Slik angir du et rengjøringsgebyr

Du kan dekke kostnadene dine samtidig som du holder totalprisen din konkurransedyktig.
Av Airbnb 9. nov. 2021
Leselengde 3 min
Oppdatert 25. jan. 2024

Vi forstår at det å sette en pris er noe av det vanskeligste ved å være vertskap. Prisen per natt og eventuelle tilleggsgebyrer bør være en balanse mellom å dekke utgiftene du har som vært, og å gi gjestene mest mulig for pengene.

Legge til et rengjøringsgebyr

Det er svært viktig for gjester at stedet de bor på, er rent. Et rengjøringsgebyr bidrar til å dekke utgifter til rengjøringsmidler eller profesjonelle renholdstjenester.

Husk at rengjøringsgebyr øker totalprisen for oppholdet. For kortere opphold utgjør gebyret en større del av totalprisen enn for lengre opphold.

Prøv å holde totalprisen din konkurransedyktig for å få flest mulig bestillinger. Du kan bruke prisverktøyene i kalenderen til å se totalprisen for utleiestedet for ulike datoer og turtyper. Høye rengjøringsgebyr kan avskrekke gjester fra å bestille stedet ditt.

Her er et par ting du kan vurdere:

  • Oppgi et fast rengjøringsgebyr for alle gjester, uavhengig av lengden på oppholdet.
  • Oppgi et lavere rengjøringsgebyr for korte opphold på bare én eller to netter, og behold det faste gebyret for alle andre opphold.
  • Legg til hele eller deler av renholdskostnadene i prisen per natt for å forbli konkurransedyktig.

Slik legger du grunnlaget for å lykkes

Det er viktig å formidle hva rengjøringsgebyrene dine skal dekke. Vi har hørt fra gjester at noen ting kan oppleves som urimelige forventninger, som å fjerne sengetøy, vaske klær eller støvsuge.

Det er rimelig å be gjestene om å gjøre enkle ting ved utsjekking, som for eksempel å slå av lys, kaste mat i søpla og låse dører og lukke vinduer.

Her er noen eksempler på god praksis hvis du vurderer å legge til et rengjøringsgebyr:

  • Bruk gebyret til å dekke faktiske rengjøringskostnader, ikke som en måte å tjene ekstra penger på.
  • Gebyret må være lavere enn prisen din per natt.
  • Vurder om det finnes en annen måte å få dekket rengjøringskostnadene på, som skattefradrag.
  • Prøv å kjøpe rengjøringsutstyr i store kvanta, det kan redusere kostnadene over tid.
  • Hvis du er ny som vertskap, bør du vurdere å vente med å legge til et rengjøringsgebyr til du har fått et par gode anmeldelser. Det bidrar til at du får flere bestillinger.

AirCover for verter

Vertsbeskyttelsen ved tingskade, som er en del av AirCover for verter, kan gi deg erstatning for utgifter på opptil 3 millioner USD i de sjeldne tilfellene der stedet eller eiendeler blir skadet av en gjest i løpet av et Airbnb-opphold. I visse tilfeller dekker den også utgifter til ekstra rengjøringstjenester, herunder fjerning av flekker og røyklukt. 

Du kan be om erstatning gjennom løsningssenteret.

AirCover for verters vertsbeskyttelse ved tingskade, vertsforsikring og opplevelsesforsikring dekker ikke verter som tilbyr opphold eller opplevelser i Japan, hvor den japanske vertsforsikringen og den japanske opplevelsesforsikringen gjelder, eller for verter som tilbyr opphold gjennom Airbnb Travel LLC. For verter som har tilbudt opphold eller opplevelser i Fastlands-Kina, gjelder den kinesiske forsikringspakken for verter. Husk at alle dekningsgrenser vises i USD.

For utleiesteder i delstaten Washington er Airbnbs kontraktsforpliktelser i henhold til vertsbeskyttelsen ved tingskade dekket av en forsikringspolise kjøpt av Airbnb. Vertsbeskyttelsen ved tingskade er ikke relatert til vertsforsikringen. I henhold til vertsbeskyttelsen ved tingskade får du erstatning for visse skader gjester forårsaker på hjemmet ditt og eiendelene dine, hvis gjesten ikke betaler for disse skadene.

For verter som har bostedsland eller driftssted utenfor Australia, er vertsbeskyttelsen ved tingskade underlagt vilkår og begrensninger. For verter som har Australia som bostedsland eller driftssted, er vertsbeskyttelsen ved tingskade underlagt vilkår og begrensninger.

Informasjonen i denne artikkelen kan ha blitt endret siden publiseringen.

Airbnb
9. nov. 2021
Var dette nyttig?