Forslag vises etter at du har skrevet inn søkeordene. Bruk opp- og nedpilene for å bla gjennom resultatene. Bruk enter til å velge. Hvis valget er en setning, blir denne setningen sendt til søkeruten. Hvis forslaget er en lenke, navigerer nettleseren til den siden.
Fellesskapets retningslinjer

Retningslinjer for aktivitet utenfor plattformen og gjennomsiktige gebyr

Når du er vert på Airbnb, godtar du å overholde vilkårene og retningslinjene våre, herunder tjenestevilkårene, som vi forbeholder oss retten til å håndheve etter eget skjønn. Ved gjentatte eller alvorlige overtredelser kan vi suspendere eller permanent deaktivere en brukers annonser eller konto. For å beskytte fellesskapet vårt, forbyr vi følgende adferd som er listet opp nedenfor.

Flytting av nåværende, fremtidige eller gjentatte bestillinger til utenfor Airbnb

    Herunder:

    • å be eller oppfordre brukere til å flytte nåværende, fremtidige eller gjentatte bestillinger (inkludert forlengelser av reservasjoner) til utenfor Airbnb
    • å inkludere lenker som tar folk ut av Airbnb-plattformen i annonser eller meldinger
    • å tilby eller be om rabatter for å bestille utenfor Airbnb
    • å kansellere eksisterende hele eller deler av reservasjoner for å bestille på nytt utenfor Airbnb

    Unnlatelse av å oppgi reservasjonsgebyr på bestillingstidspunktet

    Det inkluderer følgende:

    • Det er ikke lov å unngå å oppgi obligatoriske gebyrer i prisfeltene oppgitt av Airbnb, eller på annet vis forårsake at totalprisen ved utsjekking blir unøyaktig.
      • Obligatoriske gebyrer er kostnader som gjestene må betale i henhold til antall bestilte netter, antall gjester og antall kjæledyr. Eksempler på obligatoriske avgifter inkluderer avgifter for vann, strøm o.l., gebyr for ekstra gjester, kjæledyrgebyr, hotellavgifter, administrasjonsgebyrer, destinasjonsgebyrer, avgifter til huseierforeninger og skatt (se unntak nedenfor).
      • Alle obligatoriske gebyrer må oppgis i det aktuelle gebyrfeltet, eller feltet for pris per natt dersom det ikke finnes noe gebyrfelt.
    • Det er ikke lov å unnlate å bruke Airbnbs verktøy "Endre reservasjon" til å innhente betaling for endringer i antall netter, gjester eller kjæledyr.
    • Det er ikke lov å unnlate å nevne depositum. De fleste verter har ikke lov til å belaste depositum. I de få tilfellene der depositum er tillatt, må dette oppgis i det aktuelle gebyrfeltet.
    • Det er ikke lov å oppgi påkrevde depositum for uforutsette utgifter som en del av et hotells standardprosedyrer. Depositumsbeløpet må oppgis i annonsebeskrivelsen.

    Unntak

    På steder der Airbnb ikke innkrever skatt, eller der verter er juridisk forpliktet til å innkreve dette direkte fra gjester, må verter oppgi skatt i annonsebeskrivelsen.

      Betaling for eventuelle reservasjonsgebyrer utenfor Airbnb

      Det er forbudt å be om, sende eller motta betalinger utenfor Airbnb. Dette inkluderer kostnaden for reservasjonen og betalinger av gebyr i forbindelse med reservasjoner (f.eks. valgfritt gebyr for oppvarming av bassenget).

      Unntak

      • Utvalgte programvaretilkoblede verter kan kreve betaling for oppgitte obligatoriske gebyr og depositum utenfor Airbnb-plattformen
      • Hotell kan be om et depositum via kredittkort eller kontant ved innsjekking for å dekke kostnader for uforutsette utgifter som en del av standardprosedyrene.
      • Hotell kan også kreve betaling utenfor Airbnb-plattformen for valgfrie gebyrer (f.eks. parkering), der dette er en del av standardprosedyrene.
      • På steder der Airbnb ikke innkrever skatt, eller der verter er juridisk forpliktet til å kreve inn dette direkte fra gjester, har verter lov til å kreve inn skatt utenfor Airbnb.

