Forslag vises etter at du har skrevet inn søkeordene. Bruk opp- og nedpilene for å bla gjennom resultatene. Bruk enter til å velge. Hvis valget er en setning, blir denne setningen sendt til søkeruten. Hvis forslaget er en lenke, navigerer nettleseren til den siden.
Fellesskapets retningslinjer

Retningslinjer for tilgjengelighet

Denne artikkelen har blitt oversatt automatisk.

Fellesskapet vårt er bygget på prinsippene om inkludering, tilhørighet og respekt, som inkluderer å ta imot og støtte personer med funksjonshemninger. Her er litt informasjon som kan hjelpe deg med å forstå retningslinjene våre om hvordan du tar imot og støtter personer med funksjonshemninger, inkludert de som reiser med servicedyr eller emosjonelle støttedyr, brukere med bredere tilgjengelighetsbehov eller de som søker rimelige justeringer under reservasjonen.

Vær oppmerksom på at prinsippene og reglene som er angitt i retningslinjene for fellesskapsforpliktelse og antidiskriminering også gjelder for disse retningslinjene.

I noen jurisdiksjoner kan juridiske krav utvide eller begrense de rimelige justeringene en vert må sørge for for en gjest utover de som er inkludert i disse vilkårene. Tjenestevilkårene våre krever at brukerne forstår og følger lover og forskrifter som gjelder for dem. Dette betyr at verter og gjester er individuelt ansvarlige for å forstå og overholde alle gjeldende lover og forskrifter. Der disse vilkårene gir mer beskyttelse og ikke er i konflikt med gjeldende lover eller forskrifter, forventer vi at brukerne følger disse retningslinjene.

Servicedyr og dyr for emosjonell støtte

Et servicedyr er vanligvis en hund som er individuelt opplært til å utføre arbeid eller utføre oppgaver for personer med funksjonshemninger. Et servicedyr er ikke et kjæledyr. Gjester kan vanligvis bli ledsaget av et servicedyr under en reservasjon av et hjem, en tjeneste eller en opplevelse på Airbnb, uavhengig av regler som forbyr et kjæledyr (for eksempel "ingen kjæledyr" -vilkår i et hjem). Se nedenfor for mer informasjon om spesifikke regler for hjem og for tjenester og opplevelser.

Et dyr med emosjonell støtte

er et dyr som gir emosjonell støtte eller hjelp til en person for å hjelpe til med å håndtere symptomene eller effektene av funksjonshemning. Dyr med emosjonell støtte er vanligvis dyr som vanligvis holdes i husholdninger, for eksempel hunder eller katter. I motsetning til et servicedyr trenger ikke et dyr å bli opplært til å utføre arbeid eller utføre oppgaver for en person med funksjonshemninger.

Verter kan bare stille følgende spørsmål om gjestens servicedyr eller emosjonelt støttedyr:

  • Første spørsmål: "Trenger du dyret ditt på grunn av en funksjonshemning?" Det er ikke sikkert en vert ber gjesten om å beskrive funksjonshemningen.
  • Andre spørsmål: "Hvilket arbeid eller hvilken oppgave har dyret blitt opplært til å utføre?" En vert kan ikke be hunden om å demonstrere sitt arbeid eller sin oppgave.
  • Vær oppmerksom på følgende:
    • Gjester er ikke pålagt å fremlegge dokumentasjon som viser at hunden deres er et servicedyr eller emosjonelt støttedyr, og verter bør ikke be om eller kreve slik dokumentasjon fra gjester.
    • Gjester trenger ikke å informere om tilstedeværelsen av et servicedyr før de bestiller, men kan velge å informere om at de er til stede, før de sjekker inn, for å unngå potensiell forvirring.
    • Verter kan stille disse spørsmålene igjen hvis gjesten ikke svarer på dem.
    • Hvis gjesten ikke svarer på disse spørsmålene, kan verter behandle mangelen på svar som et "nei" på spørsmålene som ikke blir besvart.

