Tillit er fundamentet i Airbnbs fellesskap, hvor millioner av mennesker over hele verden stoler på hverandre mens de reiser eller er vertskap for tjenester, opplevelser eller hjem.
En viktig del av å skape denne tilliten er å bekrefte identiteten til brukerne av tjenesten. Identitetsbekreftelsesprosessen er en rekke tiltak vi iverksetter for å sikre at brukerne i fellesskapet er den personen de utgir seg for å være, slik at alle kan føle seg tryggere når de bruker Airbnb. Hver vert, ny medvert og bestillende gjest må bekrefte identiteten sin for å bruke plattformen.
Prosessen er ikke perfekt, men målet er å begrense uredelig atferd, fremme sikkerhet og muliggjøre meningsfull samhandling i den virkelige verden i fellesskapet vårt.
Merk: Identitetsbekreftelsesprosessen kontrollerer en persons opplysninger opp mot pålitelige tredjepartskilder eller offentlig legitimasjon. Prosessen har sikkerhetstiltak, men garanterer ikke at en person er den vedkommende utgir seg for å være.
Vi bekrefter identiteten til gjester og verter for å
Vi krever at hovedverter, nye medverter og bestillende gjester skal fullføre identitetsbekreftelse for alle opphold, tjenester og opplevelser på Airbnb.
Bekreftelse av identiteten din innebærer å bekrefte visse personopplysninger, for eksempel juridisk navn, adresse, telefonnummer eller andre kontaktopplysninger ved hjelp av pålitelige tredjepartskilder eller offentlig utstedt legitimasjon. I noen tilfeller kan vi gjøre dette uten at du må gi oss flere opplysninger. I andre tilfeller kan vi måtte be om flere opplysninger, som beskrevet nedenfor.
Noen brukere kan velge ansiktsgjenkjenningsteknologi, også kjent som ansiktsgjenkjenning, som en del av å fullføre identitetsbekreftelse.
Identitetsbekreftelsesmetoder kan også variere fra region til region. Brukere i Sør-Korea kan for eksempel også bruke tredjepartssertifikater for identitetsbekreftelse.
Det er ingen grunn til bekymring, ingen av identitetsopplysningene du oppgir for å bekrefte identiteten din, deles med verter eller gjester på Airbnb, og alle opplysningene håndteres i henhold til retningslinjene for personvern.
Hvis vi ikke kan bekrefte identiteten din med denne informasjonen, kan du under begrensede omstendigheter fremlegge andre bevis på hvem du er, for eksempel en ekteskapslisens eller rettskjennelse, for å fullføre denne prosessen.
Merk: Verter kan bli bedt om å bekrefte andre opplysninger, for eksempel hjemmeadresse eller statsborgerskap, og annen informasjon, hvis de er vertskap som en virksomhet. Og hvis du er bosatt i EU og mottar inntekter fra å drive med utleie, arrangere opplevelser eller være medvert, eller hvis du mottar inntekter gjennom en annonse i EU, blir du også bedt om å bekrefte ytterligere skatteopplysninger.
Som gjest må du bekrefte identiteten din når du bestiller et opphold, en tjeneste eller en opplevelse. De fleste brukere trenger bare å gjøre dette én gang, og vi hjelper deg gjennom prosessen.
Det skjer vanligvis på betalingssiden, og der får du en bestemt frist for å fullføre. I løpet av denne tiden er reservasjonen din på vent, og andre kan ikke bestille datoene du har valgt. Vi sender deg også varsler, som e-poster, SMS- og push-varsler, avhengig av preferansene dine, for å hjelpe deg med å fullføre før fristen. Hvis du ikke fullfører prosessen innen fristen, godkjennes ikke reservasjonen.
Du kan bli pålagt å bekrefte identiteten på nytt hvis du redigerer det juridiske navnet på kontoen din eller oppdaterer annen kontoinformasjon, eller av andre grunner, for eksempel når vi oppdager risiko.
Hvis du blir bedt om å gå gjennom identitetsbekreftelse på nytt, kan du kanskje bekrefte identiteten på nytt umiddelbart ved hjelp av opplysningene du allerede har gitt oss, for eksempel navn og kontaktopplysninger, eller så kan du bli bedt om å fullføre andre bekreftelsestrinn. Når dette skjer, påvirkes ikke eksisterende turer du har bestilt, men du kan ikke reservere på nytt før vi har bekreftet denne endringen.
Merk: Hvis du prøver å reservere, er det viktig at du sender inn informasjonen vi trenger, så snart som mulig. Hvis innsjekkingen starter innen tolv timer, har du én time på deg til å fullføre bekreftelsen. Hvis ikke må du fullføre bekreftelsen innen tolv timer etter at du har bestilt. Reservasjonen din er på vent i løpet av denne tiden, og den blir ikke bekreftet hvis du ikke kan fullføre bekreftelsen innen fristen vi har gitt deg.
Hvis du begynner som vert, må du bekrefte identiteten din når du oppretter en annonse for et overnattingssted, en tjeneste eller en opplevelse for første gang, eller hvis du har blitt invitert til å være ny medvert for en annonse. Verter får ingen frist for å fullføre bekreftelsen, men annonsen publiseres ikke før det er gjort. Det innebærer at du ikke kan godkjenne reservasjoner før identiteten din er bekreftet. Og som ny medvert for en annonse må du fullføre bekreftelsen før du kan godta invitasjonen.