      Det er ikke lov å be gjester om, eller bruke, kontakt- eller identitetsinformasjon på måter som ikke relaterer til oppholdet deres, eller som kompromitterer kvaliteten på oppholdet

      Det inkluderer

      • å be gjester om kontaktinformasjon før bestilling, all kommunikasjon med gjester før bestilling må skje på Airbnb
      • å be gjester om e-post, postadresse eller andre kommunikasjonskanaler ved hjelp av Airbnbs meldingssystem eller e-postalias etter en bestilling
      • å be gjester om kontaktinformasjon etter en bestilling for å kunne foreta kredittsjekker eller bakgrunnssjekker
      • å be gjester om å sende bilder av offentlig utstedt legitimasjon før ankomst, unntatt der dette kreves av juridiske eller samsvarsmessige årsaker som beskrevet nedenfor
      • å bruke kontaktinformasjon oppgitt av Airbnb til andre formål som bryter med tjenestevilkårene
      • å selge, dele eller bruke gjestens kontaktinformasjon til markedsføringsrelatert kommunikasjon eller registrere gjester på kontaktliste.

      Unntak

      • Du kan trenge ytterligere kontakt-/identitetsinformasjon dersom dette kreves av juridiske eller samsvarsmessige årsaker, og dette kan verifiseres av en vert på forespørsel fra Airbnb (for eksempel lokale lover, huseierforeningens regler, eiendommens sikkerhetsregler). I slike tilfeller må vertene inkludere informasjon om hva som kreves og hvorfor i annonsebeskrivelsen, slik at gjestene forstår at dette ekstra trinnet er et krav før bestilling. Verter er ansvarlige for å sikre overholdelse av gjeldende personvernlover.
      • Etter at du har akseptert en bestilling, kan du be en gjest om å bekrefte at kontaktinformasjonen fra Airbnb er en egnet måte å ta kontakt på under oppholdet, eller dersom gjesten ber om et alternativ eller for å kommunisere etter bestilling.
      • Du kan bruke en alternativ måte å kommunisere med gjesten på dersom gjesten ber om det etter bestilling (f.eks. chatteapp), men du må sørge for at slik kommunikasjon er i samsvar med de andre kravene i disse retningslinjene.

      Å ta folk ut av Airbnb-plattformen for tilbakemelding og anmeldelser

      Du kan ikke be gjestene om å anmelde et Airbnb-opphold på et ikke-Airbnb-nettsted eller fylle ut en undersøkelse om et Airbnb-opphold på et ikke-Airbnb-nettsted (for eksempel et skjema utenfor Airbnb) med mindre du er en godkjent hotellpartner. Disse handlingene holder verdifulle innspill om gjestens opphold unna Airbnb-fellesskapet. Vi ønsker at gjester skal dele tilbakemeldingene deres direkte på Airbnb, slik at andre gjester kan dra nytte av innsikten deres.

      Krav om at gjester bruker andre nettsteder eller apper for å få fysisk tilgang til utleiestedet

      Dette inkluderer

      • å be gjester om å opprette en egen konto eller registrere seg på et annet nettsted enn Airbnb.com for å få tilgang til et utleiested
      • å be gjester om å installere en tredjepartsapp for å få tilgang til et utleiested – alle utleiesteder på Airbnb må være tilgjengelige for en gjest bruk av en annen app eller konto

      Unntak

      • Ytterligere registrering eller installasjon av ytterligere apper er tillatt der dette kreves av juridiske eller samsvarsmessige årsaker en vert kan bekrefte skriftlig på forespørsel fra Airbnb (for eksempel lokale lover, huseierforeningens regler, eiendommens sikkerhetsregler). I slike tilfeller må vertene inkludere informasjon om hva som kreves og hvorfor, i den annonsebeskrivelsen gjester ser, slik at gjester forstår at dette ekstra trinnet er et krav før bestilling
      • Apper for nøkkelfri adgang og apper som forenkler gjestens opplevelse under oppholdet (for eksempel Sonos, Nest, concierge-apper), så lenge de er valgfrie.
      Var denne artikkelen til hjelp?

      Relaterte artikler

      Få hjelp med reservasjonene, kontoen og mer.
      Logg inn eller registrer deg