VERTSBESKYTTELSE

Vertskapsforsikring

I de sjeldne tilfellene der noen blir skadet eller det oppstår skade på eiendeler i løpet av et opphold på stedet ditt, kan du være dekket med opptil 1 million USD i primær ansvarsforsikring.

I de sjeldne tilfellene der noen blir skadet eller det oppstår skade på eiendeler i løpet av et opphold på stedet ditt, kan du være dekket med opptil 1 million USD i primær ansvarsforsikring.

Tilgjengelig for verter i hele verden*
Beskytter verter fra innsjekking til utsjekking
Uten like i reiselivsbransjen

*Gjelder ikke for verter som tilbyr opphold gjennom Airbnb Travel, LLC, verter i Japan eller opplevelsesverter.

*Gjelder ikke for verter som tilbyr opphold gjennom Airbnb Travel, LLC, verter i Japan eller opplevelsesverter.

Hva er dekket?

Vertskapsforsikringen kan dekke

– ditt juridiske ansvar for gjesters eller andres personskade – ditt juridiske ansvar for skade på eiendeler som tilhører gjester eller andre – ditt juridiske ansvar for skade på fellesområder som bygningslobby eller naboeiendommer som forårsakes av en gjest eller andre

Vertskapsforsikringen dekker ikke

– materiell skade eller personskade som følge av en villet handling (ikke et uhell) – tap av inntekt – skade på stedet ditt eller eiendelene dine (disse kan være beskyttet av Airbnbs vertsgaranti)

Vær trygg som vert

Vi har iverksatt omfattende tiltak for å bidra til at du, hjemmet ditt og gjestene dine er trygge.

Vi har iverksatt omfattende tiltak for å bidra til at du, hjemmet ditt og gjestene dine er trygge.

Identitetsverifisering

Du kan kreve at gjestene dine bekrefter identiteten sin før vi bekrefter bestillingen deres. Gjester kan bli bedt om å oppgi personopplysninger som Airbnb kan bekrefte, for eksempel offentlig utstedt legitimasjon.

Støtte døgnet rundt

Hvis noe skjer med deg, eiendelene dine eller gjestene dine, står det globale kundeserviceteamet vårt klart til å hjelpe. Hvis du har spørsmål knyttet til vertskapsforsikringen, kan du kontakte oss så vi kan henvise deg til den rette leverandøren.

Husregler

For å bidra til å gi de rette forventningene, kan du legge til husregler som gjestene må godta før de bestiller. Hvis en gjest bryter en av disse reglene etter at de har reservert, kan du kansellere reservasjonen.

Som tidligere gjest 
var mange av bekymringene mine allerede lettet. Jeg visste at stedet mitt var forsikret ... og 
jeg visste at gjestene kom til å vise hensyn."
Som tidligere gjest 
var mange av bekymringene mine allerede lettet. Jeg visste at stedet mitt var forsikret ... og 
jeg visste at gjestene kom til å vise hensyn."

Uslan, vert fra London

Uslan, vert fra London

Som tidligere gjest 
var mange av bekymringene mine allerede lettet. Jeg visste at stedet mitt var forsikret ... og 
jeg visste at gjestene kom til å vise hensyn."
Som tidligere gjest 
var mange av bekymringene mine allerede lettet. Jeg visste at stedet mitt var forsikret ... og 
jeg visste at gjestene kom til å vise hensyn."

Uslan, vert fra London

Uslan, vert fra London

Vi arbeider for å skape trygghet, tillit og fellesskap i hele verden.

Vi arbeider for å skape trygghet, tillit og fellesskap i hele verden.

Tips: Sikre hjemmet ditt

Reduser risikoen for uhell ved å fjerne snublefarer eller markere dem tydelig. Fiks udekkede ledninger, sørg for at trappene er trygge og fjern eller lås vekk farlige gjenstander. Utstyr hjemmet ditt med sikkerhetsutstyr som karbonmonoksidvarslere, røykvarslere, brannslukningsapparat og førstehjelpsskrin.

Tips: Sikre hjemmet ditt

Reduser risikoen for uhell ved å fjerne snublefarer eller markere dem tydelig. Fiks udekkede ledninger, sørg for at trappene er trygge og fjern eller lås vekk farlige gjenstander. Utstyr hjemmet ditt med sikkerhetsutstyr som karbonmonoksidvarslere, røykvarslere, brannslukningsapparat og førstehjelpsskrin.

Kravprosessen

1. Skjemaet fylles ut

Når en vert, gjest eller tredjepart kontakter kundeservice, kommer Airbnb til å oppgi informasjon om kravsprosessen.

2. Forsikringsselskapet utnevner en takstmann, som deretter vurderer kravet

Når skjemaet er fylt ut, tar en takstmann kontakt på vegne av forsikringsselskapet for å diskutere kravet og innhente informasjon.

3. Kravet blir undersøkt

En tredjeparts takstmann gjør opp kravet i henhold til vilkårene for vertskapsforsikringen og gjeldende lover og regler i den aktuelle jurisdiksjonen.

Vertskapsforsikringen er underlagt enkelte vilkår, betingelser og unntak.Last ned et omfattende sammendrag av programmet for å finne ut mer.

