Tips for utleie til gjester med tilgjengelighetsbehov
Gjester med tilgjengelighetsbehov ønsker å vite hva som er tilrettelagt på et sted, før de bestiller. De kan filtrere Airbnbs søkeresultater for spesifikke funksjoner, som tilgang uten trappetrinn og en parkeringsplass for funksjonshemmede.
Hjem som det er bekreftet at passer for rullestolbrukere, er også fremhevet i kategorien Rullestolvennlig. For å oppfylle kravene må stedet ha trinnfri tilgang til en inngang, minst ett soverom og et bad med modifikasjoner som gripehåndtak eller et dusjstol.
Det er viktig å gi klar og nøyaktig informasjon om hjemmet ditt. Her er noen tips for hvordan du lager et innbydende sted som gjester med tilgjengelighetsbehov kan føle seg trygge på å bestille.
Legg til tilgjengelighetsfunksjoner i annonsen
Her er noen eksempler på egenskaper som får stedet ditt til å skille seg ut:
- parkeringsplass for personer med funksjonshemninger
- opplyst vei til gjesteinngangen
- trinnfri tilgang til gjesteinngangen
- trinnfri tilgang til rom
- døråpninger som er bredere enn 81 centimeter
- trinnfri dusj
- gripehåndtak ved toalettet og/eller i dusjen
- dusj- eller badestol
- takheis eller mobil heis
- heis til svømmebasseng eller boblebad
Alle tilgjengelighetsfunksjoner blir gjennomgått i henhold til Airbnbs retningslinjer for tilgjengelighet før de blir publisert i annonsen din. Hvis en funksjon ikke følger retningslinjene eller ikke vises tydelig på et bilde, kan vi be deg om å laste opp et annet bilde eller fjerne funksjonen fra annonsen.
Hvis du deler flere bilder av hvert rom, blir det lettere for gjestene å avgjøre om hjemmet ditt oppfyller behovene deres.
Skriv en beskrivende tekst for hvert bilde. For eksempel kan bildeteksten for et bilde av badet inkludere følgende informasjon: "Dette er det eneste badet i huset med trinnfri tilgang. Toalettet og dusjen har fastmonterte gripehåndtak."
Ta bilder fra flere vinkler. For eksempel kan bilder av badet vise plasseringen av hvert gripehåndtak og den brede, flate veien over gulvet for å nå toalettet og dusjen.
Få gjestene til å føle seg velkomne
Kommuniser med gjestene når de sender deg meldinger om tilgjengelighetsfunksjoner i hjemmet ditt. Du kan utgjøre en stor forskjell ved bare å stille og svare på noen få spørsmål.
Her er noen eksempler på nyttige steder å begynne samtalen:
- Hva lurer du på om hjemmet?
- Hva kan jeg gjøre for å gjøre oppholdet ditt mer komfortabelt?
Gjør ditt beste for å imøtekomme rimelige forespørsler, som å gjøre stedet enklere å navigere. Vurder om små endringer kan bidra til å få gjestene til å føle seg velkomne. Her er et par forslag:
- Flytt møbler for å skape bredere veier gjennom rom og områder.
- Plasser husholdningsartikler som håndklær og tallerkener på steder som er enkle å nå.
- Fjern hindringer til stikkontakter.
Husk at ikke alle steder fungerer for alle gjester, uavhengig om de har tilgjengelighetsbehov eller ikke. Men du kan ikke avslå en reservasjon fordi noen har en funksjonshemning, som nevnt i retningslinjene mot diskriminering. Du kan heller ikke belaste kjæledyrgebyr for servicedyr, da disse ikke regnes som kjæledyr.
Lag en inkluderende guide
I guiden din kan du vise gjestfrihet og gi lokale tips om byen din. Du kan legge til anbefalinger om spisesteder, sightseeing og utendørsaktiviteter.
Når du lager guiden, bør du vurdere hva reisende med tilgjengelighetsbehov kanskje ser etter. Du kan for eksempel peke ut restauranter med ramper, turstier med asfalterte gangveier og attraksjoner med tilgjengelige sitteplasser. Du kan også dele informasjon om offentlig transport.
Informasjonen i denne artikkelen kan ha blitt endret siden publiseringen.