt legitimasjon og/eller en selfie.
  • Bilde av offentlig utstedt legitimasjon: Dette kan for eksempel være førerkort, pass eller identitetskort. Finn ut mer om ulike typer offentlig utstedt legitimasjon som vi godtar, og eventuelle tillatte endringer i bildet av den offentlig utstedte legitimasjonen.
  • Selfie: Vi ber deg kanskje om et bilde av deg selv i tillegg til den offentlig utstedte legitimasjonen. Hvis du ikke kan sende oss en selfie som ligner på bildet på den offentlige utstedte legitimasjonen, kan du kontakte oss for å få en alternativ verifiseringsmetode.

Merk: Hvis du driver vertskapet som en bedrift, kan det hende vi ber deg om å bekrefte andre opplysninger på kontoen din og andre kontoer tilknyttet bedriften. Les mer.

Hvis du mottar inntekter fra å drive med utleie, arrangere opplevelser eller være medvert, og du er bosatt i et EU-land eller inntekten mottas fra en annonse for en eiendom i EU, blir du bedt om å bekrefte ytterligere informasjon for kontoen din. Les mer.

Hvor lang tid tar det å bekrefte identiteten?

Når du har sendt inn opplysningene, kan det ta litt tid før identiteten din blir bekreftet. Det er viktig å sørge for at opplysningene du oppgir, er gyldige, nøyaktige og oppdaterte, ellers kan behandlingstiden bli lengre.

Identitetsverifisering i kontoinnstillingene

Du kan verifisere identiteten din i kontoinnstillingene ved å sende inn et bilde av offentlig utstedt legitimasjon. Det kan du gjøre når du konfigurerer en konto, eller når du oppdaterer kontoopplysningene.

Har du problemer?

  • Se gjennom meldingene dine: Du kan ha fått tilsendt mer informasjon via tekstmelding, e-post eller telefon. Tror du at du kan ha gått glipp av en e-post? Finn ut hvorfor.
  • Gi kameratillatelse: Det kan hende Airbnb-appen eller nettleseren din trenger tilgang til kameraet ditt. Virker det fortsatt ikke? Prøv å oppdatere appen eller siden.
  • Bruk bilder av høy kvalitet: Ta bilder i et godt opplyst rom, sørg for at ansiktet vises skarpt og tydelig, og pass på at opplysningene er innenfor de hvite linjene. Hvis du bruker automodus, tar appen automatisk bilder av høy kvalitet, men du kan når som helst bytte modus for å ta bilder manuelt. Det går fint å ha på religiøse hodeplagg, men sørg for at vi kan se øyne, nese og munn.
  • Send inn bilder av en original (ikke fotokopiert), uskadd og gjeldende legitimasjon: Vi godtar ikke fotokopi, PDF eller annen digital kopi av offentlig utstedt legitimasjon. Sørg for at profilbildet er tydelig og uten flekker. Hvis legitimasjonen har to sider, som førerkort og nasjonalt ID-kort, sender du inn bilder av forsiden og baksiden.Les mer om hvordan du sender inn offentlig utstedt legitimasjon, inkludert landsspesifikk informasjon, der det er relevant for stedet du befinner deg.
  • Ta et bilde av den faktiske offentlige utstedte legitimasjonen: Et bilde av offentlig utstedt legitimasjon som vises på en annen mobiltelefon eller datamaskin, godtas ikke.

Når vi bekrefter identiteten din

Du må bekrefte identiteten din som gjest når du bestiller et utleiested for et opphold, og hvis en vert krever det når du bestiller en opplevelse. Som vert må du bekrefte identiteten din når du oppretter en annonse eller en opplevelse for første gang, eller hvis du har blitt invitert til å være ny medvert for et utleiested. 

Verter kan bli bedt om å bekrefte identiteten sin med jevne mellomrom av juridiske årsaker. Verter som ikke gjennomfører verifisering av legitimasjon når de blir bedt om det, kan ikke motta nye bestillinger før de har gjort det.

Bestillinger

Hvis du er gjest og bestiller et sted å bo, må du gjennomføre identitetsverifiseringen. Hvis du er gjest og bestiller en opplevelse, kan du i noen tilfeller måtte bekrefte identiteten din hvis verten krever det. 

Hvis vi ikke kan bekrefte identiteten din ved hjelp av opplysningene du gir i bestillingsprosessen, kommer vi til å be deg om å bekrefte identiteten din på en annen måte, for eksempel ved å oppgi juridisk navn, adresse eller andre kontaktopplysninger. Det kan også hende vi ber om bilde av en offentlig utstedt legitimasjon og en selfie hvis vi ikke kan bekrefte identiteten din ved hjelp av disse opplysningene. 

I enkelte land kan det hende at verifiseringsmetoder som bruker personopplysningene du har oppgitt, ikke er tilgjengelige og/eller gyldige. I slike tilfeller ber vi om et bilde av offentlig utstedt legitimasjon.

Det er viktig å sørge for at opplysningene du oppgir, er gyldige, nøyaktige og oppdaterte, ellers kan behandlingstiden bli lengre. Jo raskere du kan oppgi opplysningene, desto raskere kan vi bekrefte bestillingen og hjelpe deg videre.

MERK

Hvis du prøver å bestille, er det veldig viktig at du oppgir nødvendig informasjon til oss innen fristen vi oppgir til deg.

Hvis vi ikke kan bekrefte identiteten din innen den angitte fristen, kan vi ikke bekrefte reservasjonen din.

Annonser

Hvis du er ny som vertskap og oppretter en annonse for et utleiested eller en opplevelse for første gang, må du gjennomføre identitetsbekreftelsen ved hjelp av informasjonen du oppgir i løpet av kontooppsettet. 

