Forslag vises etter at du har skrevet inn søkeordene. Bruk opp- og nedpilene for å bla gjennom resultatene. Bruk enter til å velge. Hvis valget er en setning, blir denne setningen sendt til søkeruten. Hvis forslaget er en lenke, navigerer nettleseren til den siden.
Fellesskapets retningslinjer

Retningslinjer mot diskriminering

Sist oppdatert: 13. mai 2025

Airbnbs fellesskap består av flere millioner mennesker fra hele verden som bringer med seg ulike kulturer, verdier og normer. Engasjementet vårt for å føre mennesker sammen ved å fremme meningsfylte og delte opplevelser hviler på prinsippene om respekt og inkludering. I tråd med dette ber vi brukerne våre om å

  • godta fellesskapsforpliktelsen, som krever at alle som bruker Airbnb behandler hverandre med respekt uavhengig av hudfarge, religion, nasjonalitet, etnisitet, funksjonshemning, kjønn, kjønnsidentitet, seksuell legning og alder.
  • overholde retningslinjene mot diskriminering nedenfor

Airbnbs retningslinjer mot diskriminering

Airbnbs retningslinjer mot diskriminering gjelder for alle Airbnbs annonser – hjem, tjenester og opplevelser.

Vi forbyr brukere, inkludert medverter og medreisende, å diskriminere mot andre på grunnlag av følgende gruppebaserte kjennetegn:

  • hudfarge
  • religion
  • kjønn
  • alder
  • funksjonshemning
  • familiestatus (å ha barn)
  • sivilstatus (være gift eller ikke)
  • etnisitet
  • opprinnelsesland
  • seksuell legning
  • kjønn
  • kjønnsidentitet
  • kaste
  • graviditet og relaterte medisinske tilstander

Nektet betjening eller forskjellsbehandling

Airbnb-brukere kan ikke behandle medlemmer av Airbnb-fellesskapet annerledes eller nekte å yte en tjeneste til noen på grunn av et gruppebasert kjennetegn, eller på grunn av en oppfatning av at noen innehar et gruppebasert kjennetegn. Noen eksempler på dette inkluderer

  • å avvise eller kansellere en bestilling
  • å innføre andre vilkår, betingelser eller husregler (f.eks. andre begrensninger på tilgang, gebyrer eller andre krav knyttet til annonsen eller bestillingsprosessen)
  • å indikere en preferanse for eller mot en bestemt type gjest

Verter må gjerne gi gjester informasjon om hjemmet, tjenesten eller opplevelsen for å hjelpe gjestene med å ta en informert beslutning. Men til syvende og sist er beslutningen om hvorvidt et utleiested er passende for en gjest, gjestens familie eller andre medreisende, opp til gjesten. Nedenfor inkluderer vi ytterligere veiledning om alder og familiestatus, funksjonshemning og kjønnsidentitet.

Alder og familiestatus

Airbnb-verter kan gjøre følgende:

  • Gi faktiske opplysninger om fasilitetene til hjemmet, tjenesten eller opplevelsen (eller mangel på fasiliteter) som kan medføre at en gjest bestemmer at utleiestedet er upassende for gjester i en viss alder eller gjester med barn eller spedbarn.
  • For hjem i Florida kan verter kreve en minimumsalder for gjester som vil reservere utleiestedet ("bestillingsgjest") så lenge det kravet gjelder for alle potensielle bestillingsgjester, og at det er tydelig kommunisert til gjesten før bestilling. Denne aldersgrensen kan være opptil 25 år. Enhver minimumsalder gjelder kun for gjesten som har bestilt, og begrenser ikke alderen på barn eller andre personer som reiser med gjesten som har bestilt.
  • For opplevelser kan du angi minimumsalder på opptil 21 år eller som påkrevd av gjeldende lover eller forskrifter, så lenge disse kravene gjelder for alle gjester, og gjestene informeres om dette før de bestiller.
  • For tjenester kan du angi minimumsalder, opptil 18 år eller som påkrevd av gjeldende lover eller forskrifter, så lenge disse kravene gjelder for alle gjester og gjestene informeres om dette før de bestiller.
  • Opplyse i utleiestedets annonse om gjeldende lover eller forskrifter som forbyr gjester i en bestemt alder eller gjester med barn eller spedbarn (for eksempel et utleiested som er en del av en boligforening som er begrenset til kun eldre).