Som vert eller medvert kan du bli pålagt å bekrefte identiteten på nytt hvis du redigerer det juridiske navnet på kontoendin eller oppdaterer annen kontoinformasjon, eller av andre grunner, for eksempel når vi oppdager risiko.
Hvis du som hovedvert blir pålagt å gå gjennom identitetsbekreftelse på nytt, påvirkes ikke eksisterende reservasjoner, men kalenderen for eventuelle annonser blir blokkert inntil du fullfører prosessen. Medverter som ikke er hovedverter for en annonse, kan bli fjernet fra annonsene hvis identitetsbekreftelsen ikke fullføres når det er påkrevd.
Når du har sendt inn opplysningene, tar det vanligvis mindre enn én time å bekrefte identiteten din. Dette kan variere avhengig av landet du bor i, og hvilken informasjon du har oppgitt.
Sørg for at opplysningene du oppgir, er gyldige, nøyaktige og oppdatert. Hvis ikke kan det ta oss lengre tid å bekrefte identiteten din, eller det kan bli nødvendig å be om ytterligere informasjon.
Hvis du er gjest og reserverer, må du huske å gjennomføre bekreftelsen innen fristen vi gir deg. I løpet av denne tiden avventer reservasjonen din, og andre kan ikke bestille datoene du har valgt. Vi sender deg også varsler, som e-poster, SMS- og push-varsler, for å hjelpe deg med å fullføre før fristen.
Når identiteten din er bekreftet, får du et bekreftet identitet-merke. Merket som viser status som bekreftet, vises på Airbnb som et rødt merke med en hake ved siden av profilbildet ditt, og bekreftet status vises også med lenken Bekreftet identitet på profilen din. Hvis du er vert, kan merket med bekreftet status og lenken Bekreftet identitet også vises i vertsdelen av annonsen. Hvis du trykker på brukerens profilkort eller lenken Bekreftet identitet, kan du se måneden og året da brukeren først bekreftet identiteten sin på Airbnb. Vær obs på at noen brukere kan ha mistet statusen med bekreftet identitet midlertidig, eller de kan ha bekreftet identiteten på nytt siden den datoen.
Hvis du som vert driver som et stort foretak, har du kanskje opprettet flere kontoer for å administrere alle utleiestedene dine. I slike tilfeller kan det hende at de tilknyttede vertskontoene ikke viser bekreftet identitet-merket selv om bedriften som drifter kontoen, har blitt bekreftet.
Hvis du endrer personopplysninger, for eksempel juridisk navn, eller fjerner den offentlig utstedte legitimasjonen fra kontoen, kan du miste merket for identitetsbekreftelse. Da må du bekrefte identiteten på nytt for å kunne bestille eller være vertskap for fremtidige gjester.
Airbnb deler ikke den offentlig utstedte legitimasjonen din med verten når du bestiller. Verten kan be om offentlig utstedt legitimasjon etter reservering hvis han/hun har lagt til informasjon om hva som kreves, og hvorfor, i beskrivelsen av utleiestedet på det tidspunktet du reserverte, og kun der det kreves av juridiske eller samsvarsmessige årsaker som beskrevet i Airbnbs retningslinjer for aktivitet utenfor plattformen.
I noen regioner finnes det lover som pålegger gjester å registrere seg hos lokale myndigheter. Dette kan gjøres direkte hos de lokale myndighetene, eller på overnattingsstedet av verten på vegne av myndighetene. Det vil si at hvis du har bestilt et opphold i en region der dette gjelder, kan en vert for en bed and breakfast, et vandrerhjem, et hotell eller andre overnattingssteder på Airbnb be deg om denne registreringen.
Fellesskapet vårt er bygget på tillit. For å fortjene den tilliten er det helt avgjørende at vi er åpne om hvordan vi bruker opplysningene dine.
Det er kun autoriserte Airbnb-medarbeidere og autoriserte tredjepartsleverandører som har tilgang til opplysningene du sender inn, og all informasjon blir lagret og overført på en sikker måte. Vi deler identitetsopplysningene dine med autoriserte tredjeparts tjenesteleverandører som bidrar til identitetsbekreftelsen, blant annet ved å bekrefte identiteten din, kontrollere gyldigheten av legitimasjonsdokumenter og gjennomføre bakgrunnssjekker (der dette er tillatt).
Vi sletter kopien av den offentlig utstedte legitimasjonen din etter at den forhåndsbestemte oppbevaringsperioden tilknyttet formålet den ble innhentet for, har utløpt – med mindre vi er lovpålagt å beholde den. Vær oppmerksom på at vi beholder noen opplysninger om legitimasjonen (for eksempel fødselsdato) selv om den har blitt slettet, for følgende formål: kontoadministrasjon, overholdelse av lover og regler og generell sikkerhet.
Vi håndterer opplysningene innhentet under identitetsbekreftelsen i henhold til formålene beskrevet i retningslinjene for personvern. Nedenfor finner du eksempler på opplysningene vi samler inn, og formålene vi kan bruke opplysningene til.