Vertskapsforsikringen er underlagt enkelte vilkår, betingelser og unntak.Last ned et omfattende sammendrag av programmet for å finne ut mer.

Svar på spørsmålene dine

Må jeg gjøre noe for å være dekket av vertskapsforsikringen?

Nei. Alle verter er automatisk dekket, utenom de som tilbyr opphold gjennom Airbnb Travel, LLC.

Ved å samtykke til å annonsere en eiendom på Airbnb eller ved å fortsette å annonsere en eiendom på Airbnb samtykker du til å være dekket av vertskapsforsikringen for hendelser som oppstår i løpet av Airbnb-opphold, i henhold til vilkårene.

Hvis du ikke ønsker å være dekket av forsikringen, må du gjøre følgende: – Send en e-post fra e-postadressen tilknyttet vertskontoen din. – Oppgi fullt navn og telefonnummeret tilknyttet vertskontoen din. – Oppgi nøyaktig annonsetittel.

Merk at e-postadressen for utmeldelse ikke følges opp for andre formål enn utmeldelse.

Hva er Airbnbs vertsgaranti?

Airbnbs vertsgaranti gir beskyttelse på opptil 1 million USD til en vert for skader på forsikret eiendom i de sjeldne tilfellene der en gjest forårsaker skader for mer enn depositumsbeløpet eller dersom det ikke finnes et depositum.

Vertskapsforsikringen dekker ikke kontanter og verdipapirer, samleobjekter, sjeldne kunstverk, smykker, kjæledyr eller personlig ansvar. Vi anbefaler verter å sikre eller fjerne verdisaker når de leier ut stedet sitt. Programmet dekker heller ikke tap eller skade på eiendom på grunn av slitasje. Les mer

Hva er forskjellen mellom Airbnbs vertsgaranti og vertskapsforsikring?

Vertsgarantien og vertskapsforsikringen er to forskjellige programmer som Airbnb tilbyr for å bidra til å dekke verter dersom personskade eller materiell skade skulle oppstå.

Vertsgaranti: Airbnbs vertsgaranti er utformet for å beskytte verter i de sjeldne tilfellene der en gjest som bor på utleiestedet forårsaker skade på vertens eiendeler, enhet eller hjem. Vertsgarantien er ikke en forsikring og erstatter ikke boligforsikring eller innboforsikring.

Vertskapsforsikring: Vertskapsforsikringsprogrammet er en forsikring, og er utformet for å dekke verter i tilfelle krav fra tredjeparter som følge av personskade eller materiell skade. Vertskapsforsikringsprogrammet er tilgjengelig for verter uavhengig av andre forsikringsavtaler, men er kun primærforsikring for hendelser relatert til et Airbnb-opphold. Les mer

Hvordan fungerer boligforsikring med Airbnb?

Airbnbs vertskapsforsikring fungerer som primærforsikring og gir ansvarsforsikring til verter og, hvor dette er relevant, deres husverter, med forbehold om enkelte vilkår, begrensninger og unntak.

Hvis du har spørsmål om hvordan denne forsikringen fungerer sammen med en eventuell bolig- eller innboforsikring, bør du diskutere dekningen din med forsikringsselskapet ditt. Noen forsikringer beskytter boligeiere og leietakere fra enkelte søksmål som følge av besøkendes personskade, mens andre ikke gjør det. Det er alltid lurt å fortelle forsikringsselskapet ditt om utleieaktivitet på stedet ditt selv om erstatningsansvar som oppstår i løpet av et Airbnb-opphold, bør være dekket av vertskapsforsikringen. Les mer

Hva er opplevelsesforsikring?

Opplevelsesforsikring er en primær ansvarsforsikring som dekker opplevelsesvertens ansvar overfor en tredjepart dersom en gjest eller annen tredjepart rammes av personskade eller skade på eiendeler i løpet av en opplevelse. Forsikringen dekker opptil 1 million USD per opplevelse. Hvilken grad av dekning du er berettiget til, avhenger av typen opplevelse. Gjester kan ikke få mer enn 1 million USD i samlede utbetalinger i løpet av forsikringsperioden. Enkelte vilkår, begrensninger og unntak kan gjelde. Les mer

Hva bør jeg som vert vite om depositum?

Du kan kreve et depositum for utleiestedet ditt. Airbnb kan også kreve et når vi tror det kan bidra til å beskytte verten. Dette gjelder bare for en liten andel av reservasjonene.

Depositum som kreves av verten: Du har alltid muligheten til å selv kreve et depositum. Hvis du gjør det, bestemmer du også depositumbeløpet. Når depositumet kreves av verten, betaler ikke gjestene depositumet når de reserverer utleiestedet. De blir bare belastet hvis du sender inn et krav gjennom løsningssenteret vårt.

Depositum som kreves av Airbnb: Vi leter alltid etter løsninger som kan sikre at fellesskapet vårt av verter og gjester får gode opplevelser på Airbnb. Derfor kan vi kreve et depositum for et lite antall reservasjoner, uavhengig av om du krever et selv. Vi baserer dette valget på ting som tidspunktet for en reservasjon eller utleiestedets funksjoner. Les mer

Klar til å begynne som vertskap?

Klar til å begynne som vertskap?