Airbnb-verter kan ikke gjøre følgende:

  • Bestemme på vegne av gjesten at et utleiested ikke oppfyller behovene til gjester i en viss alder, eller gjester med barn eller spedbarn.
  • Når det gjelder hjem – innføre forskjellige vilkår eller avvise en reservasjon på grunn av gjestens alder eller familiestatus, med mindre en slik begrensning kreves av gjeldende lover eller forskrifter.
    • Dette inkluderer å pålegge regler som "ingen gjester under 21 år", belaste flere gebyrer for gjester i en viss alder, eller fraråde visse typer gjestebestillinger på grunn av alder eller familiestatus.

Funksjonshemning

Verter må gjerne gi informasjon om hjemmet, tjenesten eller opplevelsen for å gjøre det lettere for gjester med funksjonshemninger å ta en beslutning om hvorvidt et utleiested egner seg for dem selv, familiemedlemmer eller andre medreisende.

Airbnb-verter kan gjøre følgende:

  • Gi informasjon om et utleiesteds tilgjengelighetsfunksjoner (eller mangel på disse) for å la gjestene bestemme om de ønsker å bestille hjemmet, tjenesten eller opplevelsen eller ikke.
  • Gi informasjon om de spesifikke ferdighetene eller evnene som kreves for en opplevelse eller tjeneste.
  • For utleiesteder med tilgjengelighetsfunksjoner – angi at prioritet kan gis til gjester som søker tilgjengelighetsfunksjoner. Hensikten er å støtte gjester som benytter seg av slike funksjoner.

    Airbnb-verter kan ikke:

    • Bestemme på vegne av gjester at et hjem, en tjeneste eller en opplevelse ikke oppfyller behovene til gjester med funksjonshemninger.
    • Forby eller begrense bruken av hjelpemidler, for eksempel rullestoler eller rullatorer.
    • Belaste flere gebyrer for gjester med funksjonshemninger, inkludert kjæledyrsgebyr når gjesten har et servicedyr (eller emosjonelt støttedyr i visse jurisdiksjoner eller omstendigheter). Retningslinjene for tilgjengelighet inneholder mer informasjon om servicedyr og dyr for emosjonell støtte.
    • Motvirke bestillinger fra gjester med funksjonshemninger.
    • Nekte å kommunisere med gjestene gjennom tilgjengelige midler (f.eks. tolker, formidlere eller skriftlig kommunikasjon).
    • Avslå reservasjonsforespørsler for å unngå rimelige tilpasninger for gjester med funksjonshemninger (for eksempel en mindre endring i husreglene). Retningslinjene for tilgjengelighet inneholder mer informasjon om akseptabel innkvartering.

    Kjønnsidentitet

    Airbnb forventer at fellesskapet respekterer det kjønnet brukerne identifiserer seg som. Vi anser en persons kjønn for å være den identiteten vedkommende uttrykker eller foretrekker. Dersom en bruker uttrykker en preferanse for pronomen (for eksempel han/ham, hun/henne, de/dem), bør denne preferansen respekteres.

    Airbnb-verter kan gjøre følgende:

    • Gjøre et hjem tilgjengelig kun for gjester av samme kjønn som verten dersom verten deler fellesområder (for eksempel bad, kjøkken) med gjestene.
    • Når Airbnb har forhåndsgodkjent en tjeneste eller opplevelse, må den bare gjøres tilgjengelig for ett kjønn under bestemte omstendigheter, for eksempel for å fremme sikkerhet, personvern eller overholde gjeldende lover.