Hvis svaret på det første spørsmålet er "Ja" (eller gjesten indikerer at de har en funksjonshemning)

  • Og gjesten svarer på det andre spørsmålet ved å beskrive arbeidet eller oppgaven som hunden deres er opplært til å utføre for å støtte funksjonshemningen sin, så bør verten behandle gjestens hund som et servicedyr.
  • Hvis gjesten ikke beskriver arbeidet eller oppgaven som dyret ble opplært til å utføre i det andre spørsmålet, bør vertene behandle gjestens dyr som et følelsesmessig støttedyr.

    Hvis svaret på det første spørsmålet er "Nei", er verten ikke pålagt å behandle gjestens dyr som et servicedyr eller et emosjonelt støttedyr i henhold til disse retningslinjene.

    Ta imot gjester med servicedyr eller dyr for emosjonell støtte

    Tjenestedyr

    Under en reservasjon av hjemmet, når en gjest ledsages av et servicedyr, har verter ikke lov til å gjøre følgende på grunn av gjestens servicedyr:

    • Avvis en reservasjon (med mindre en fritak for Airbnb-grensesnitt gjelder).
    • Ge gjestene ekstra gebyrer knyttet til reservasjonen, for eksempel kjæledyrgebyr eller rengjøringsgebyr for hår eller flass fra dyrehår.
    • Behandle gjesten annerledes enn de ville gjort med en annen gjest (for eksempel ved å pålegge forskjellige husregler).

    For tjenester og opplevelser, når en gjest ber om å bli ledsaget av et servicedyr under en opplevelse eller tjeneste, er verter pålagt å imøtekomme forespørselen, med mindre det er i strid med gjeldende lov eller restriksjoner utenfor vertens kontroll som er fastsatt av plasseringen av tjenesten eller opplevelsen, eller vil være urimelig under de spesifikke omstendighetene til tjenesten eller opplevelsen.

    Gjester med et servicedyr må følge disse grunnleggende reglene. Servicedyret må ikke være:

    • Utenfor gjestens kontroll.
    • Ubrutt.
    • Etterlatt alene på utleiestedet uten forhåndsgodkjenning.
    • Tillatt i områder som verten har angitt, er forbudt for gjesten.
    • Tillatt på delte områder (f.eks. områder som deles med personer som ikke er i gjestens reisefest) uten å være seleert, i bånd eller bundet (f.eks. inne i en restaurant, korridorer i en leilighetsbygning eller et delt kjøkken eller en bakgård i private rom).

    Dyr med emosjonell støtte

    Med mindre annet er forbudt i henhold til disse vilkårene, kan en vert belaste normale kjæledyrgebyrer, belaste ekstra rengjøringsgebyr for kjæledyrhår eller flass eller avslå en reservasjon hvis de ikke godtar kjæledyr.

    På et hvilket som helst sted der gjeldende lov eller disse retningslinjene krever at verter tar imot gjester med Emotional Support Animals, kan verter ikke gjøre noe av det følgende fordi en gjest reiser med et dyr for emosjonell støtte:

    • Avvis en reservasjon (med mindre en fritak for Airbnb-grensesnitt gjelder).
    • Ge gjestene ekstra gebyrer knyttet til reservasjonen, for eksempel kjæledyrgebyr eller rengjøringsgebyr for hår eller flass fra dyrehår.
    • Behandle gjesten annerledes enn de ville gjort med en annen gjest (for eksempel ved å pålegge andre regler).
    • Krev at gjestene oppgir tilstedeværelsen av et dyr for emosjonell støtte før de bestiller, men gjestene kan velge å oppgi tilstedeværelsen av sitt dyr for emosjonell støtte før innsjekking for å unngå potensiell forvirring.
    • Behandle det emosjonelle støttedyret som et kjæledyr.

    Der verter er pålagt å godta dyr for emosjonell støtte i henhold til disse retningslinjene1, må ikke gjestens dyr for emosjonell støtte være:

    • Utenfor gjestens kontroll.
    • Ubrutt.
    • Etterlatt alene på utleiestedet uten forhåndsgodkjenning.
    • Tillatt i områder som verten har angitt, er forbudt for gjesten.
    • Tillatt på delte områder (f.eks. områder som deles med personer som ikke er i gjestens reisefest) uten å være seleert, i bånd eller bundet (f.eks. korridorer i en leilighetsbygning, eller et delt kjøkken eller en bakgård i private rom).

