Slik fungerer AirCover for verter
AirCover for verter gir beskyttelse fra A til Å hver gang du tar imot gjester. Programmet omfatter identitetskontroll av gjester, risikovurdering av reservasjoner, vertsforsikring på én million USD og tre millioner USD i beskyttelse ved tingskade og beskyttelse av både verdisakene dine og parkerte biler og båter på eiendommen din.
Identitetskontroll av gjester
Fellesskapet vårt er bygget på tillit. Det er derfor alle gjester som bestiller, må gjennomføre prosessen for identitetsbekreftelse. Når vi bekrefter identiteten til en gjest, bekrefter vi visse personopplysninger, for eksempel juridisk navn, adresse, telefonnummer eller andre kontaktopplysninger.
Når gjester har fått bekreftet identiteten, får de et merke for identitetsbekreftelse. Dette vises på Airbnb som et rødt merke med en hake ved siden av profilbildet. I tillegg kan vi kjøre bakgrunnssjekker på gjester som bor i USA.
Risikovurdering av reservasjoner
Retningslinjene for forstyrrelser i nærområdet forbyr fester uten tillatelse og forstyrrende fester. Vi bruker egenutviklet teknologi for risikovurdering av reservasjoner for å håndheve disse retningslinjene og redusere sjansen for forstyrrende fester.
Systemet ser på en rekke faktorer, som typen utleiested som bestilles, oppholdets lengde, avstanden til utleiestedet fra gjestens bosted, om bestillingen er i siste liten og mange flere indikatorer, for å avgjøre om en bestilling skal blokkeres.
Mer informasjon om teknologien bak risikovurdering av reservasjoner
Tre millioner USD i vertsbeskyttelse ved tingskade
I over ti år har Airbnb tilbudt bransjeledende beskyttelse ved tingskade til verter. Vertsbeskyttelsen ved tingskade, som er en del av AirCover for verter, omfatter følgende beskyttelser hvis en gjest ikke betaler for skade de forårsaker på hjemmet eller eiendelene dine mens de bor hos deg:
- Tre millioner USD i skadebeskyttelse: Dette gjelder både hjemmet og dets innhold.
- Beskyttelse av kunst og verdisaker: Vi beskytter kunst, smykker og samlegjenstander som kan bli erstattet hvis de blir skadet.
- Beskyttelse av biler og båter: Vi beskytter biler, båter og andre fartøy du parkerer eller oppbevarer på eiendommen.
- Beskyttelse ved kjæledyrskader: Vi betaler for skader forårsaket av firbeinte gjester.
- Grundig rengjøring: Vi utbetaler erstatning for ekstra rengjøringstjenester som er nødvendig for å fjerne flekker og røyklukt.
- Beskyttelse ved tapt inntekt: Vi erstatter tapt inntekt hvis du må kansellere bekreftede Airbnb-reservasjoner på grunn av skade forårsaket av gjester.
- Døgnåpen sikkerhetstelefon: Hvis du noen gang føler deg utrygg, trengs det bare ett trykk i appen for å komme i kontakt med spesialopplærte sikkerhetsmedarbeidere, døgnet rundt.
Enkel erstatning
Hvis en gjest skader stedet ditt eller eiendelene dine, kan du (eller en medvert med full tilgang til tillatelser for å handle på dine vegne) gå til løsningssenteret for å sende inn en erstatningsforespørsel ved hjelp av kun et par trinn, og deretter enkelt følge med på prosessen fra innsending til utbetaling. Forespørselen blir først sendt til gjesten. Hvis gjesten ikke svarer eller betaler innen 24 timer, kan du involvere Airbnb. Superhoster (med utleiesteder utenfor delstaten Washington i USA) får prioritert hjelp og raskere erstatning.
Vertsforsikring på én million USD
Vertsforsikringen, en del av AirCover for verter, beskytter deg i de sjeldne tilfellene der en gjest skader seg, eller der en gjests eiendeler blir skadet eller stjålet mens vedkommende bor på stedet ditt. Folk som hjelper deg med vertskapet, for eksempel medverter og rengjørere, er også dekket.
Vertsforsikringen dekker deg hvis du blir funnet juridisk ansvarlig for
- kroppsskade på en gjest (eller andre)
- skade på eller tyveri av eiendeler som tilhører en gjest (eller andre)
- skader forårsaket av en gjest (eller andre) på fellesområder, som bygningslobbyer og eiendommer i nærheten
Hvis du må sende inn et krav, bruker du bare vertsforsikringsskjemaet. Vi sender opplysningene til vårt tredjeparts forsikringsselskap, som tildeler erstatningskravet til en representant. Representanten håndterer så kravet ditt i henhold til forsikringsvilkårene.
Hvis du er vertskap for en opplevelse, er du dekket av opplevelsesforsikringen.
Airbnb Services in your home
Similar to how you’re covered by Host liability insurance through AirCover for Hosts, service hosts are covered by Airbnb’s Experiences & Services liability insurance. All service hosts are also required to maintain liability insurance appropriate for their business while providing a service.
When Airbnb Services take place in your home, Experiences & Services liability insurance applies if the service host is responsible for damaging your home or belongings.
Get more details about Experiences & Services liability insurance.
AirCover for Hosts’ Host damage protection, Host liability insurance, and Experiences & Services liability insurance don’t cover hosts who offer stays or experiences in Japan, where Japan Host Insurance and Japan Experience Protection Insurance apply, or hosts who offer stays through Airbnb Travel LLC. Keep in mind that all coverage limits are shown in USD.
Host liability insurance and Experiences & Services liability insurance are underwritten by third-party insurers. If you’re hosting homes, experiences, or services in the UK, the Host liability and Experiences & Services liability insurance policies are underwritten by Zurich Insurance Company Ltd., and arranged and concluded at no additional cost for UK hosts by Airbnb UK Services Limited, an appointed representative of Aon UK Limited, who are authorized and regulated by the Financial Conduct Authority. Aon’s FCA register number is 310451. You can check this by visiting the Financial Services Register or contacting the FCA at 0800 111 6768. The Host liability and Experiences & Services liability policies within AirCover for Hosts are regulated by the Financial Conduct Authority, the remaining products and services are not regulated products arranged by Airbnb UK Services Limited. FPAFF609LC
In the EU, these policies have been arranged and concluded at no additional cost for the benefit of EU hosts by Airbnb Marketing Services SLU, an external collaborator of Aon Iberia Correduría de Seguros y Reaseguros, SAU, which is authorized and regulated by Autoridad de Control de la Dirección General de Seguros y Fondos de Pensiones, registered by the serial number of J0170.
Aon Iberia Correduría de Seguros y Reaseguros SAU is acting as intermediary for the EU, participating in the distribution of insurance in EU countries under the freedom of services regime to provide services under the Spanish Insurance Distribution Law, the Insurance Distribution Directive, and other legal or regulatory provisions. Without prejudice to the authority of the host country where insurance distribution services are provided, the member state responsible for the supervision of Aon is the Kingdom of Spain and the Supervisory Authority, the General Directorate of Insurance and Pension Funds, at Paseo de la Castellana 44, 28046 – Madrid.
Host damage protection isn’t insurance and isn’t related to Host liability insurance. For listings in Washington state, Airbnb’s contractual obligations under Host damage protection are covered by an insurance policy purchased by Airbnb. For hosts whose country of residence or establishment is outside of Australia, these Host Damage Protection Terms apply. For hosts whose country of residence or establishment is within Australia, Host damage protection is subject to the Host Damage Protection Terms for Australian Users.
Information contained in this article may have changed since publication.