      Airbnb-verter kan ikke:

      • Nekte en reservasjon eller innføre forskjellsbehandling fordi en vert er uenig med en kjønnsidentiteten en gjest uttrykker, eller fordi gjesten identifiserer seg som ikke-binær.

      Diskriminerende språk

      • Airbnb-brukere kan ikke bruke språk som oppfordrer til ekskludering, segregering, vold mot, fornedrelser, fornærmelser eller stereotypier, eller som prøver å formidle en persons mindreverdighet på grunn av et gruppebasert kjennetegn. Dette inkluderer bruk av nedsettende bemerkninger, negative assosiasjoner, å kalle en transseksuell person ved navnet vedkommende hadde før et kjønnsskifte (dvs. dødnavning), feilkjønning, mikroaggresjoner og alle andre former for hatefulle ytringer.

      Hatefulle og diskriminerende symboler, bilder og objekter

      • Airbnb-brukere kan ikke vise symboler, objekter, logoer, slagord eller bilder som er hatefulle, gir et stereotypisk bilde av folk på grunn av et gruppebasert kjennetegn, eller som formidler et diskriminerende budskap. Dette inkluderer bilder som viser diskriminerende eller rasistiske symboler (inkludert kodede symboler), ledere av hatgrupper eller stereotyper.
      • Airbnb tillater ikke visse typer eiendommer i USA, for eksempel: (i) tidligere plantasjer der slaver har bodd eller jobbet, (ii) bygninger som kun ble konstruert for å huse slaver, og (iii) tilbud som på annen måte forherliger slaveri. Les mer om dette forbudet i artikkelen A Six Year Update on Airbnb’s Work to Fight Discrimination and Build Inclusion.

      Tjenestevilkår og lokal lovgivning

      Tjenestevilkårene krever at brukerne forstår og følger lovene eller forskriftene som gjelder for dem. Der disse retningslinjene gir mer beskyttelse og ikke strider med gjeldende lover eller forskrifter, forventer vi videre at brukerne følger disse retningslinjene.

      • Gjeldende lover eller forskrifter kan kreve at enkelte verter skiller mellom overnattingssteder som bryter med disse retningslinjene. I disse tilfellene krever vi ikke at vertene skal bryte gjeldende lover eller forskrifter, eller ta imot gjester som kan utsette vertene for en reell og påviselig risiko for juridisk ansvar eller fysisk skade.
      • Verter har lov til å forklare juridiske begrensninger som det er viktig at gjester har kjennskap til, på en tydelig, saklig og ikke-nedsettende måte.

      Dersom det ikke finnes gjeldende lover eller forskrifter om et bestemt problem, gjelder disse retningslinjene.

      Slik rapporterer du en overtredelse

      Dersom du mener du har blitt diskriminert, eller ønsker å rapportere en bruker, profil, et utleiested eller en melding for diskriminerende adferd, har du flere måter å rapportere dette til oss på. Du kan gjøre følgende:

      • Klikk eller trykk på ikonet Rapporter dette utleiestedet i Airbnb-appen.
      • Kontakt oss direkte. Husk å oppgi navn og spesifikke opplysninger om hendelsen (inkludert dato(er), involverte personer og reservasjonsnummer dersom dette er aktuelt).

      Hvis en gjest føler at hen har opplevd diskriminering som har resultert i at hen ble nektet tilgang til et hjem, en tjeneste eller en opplevelse eller ikke kan bestille eller bo på et hjem eller delta i en tjeneste eller opplevelse, kommer Airbnb til å undersøke rapporten. Parallelt med dette, i henhold til retningslinjene for åpne dører, tilbyr Airbnb støtte med bestillinger, om nødvendig, for å hjelpe gjester med å finne et annet sted å bo. Vi har egne team som håndhever retningslinjene mot diskriminering og tar alle rapporter om diskriminering på alvor.

      Få mer informasjon om vanlige spørsmål knyttet til retningslinjene mot diskriminering.

      Var denne artikkelen til hjelp?

      Relaterte artikler

      Få hjelp med reservasjonene, kontoen og mer.
      Logg inn eller registrer deg