Betaling utenfor Airbnb
Hele kostnaden for reservasjonen belastes av Airbnb, med noen få unntak. Hvis du betalte for deler av reservasjonen utenfor Airbnb, kan det være svindel.
Gi oss beskjed umiddelbart hvis du mistenker svindel.
Gebyrer som verter kan kreve inn direkte
Noen ganger er det enkelte gebyrer og skatter verter kan kreve inn direkte fra gjester ved hjelp av en betalingsmåte utenfor Airbnb.
Disse gebyrene må angis i beskrivelsen av utleiestedet og inkluderes i prisoversikten før bestilling, og belastes vanligvis før oppholdet, ved innsjekking eller innen 48 timer etter utsjekking.
Ekstra gebyrer:
- Depositum: Verter som administrerer annonsene sine med API-tilkoblet programvare, kan sette et depositum ved hjelp av den frakoblede funksjonen for avgifter. Les mer om depositum.
- Hotellavgifter: Hotellavgifter kan dekke fasiliteter som trådløst nettverk eller parkeringsservice.
- Uforutsette utgifter: Dette kan omfatte flyplasstransport eller parkeringsavgifter.
- Lokal utleieskatt: I noen områder er verter juridisk forpliktet til å kreve inn dette personlig. Finn ut mer om hvordan skatter fungerer for gjester.
Når du skal rapportere
Har du mottatt en betalingsanmodning utenfor nettstedet? Rapporter det til oss umiddelbart.
Vær oppmerksom på ting som bankoverføringsforespørsler og PDF- eller papirfakturaer. Vær også forsiktig hvis du kommer over ord som Western Union, MoneyGram, sjekk, bankanvisning eller Liberty Reserve.
Slik rapporterer du meldinger
- Gå til Innboks og velg samtalen du vil rapportere.
- Klikk på ikonet med tre prikker i meldingen.
- Klikk på Rapporter denne meldingen.
- Velg årsaken til at du rapporterer meldingen og klikk på Ok.
- Oppgi ytterligere opplysninger (om nødvendig) og klikk deretter på Send.
- Gå til Innboks og velg samtalen du vil rapportere.
- Trykk på Rapporter denne meldingen.
- Velg årsaken til at du rapporterer meldingen og trykk på Ok.
- Oppgi ytterligere opplysninger (om nødvendig) og trykk deretter på Send.
- Gå til Innboks og velg samtalen du vil rapportere.
- Trykk på Rapporter denne meldingen.
- Velg årsaken til at du rapporterer meldingen og trykk på Ok.
- Oppgi ytterligere opplysninger (om nødvendig) og trykk deretter på Send.
- Gå til Innboks og velg samtalen du vil rapportere.
- Trykk på ikonet med tre prikker i meldingen.
- Trykk på Rapporter denne meldingen.
- Velg årsaken til at du rapporterer meldingen og trykk på Ok.
- Oppgi ytterligere opplysninger (om nødvendig) og trykk deretter på Send.
I de fleste tilfeller har du mulighet til å blokkere personen fra å sende deg flere meldinger.
Slik rapporterer du en e-post
Kontakt oss umiddelbart hvis du mottar en e-post fra noen som ber om betaling utenfor nettsiden. Dette gjelder også avsendere med en e-postadresse på airbnb.com.
Ulike typer svindel
Bidra til å beskytte deg mot disse vanlige svindelmåtene ved å bestille gjennom Airbnb-plattformen, holde e-postadressen din privat og undersøke e-poster som hevder å være fra Airbnb.
- Forskuddsbetaling: Noen tilbyr å betale deg eller gi deg noe hvis du betaler på forskudd gjennom en tjeneste utenfor Airbnb.
- Phishing: Noen sender en e-post eller lenke som ser ut som den er fra Airbnb eller en annen pålitelig nettside. Disse meldingene er utformet for å lure deg til å oppgi konfidensiell informasjon, og kan inneholde skadelig programvare (malware) utformet for å få tilgang til passord og kontakter.
- Reisesvindel: Noen tilbyr et godt tilbud hvis du betaler med bankoverføring, og deretter unnlater de å levere produktet.
- Overbetaling: En gjest tilbyr å betale mer enn den oppførte prisen, deretter ber gjesten verten om kontanter for å dekke differansen.
- Bestilling gjennom tredjeparter: Noen tilbyr seg å reservere og betale for et Airbnb-utleiested gjennom en tredjeparts nettside eller tjeneste, og påstår ofte å ha en Airbnb-kupong eller -rabatt. Disse reservasjonene blir vanligvis betalt med stjålne kredittkort.
Merk: Alle reservasjoner som bestilles utenfor Airbnb, bryter tjenestevilkårene våre. Dersom vi oppdager at en reservasjon har blitt bestilt gjennom en tredjepartstjeneste, kan vi kansellere reservasjonen og deaktivere kontoene til både gjesten og personen som reserverte.
Relaterte artikler
- Gjest
Innkreving av gebyrer utenfor Airbnb
Som regel kan ikke verter kreve inn ytterligere gebyrer eller avgifter utenfor Airbnb-plattformen, med mindre det er uttrykkelig godkjent av… - Gjest
Hvis en vert ber om mer penger
Når du bestiller en reservasjon gjennom Airbnb, vises all prisinformasjon. Det finnes et par unntak. - Gjest
Sikkerhet for verter og gjester
For å bidra til trygge opphold, opplevelser og interaksjoner er visse aktiviteter og adferd ikke tillatt i fellesskapet vårt.