Hvis bekreftelsesmetodene som bruker personopplysningene du har oppgitt, ikke er tilgjengelige og/eller gyldige i bostedslandet, eller hvis vi ikke kan bekrefte identiteten din ved hjelp av denne metoden, ber vi om et bilde av den offentlig utstedte legitimasjonen din. Annonsen publiseres ikke før du er ferdig med dette trinnet.

Hvis du har blitt invitert til å være medvert for et utleiested, må du fullføre identitetsbekreftelsen før du kan godkjenne invitasjonen.

Hvis du allerede er vertskap, medvert og oppgitt som hovedvert i en annonse, eller er vertskap for en opplevelse, må du gjennomføre identitetsbekreftelsen så snart som mulig. Unnlatelse fra å gjøre dette kan blant annet føre til blokkering av kalender.

Hvis du allerede er vertskap, medvert og oppgitt som hovedvert i en annonse, eller er vertskap for en opplevelse, må du gjennomføre identitetsverifiseringen så snart som mulig. Hvis du ikke gjør det, kan det blant annet føre til at kalenderen din blir blokkert.

Når kalenderen blir blokkert fordi du ikke har gjennomført identitetsverifiseringen, kan du ikke motta nye reservasjoner før prosessen er ferdig.

Gå til siden for identitetsbekreftelse for å verifisere identiteten din som vert. Her kan du

  • laste opp et eksisterende bilde av legitimasjonen din
  • ta bilde av legitimasjonen med et webkamera

Bekreftet-merke

Du kan se om en konto har gjennomført identitetsbekreftelsen, ved å se etter merket "Identitet er verifisert". Når du har fått merket, gjelder det både som gjest og som vertskap.

Hvis du endrer personopplysninger etter å ha bekreftet identiteten din, for eksempel ved å endre navn eller fjerne legitimasjonen fra profilen, kan du miste "Bekreftet identitet"-merket og må i så fall verifisere deg igjen før du kan bestille eller godta bestillinger.

Merk: Noen verter som driver som bedrifter, kan opprette flere kontoer for å administrere alle utleiestedene sine. I slike tilfeller kan det hende at de tilknyttede vertskontoene ikke viser "Bekreftet identitet"-merket selv når bedriften som drifter kontoen, har blitt verifisert. Les mer om verifisering av bedrifter.

Hvor viser vi statusen for identitetsbekreftelse?

Vi kan vise statusen for identitetsbekreftelse i annonsen med merket "Bekreftet identitet" eller på resten av Airbnb med et rødt merke med en hake ved siden av profilbildet. Statusen for identitetsbekreftelse vises også i profilen din under Bekreftede opplysninger om [navnet ditt].

Dette deler vi

Identitetsopplysningene dine blir behandlet i henhold til retningslinjene for personvern og deles ikke med verten eller andre gjester.

Vi kan dele identitetsopplysningene dine med autoriserte tredjeparts tjenesteleverandører som bidrar til identitetsbekreftelsen, blant annet ved å bekrefte identiteten din, kontrollere gyldigheten av legitimasjonsdokumenter og gjennomføre bakgrunnssjekker (der dette er tillatt).

Slik administrerer vi opplysningene dine

Det er bare autorisert Airbnb-personell og autoriserte tredjeparts tjenesteleverandører som har tilgang til informasjonen du sender inn. Alle opplysninger blir lagret og overført på en sikker måte, inkludert ved bruk av sikker kryptering.

Vi behandler opplysninger for de formålene de ble samlet inn for, som angitt i retningslinjene våre for personvern, inkludert følgende:

  • Personopplysninger du har gitt oss, for eksempel juridisk navn, adresse og fødselsdato:
    • støtte identitetsbekreftelsesprosessen som beskrevet ovenfor
    • svare på og undersøke sikkerhetsproblemer for å beskytte brukerne våre på Airbnb-plattformen og det bredere nettverket
    • opprettholde Airbnbs retningslinjer for fellesskapet
    • overholde gjeldende lover, som inkluderer betalings- og skattelovgivning
    • oppdage uredelig adferd
    • foreta bakgrunnssjekker der det er tillatt ved lov
  • Offentlig utstedt legitimasjon:
    • støtte identitetsbekreftelsesprosessen som beskrevet ovenfor
    • svare på og undersøke sikkerhetsproblemer som involverer brukere av plattformen og det bredere nettverket
    • svare på og bistå rettshåndhevelsesundersøkelser
    • overholde gjeldende lover, som inkluderer betalings- og skattelovgivning

Vi sletter offentlig utstedte legitimasjoner etter at en foreskrevet datalagringsperiode som samsvarer med formålene ovenfor, er utløpt, med forbehold om eventuell videre lagring som kreves for å overholde gjeldende lover. Etter at legitimasjonen din er slettet, beholder vi fortsatt informasjon fra legitimasjonen for administrasjon av kontoen din, overholdelse av lover og regler og for generelle sikkerhetsformål.

Ting en vert kan be deg om

Verten kan be om legitimasjon etter bestilling hvis kravet står oppført i vertens husregler på bestillingstidspunktet, eller der det er nødvendig for å overholde gjeldende lover eller kontraktsforpliktelser som gjelder for verten.

I noen regioner finnes det lover som pålegger gjester å være registrert hos lokale myndigheter. Dette kan gjøres direkte med de lokale myndighetene eller på overnattingsstedet på vegne av myndighetene. Om dette er tilfelle, kan registreringsforespørselen komme fra vertskapet for en bed and breakfast, et vandrerhjem, et hotell, en leilighet eller andre overnattingssteder som er annonsert på Airbnb.

Var denne artikkelen til hjelp?

Relaterte artikler

Få hjelp med reservasjonene, kontoen og mer.
Logg inn eller registrer deg