    Unntak

    Airbnb-grant unntak: Etter eget skjønn og under visse omstendigheter kan Airbnb gi en vert fritak fra disse retningslinjene hvis verten varsler oss proaktivt om årsakene sine. Hvis for eksempel tilstedeværelsen av et servicedyr utgjør en direkte trussel mot en verts helse hvis verten bor i det utleiestedet.

    • Hvis du mener at du bør få fritak fra disse vilkårene, kan du ta kontakt med et medlem av teamet vårt, så vurderer vi kvalifikasjonen din.
    • Hvis du mottar en fritak for Airbnb-grensesnitt, må du være oppmerksom på at det er knyttet til et bestemt utleiested og ikke kontoen din. Vær tydelig og høflig når du kommuniserer med gjestene om fritak. Vi foreslår også at du inkluderer denne fritaksinformasjonen i beskrivelsen av utleiestedet for å bedre informere potensielle gjester.

    Ekstra rimelige overnattingssteder.

    En gjest med tilgjengelighetsbehov kan be om en rimelig justering for å hjelpe gjesten med å få tilgang til eller nyte et hjem, en tjeneste eller en opplevelse. Disse justeringene kan komme i form av en forespørsel om endring eller justering av et hjem, en tjeneste, en opplevelse eller relaterte regler eller praksis.

    • Vi oppfordrer verter og gjester til å kommunisere i forkant av en bestilling om rimelige endringer eller justeringer.
    • Gjester bør gi vertene en rimelig tid til å evaluere endrings- eller justeringsforespørselen sin. Vanligvis bør gjestene sende forespørslene sine mer enn én uke før innsjekking i et hjem.

    Dette tillater vi:

    • Gjester har lov til å be om rimelige endringer eller justeringer i et hjem, en tjeneste eller en opplevelse som kan hjelpe dem med å få tilgang til eller nyte hjemmet, tjenesten eller opplevelsen, kommunisere under en reservasjon eller delta i en opplevelse eller tjeneste.
    • Verter har lov til å foreslå en rimelig alternativ justering av en gjests forespørsel.
    • Verter har lov til å nekte urimelige eller uoppnåelige forespørsler, for eksempel de som gjør noe av følgende:
      • Sett en betydelig risiko for vertens eller andres helse eller sikkerhet.
      • Endre grunnleggende om arten av et hjem, en tjeneste eller en opplevelse.
      • Krev en strukturell endring av en bygning eller utleiested som ikke er lett å oppnå uten store vanskeligheter eller utgifter.
      • Krev at verten påtar seg ekstra ansvar som forårsaker betydelige vanskeligheter eller utgifter.
      • Be en vert om å bryte gjeldende lover eller forskrifter.

    Dette tillater vi ikke:

    • Å nekte en gjests forespørsel om endring eller justering når forespørselen er spesifikk, tydelig uttrykt, gjort med tilstrekkelig varsel, og er ikke urimelig eller uoppnåelig - uten å delta i en dialog med gjesten og tilby en rimelig alternativ justering.
    • Å forplikte seg til å gi en rimelig endring eller justering og deretter unnlate å oppfylle denne forpliktelsen på reservasjonstidspunktet.

    Ytterligere hensyn:

    • En vert vil ikke bli straffet hvis vertens unnlatelse av å gjøre en rimelig endring eller justering anses som utenfor deres kontroll, eller hvis verten har vist til Airbnb hvorfor forespørselen er objektivt urimelig eller uoppnåelig.

    Hva skjer når en vert eller gjest ikke overholder retningslinjene våre?

    Vi ber fellesskapet vårt om å samarbeide for å gjøre Airbnb så tilgjengelig som mulig. Airbnb kan iverksette tiltak som å fjerne en vert eller gjest fra Airbnb-plattformen hvis de ikke overholder retningslinjene våre.

    1 I henhold til disse vilkårene er verter i California og New York pålagt å imøtekomme dyr med emosjonell støtte for hjem-reservasjoner. På samme måte krever disse vilkårene at verter i Quebec og Ontario tar imot dyr for emosjonell støtte for alle reservasjoner.

    Var denne artikkelen til hjelp?

    Relaterte artikler

    Få hjelp med reservasjonene, kontoen og mer.
    Logg inn eller registrer deg