Forslag vises etter at du har skrevet inn søkeordene. Bruk opp- og nedpilene for å bla gjennom resultatene. Bruk enter til å velge. Hvis valget er en setning, blir denne setningen sendt til søkeruten. Hvis forslaget er en lenke, navigerer nettleseren til den siden.
Fellesskapets retningslinjer

Retningslinjer mot diskriminering

Sist oppdatert 21. oktober 2024

Airbnbs fellesskap består av flere millioner mennesker fra hele verden som bringer med seg ulike kulturer, verdier og normer. Engasjementet vårt for å føre mennesker sammen ved å fremme meningsfylte og delte opplevelser hviler på prinsippene om respekt og inkludering. I tråd med dette ber vi brukerne våre om å

  • godta fellesskapsforpliktelsen, som krever at alle som bruker Airbnb behandler hverandre med respekt uavhengig av hudfarge, religion, nasjonalitet, etnisitet, funksjonshemning, kjønn, kjønnsidentitet, seksuell legning og alder.
  • overholde retningslinjene mot diskriminering nedenfor

Airbnbs retningslinjer mot diskriminering

Vi forbyr brukere, inkludert medverter og medreisende, å diskriminere mot andre på grunnlag av følgende gruppebaserte kjennetegn:

  • hudfarge
  • religion
  • kjønn
  • alder
  • funksjonshemning
  • familiestatus (å ha barn)
  • sivilstatus (være gift eller ikke)
  • etnisitet
  • opprinnelsesland
  • seksuell legning
  • kjønn
  • kjønnsidentitet
  • kaste
  • graviditet og relaterte medisinske tilstander

Nektet betjening eller forskjellsbehandling

Airbnb-brukere kan ikke behandle medlemmer av Airbnb-fellesskapet annerledes eller nekte å yte en tjeneste til noen på grunn av et gruppebasert kjennetegn, eller på grunn av en oppfatning av at noen innehar et gruppebasert kjennetegn. Noen eksempler på dette inkluderer

  • å avvise eller kansellere en bestilling
  • å innføre andre vilkår, betingelser eller husregler (f.eks. andre begrensninger på tilgang, gebyrer eller andre krav knyttet til utleiestedet eller bestillingsprosessen)
  • å indikere en preferanse for eller mot en bestemt type gjest

Verter må gjerne gi gjester informasjon om utleiestedet for å hjelpe gjestene med å ta en informert beslutning. Men til syvende og sist er beslutningen om hvorvidt et utleiested er passende for en gjest, gjestens familie eller andre medreisende, opp til gjesten. Nedenfor inkluderer vi ytterligere veiledning om alder og familiestatus, funksjonshemning og kjønnsidentitet.

Alder og familiestatus

Airbnb-verter kan gjøre følgende:

  • Gi faktiske opplysninger om utleiestedets fasiliteter (eller mangel på funksjoner) som kan medføre at en gjest bestemmer at utleiestedet er upassende for gjester i en viss alder eller gjester med barn eller spedbarn.
  • For hjem i Florida – kreve en minimumsalder for gjester som vil reservere utleiestedet ("bestillingsgjest") så lenge det kravet gjelder for alle potensielle bestillingsgjester, og at det er tydelig kommunisert til gjesten før bestilling. Denne aldersgrensen kan være opptil 25 år. Enhver minimumsalder gjelder kun for gjesten som har bestilt, og begrenser ikke alderen på barn eller andre personer som reiser med gjesten som har bestilt.
  • Opplyse i utleiestedets annonse om gjeldende lover eller forskrifter som forbyr gjester i en bestemt alder eller gjester med barn eller spedbarn (for eksempel et utleiested som er en del av en boligforening som er begrenset til kun eldre).

Airbnb-verter kan ikke gjøre følgende:

  • Bestemme på vegne av gjesten at et utleiested ikke oppfyller behovene til gjester i en viss alder, eller gjester med barn eller spedbarn.
  • Innføre forskjellige vilkår eller avvise en reservasjon på grunn av gjestens alder eller familiestatus, med mindre en slik begrensning kreves av gjeldende lover eller forskrifter.
    • Dette inkluderer å pålegge regler som "ingen gjester under 21 år", belaste flere gebyrer for gjester i en viss alder, eller fraråde visse typer gjestebestillinger på grunn av alder eller familiestatus.

Funksjonshemning

Verter må gjerne gi informasjon om utleiestedet for å gjøre det lettere for gjester med funksjonshemninger å ta en beslutning om hvorvidt et utleiested egner seg for dem selv, familiemedlemmer eller andre medreisende.

Airbnb-verter kan gjøre følgende:

  • Gi informasjon om boenhetens tilgjengelighetsfunksjoner (eller mangel på disse) for å la gjestene bestemme om de ønsker å bestille utleiestedet eller ikke.
  • Angi at prioritet kan gis til gjester som søker tilgjengelighetsfunksjoner på utleiesteder som har slike funksjoner. Hensikten er å støtte gjester som benytter seg av slike funksjoner.

