Hopp til innhold
    Naviger fremover for å få tilgang til foreslåtte resultater

    Hva finansierer tjenestegebyrene?

    Få informasjon om hvordan gebyrer bidrar til å støtte vertsvirksomheten din.
    Av Airbnb 16. nov. 2020
    Leselengde 3 min
    Oppdatert 3. des. 2020

    Høydepunkter

    • I de fleste tilfeller innhenter Airbnb et tjenestegebyr fra verter og gjester når en reservasjon bekreftes.

    • Gebyrer bidrar til at vi kan tilby markedsføring, produktutvikling og kundeservice.

    • Vi tar oss av teknologien slik at du kan fokusere på vertskapet og framtiden til virksomheten din.

    Under en spørsmålsrunde for verter i Sydney i Australia stilte Ben, en Superhost fra Brisbane, et godt spørsmål: Hva skjer med pengene Airbnb samler inn fra verter og gjester som tjenestegebyr?

    Som vert belastes du et tjenestegebyr når en reservasjon blir bekreftet. For verter som tilbyr overnatting, er gebyrbeløpet vanligvis 3 %, og for verter for Airbnb-opplevelser er det 20 %. I de fleste tilfeller belastes også gjestene et tjenestegebyr når de bestiller et overnattingssted på Airbnb. Du kan lese mer om de ulike tjenestegebyrene vi belaster noen verter i hjelpesenteret.

    Hva skjer med pengene som samles inn? Vi investerer pengene i produkter og tjenester som støtter deg som vert og gründer. Blant annet investerer vi i markedsføring for å øke bestillingsetterpørselen, i produktutvikling for å tilby verktøy som gjør vertskapet enklere, og i kundeservice. Her er litt mer informasjon om hvordan vi bruker gebyrene dine:

    Bringer deg gjester

    For at reisende skal tenke på Airbnb når de planlegger en tur eller opplevelse, investerer vi mye i markedsføring og jobber for at Airbnb-annonser skal vises høyt oppe i søkeresultatene på nettet. På grunn av dette kommer det en jevn strøm av gjester til Airbnb. For eksempel:

    • Vi markedsfører Airbnb gjennom Facebook, Google og andre steder.
    • Gjester mottar kommunikasjon direkte fra oss, deriblant påminnelser etter søk om å fullføre bestillingsprosessen.
    • Vi publiserer også inspirerende artikler og annet innhold på appen og nettstedet for at gjestene skal se frem til å finne nye steder eller delta på unike aktiviteter.

    Markedsføringen vår har båret frukter. I 2019 sa over 70 % av intervjudeltakerne som var ungdommer rundt år 2000 i Storbritannia, at de hadde snakket om Airbnb i løpet av de siste 2 ukene*, og i 2018 var vi det mest søkte varemerket for overnatting på Google.** Dette innebærer enkelt sagt at du har flere muligheter til å være vertskap for gjester fra hele verden.

    Forutsetninger for virksomheten din

    Vi håndterer logistikken, fra identitetsverifisering til verktøy for annonseadministrasjon, sånn at du kan fokusere på vertskapet. Og hvis du ønsker å utvide virksomheten din, utvikler vi nye produkter som gjør det enklere for deg å være vertskap, og vi bruker data til å fremheve muligheter der du kan tjene mer. Her er et par eksempler:

    • Det globale ressurssenteret, som vi lanserte i begynnelsen av 2020, tilbyr vertstips og veiledning fra erfarne verter over hele verden, i tillegg til aktuelle nyheter fra Airbnb.
    • Verktøy som fanen Muligheter holder deg oppdatert på det gjestene søker etter, slik at du kan endre annonsen deretter.
    • Innboksen og meldingssenteret gjør at du enkelt kan kommunisere med gjestene dine, og nye funksjoner som planlagte meldinger gjør det lettere å effektivisere de daglige vertsoppgavene.
    • E-poster med innsikt om prissetting gjør det lettere å forstå hva gjestene betaler for utleiesteder som ditt, og det gjør det lettere å sette konkurransedyktige priser som er tilpasset etterspørselen fra kundene.

    Støtter fellesskapet

    Vi er her for å hjelpe deg hvis du har spørsmål eller bekymringer. Som vi nevnte i en vertsoppdatering nylig, så investerer vi betydelige ressurser for å utvide kundeserviceteamet vårt.

    Vi jobber med å utvikle et sterkere kundeservicesystem, slik at vi kan sørge for å være der for deg når du trenger oss. For eksempel:

    • Vi har ansatt flere kundeservicemedarbeidere for å imøtekomme verters og gjesters behov etter hvert som reiselivet tar seg opp igjen.
    • Vi har gjenopptatt prioritert telefonstøtte til Superhoster, og vi prioriterer hasteproblemer for verter og gjester med kommende bestillinger.
    • Vi hurtigbehandler sikkerhetsproblemer i nødssituasjoner.
    • I chattesystemet vårt på nett kan du i snitt forvente et svar innen to minutter.
    • Vi har forlenget åpningstiden til chattesystemet vårt, og for øyeblikket tilbyr vi chatten på engelsk, spansk, portugisisk og mandarin.

    Vi fortsetter å forbedre og investere i kundeserviceteamet for å kunne håndtere problemene dine raskere og mer effektivt når du trenger oss.

    Vi jobber alltid for å samarbeide mer effektivt med deg, fra markedsføring og produktutvikling til kundeservice, slik at du kan fokusere på det du gjør best – å tilby god gjestfrihet. Vi tar oss av resten.

    *Ifølge en undersøkelse fra YouGov BrandIndex Word of Mouth fra 2019

    **Ifølge en Google-representant i november 2018

    Informasjonen i denne artikkelen ha blitt endret siden publiseringen.

    Høydepunkter

    • I de fleste tilfeller innhenter Airbnb et tjenestegebyr fra verter og gjester når en reservasjon bekreftes.

    • Gebyrer bidrar til at vi kan tilby markedsføring, produktutvikling og kundeservice.

    • Vi tar oss av teknologien slik at du kan fokusere på vertskapet og framtiden til virksomheten din.

    Airbnb
    16. nov. 2020
    Var dette nyttig?