Airbnb-verter kan ikke gjøre følgende:

  • Bestemme på vegne av gjester at et utleiested ikke oppfyller behovene til gjester med funksjonshemninger.
  • Forby eller begrense bruken av hjelpemidler, for eksempel rullestoler eller rullatorer.
  • Belaste flere gebyrer for gjester med funksjonshemninger, inkludert kjæledyrsgebyr når gjesten har et servicedyr (eller emosjonelt støttedyr i visse jurisdiksjoner). Retningslinjene for tilgjengelighet inneholder mer informasjon om servicedyr og dyr for emosjonell støtte.
  • Motvirke bestillinger fra gjester med funksjonshemninger.
  • Nekte å kommunisere med gjestene gjennom tilgjengelige midler (f.eks. tolker, formidlere eller skriftlig kommunikasjon).
  • Avslå reservasjonsforespørsler for å unngå rimelige tilpasninger for gjester med funksjonshemninger (for eksempel en mindre endring i husreglene). Retningslinjene for tilgjengelighet inneholder mer informasjon om akseptabel innkvartering.

Kjønnsidentitet

Airbnb forventer at fellesskapet respekterer det kjønnet brukerne identifiserer seg som. Vi anser en persons kjønn for å være den identiteten vedkommende uttrykker eller foretrekker. Dersom en bruker uttrykker en preferanse for pronomen (for eksempel han/ham, hun/henne, de/dem), bør denne preferansen respekteres.

Airbnb-verter kan gjøre følgende:

  • Gjøre et utleiested tilgjengelig kun for gjester av samme kjønn som verten dersom verten deler fellesområder (for eksempel bad, kjøkken) med gjestene.
    • I utleiesteder som dette kan verter også beslutte å godta gjester som identifiserer seg som et ikke-binært kjønn.

Airbnb-verter kan ikke gjøre følgende:

  • Nekte en reservasjon eller innføre forskjellsbehandling fordi en vert er uenig med en kjønnsidentiteten en gjest uttrykker, eller fordi gjesten identifiserer seg som ikke-binær.

Diskriminerende språk

  • Airbnb-brukere kan ikke bruke språk som oppfordrer til ekskludering, segregering, vold mot, fornedrelser, fornærmelser eller stereotypier, eller som prøver å formidle en persons mindreverdighet på grunn av et gruppebasert kjennetegn. Dette inkluderer bruk av nedsettende bemerkninger, negative assosiasjoner, å kalle en transseksuell person ved navnet vedkommende hadde før et kjønnsskifte (dvs. dødnavning), feilkjønning, mikroaggresjoner og alle andre former for hatefulle ytringer.

Hatefulle og diskriminerende symboler, bilder og objekter

  • Airbnb-brukere kan ikke vise symboler, objekter, logoer, slagord eller bilder som er hatefulle, gir et stereotypisk bilde av folk på grunn av et gruppebasert kjennetegn, eller som formidler et diskriminerende budskap. Dette inkluderer bilder som viser diskriminerende eller rasistiske symboler (inkludert kodede symboler), ledere av hatgrupper eller stereotyper.

Tjenestevilkår og lokal lovgivning

Tjenestevilkårene krever at brukerne forstår og følger lovene eller forskriftene som gjelder for dem. Der disse retningslinjene gir mer beskyttelse og ikke strider med gjeldende lover eller forskrifter, forventer vi videre at brukerne følger disse retningslinjene.

  • Gjeldende lover eller forskrifter kan kreve at enkelte verter skiller mellom overnattingssteder som bryter med disse retningslinjene. I disse tilfellene krever vi ikke at vertene skal bryte gjeldende lover eller forskrifter, eller ta imot gjester som kan utsette vertene for en reell og påviselig risiko for juridisk ansvar eller fysisk skade.
  • Verter har lov til å forklare juridiske begrensninger som det er viktig at gjester har kjennskap til, på en tydelig, saklig og ikke-nedsettende måte.

Dersom det ikke finnes gjeldende lover eller forskrifter om et bestemt problem, gjelder disse retningslinjene.

Slik rapporterer du en overtredelse

Dersom du mener du har blitt diskriminert, eller ønsker å rapportere en bruker, profil, et utleiested eller en melding for diskriminerende adferd, har du flere måter å rapportere dette til oss på. Du kan gjøre følgende:

  • Klikk eller trykk på ikonet Rapporter dette utleiestedet i Airbnb-appen.
  • Kontakt oss direkte. Husk å oppgi navn og spesifikke opplysninger om hendelsen (inkludert dato(er), involverte personer og reservasjonsnummer dersom dette er aktuelt).

Dersom en gjest føler at han/hun har opplevd diskriminering som har resultert i at vedkommende ble nektet tjenester eller ikke kan bestille eller bo på et utleiested, kommer Airbnb til å undersøke rapporten og parallelt, ved behov, tilby hjelp til å bestille et annet sted gjesten kan bo på. Dette er i henhold til retningslinjene våre om åpne dører. Vi har egne team som håndhever retningslinjene mot diskriminering og tar alle rapporter om diskriminering på alvor.

Få mer informasjon om vanlige spørsmål knyttet til retningslinjene mot diskriminering.

Var denne artikkelen til hjelp?

Relaterte artikler

Få hjelp med reservasjonene, kontoen og mer.
Logg inn eller registrer deg