Hopp til innhold
    Naviger fremover for å få tilgang til foreslåtte resultater
    Svar på dine vertsspørsmål om koronaviruset

    Svar på dine vertsspørsmål om koronaviruset

    Dette innebærer kanselleringsvilkårene og programmene for deg.
    Av Airbnb den 5. mar 2020
    Leselengde 6 min

    Oppdatert 17. mars 2020

    Vi vet at det er mye usikkerhet knyttet til koronaviruset (COVID-19), og hvorvidt det kommer til å påvirke deg og vertskapsvirksomheten din. For å støtte det globale fellesskapet vårt har vi samlet inn spørsmålene deres og svarer på noen av dem her. Vi fortsetter å oppdatere denne siden etter hvert som situasjonen utvikler seg og flere svar blir tilgjengelige.

    Hva er vilkårene for formildende omstendigheter?
    Airbnbs vilkår for formildende omstendigheter gir gjester og verter muligheten til å kansellere uten kostnader dersom de blir rammet av ting som alvorlig skade eller sykdom, naturkatastrofer, reiserestriksjoner eller andre uforutsette hendelser. Som svar på Verdens helseorganisasjons (WHO) erklæring om at COVID-19 nå er en pandemi, har vi utvidet disse vilkårene globalt* slik at de dekker alle reservasjoner bestilt 14. mars eller tidligere og med innsjekkingsdato mellom 14. mars og 14. april. For reservasjoner som allerede er i gang, som ble bestilt etter 14. mars eller har innsjekkingsdato etter 14. april, gjelder utleiestedets normale kanselleringsvilkår.

    *Dette gjelder ikke for innenlandsreiser i Fastlands-Kina. Se her for mer informasjon. Luxe- og Luxury Retreats-reservasjoner dekkes av refusjonsvilkårene for Luxe-gjester.

    En gjest min akkurat kansellert. Hva skjer nå?
    Vi forstår at kanselleringer kan være opprørende, selv om de skjer av forståelige årsaker. Husk at gjester som kansellerer reservasjonen under våre formildende omstendigheter, selv har blitt rammet, og at de ved å kansellere bidrar til å beskytte velferden til hele fellesskapet vårt. Hvis gjestene dine kansellerer reservasjonen under disse vilkårene, varsler vi deg og opphever automatisk blokkeringen av datoene i kalenderen din slik at du kan være vertskap for andre gjester, og vi krever ikke inn gebyrer for den kansellerte reservasjonen.

    En gjest kommer fra et rammet område. Hva bør jeg gjøre?
    Hvis du er bekymret for å ta imot en gjest som reiser fra et område som er rammet, eller du bare ikke føler deg trygg som vertskap akkurat nå, kan du kansellere kvalifiserte reservasjoner via plattformen. Deretter vil du få beskjed om at reservasjonen din kvalifiserer for kansellering uten kostnad, og at gjesten din får full refusjon. Det er lurt å sende melding til gjesten så tidlig som mulig og forklare behovet for å kansellere.

    Vær oppmerksom på at vi har retningslinjer mot diskriminering. Kanselleringer som skyldes forstyrrelser forårsaket av koronaviruset, må overholde de interne retningslinjene våre, samt offisielle retningslinjer og anbefalinger knyttet til kvalifiserte situasjoner og steder.

    Hva bør jeg gjøre hvis jeg synes det er ubehagelig å være vertskap for en gjest?
    Hvis du er bekymret for å være vertskap for en gjest i disse usikre tider, så forstår vi det. Før du kansellerer en reservasjon, må du huske på at Airbnb har retningslinjer mot diskriminering. Husk å behandle alle reisende med inkludering og respekt, noe som innebærer å sørge for at du vurderer hver reservasjon – og avgjørelse om kansellering – etter de samme standardene. Vi har skissert noen retningslinjer og spørsmål du kan vurdere å stille for å hjelpe deg å få informasjonen du trenger.

    Er det noe jeg kan gjøre for å begrense innvirkningen på vertskapsvirksomheten min?
    Selv om mange reisende velger å bli hjemme i denne usikre tiden, er det fremdeles noen som vurderer lokale opphold og fremtidige reiser. For å møte behovene til disse gjestene jobber vi med å fremheve utleiesteder med fleksible kanselleringsvilkår. Vi har også satt sammen noen tips til hvordan du kan minimere konsekvensene av COVID-19 på vertskapsvirksomheten din, og vi kommer til å fortsette å finne nye måter å støtte deg på i denne vanskelige tiden.

    Hvordan kommer Airbnb til å støtte verter som tilbyr mer fleksible opphold?
    Vi har utviklet en rekke verktøy og programmer for å hjelpe både verter og gjester med å håndtere usikkerhet og for å legge til rette for mer fleksible reiseplaner.

    • Vi har gjort det enklere for gjester å finne utleiesteder med fleksible kanselleringsvilkår; et nytt filter gjør det for eksempel enkelt å søke etter slike utleiesteder.
    • Vi har også lansert et verktøy som gjør det enkelt for verter å refundere gjester som må kansellere på grunn av COVID-19.

    Vi gir mer informasjon når vi gjør disse forbedrede verktøyene og programmene tilgjengelige for Airbnb-fellesskapet i løpet av de kommende ukene. Les mer

    Krever Airbnb gebyrer på kansellerte reservasjoner?
    Når en reservasjon kanselleres i henhold til vilkårene for formildende omstendigheter, får gjesten refundert bestillingskostnadene. Vi pålegger ikke verter kanselleringsgebyr når de må kansellere berettigede reservasjoner.

    Vi ønsker også å understreke at Airbnb ikke tjener noe på reservasjoner som kanselleres i henhold til disse vilkårene. Tjenestegebyret vårt blir refundert i sin helhet for alle kanselleringer som dekkes. Vi står sammen i dette.

    Kan jeg godta nye reservasjoner hvis jeg kansellerer en kvalifisert reservasjon?
    Du kan godta nye reservasjoner på disse datoene, selv om det var du som kansellerte bestillingen.

    Mister jeg statusen min som Superhost hvis jeg kansellerer en kvalifisert reservasjon?
    Nei. Kanselleringer i henhold til vilkårene for formildende omstendigheter får ikke innvirkning på kanselleringsprosenten på 1 % som kreves for å opprettholde Superhost-status. Les mer om hvordan vi vurderer kriteriene i den kommende Superhost-vurderingen.

    Er det noen andre sanksjoner som blir anvendt for verter som kansellerer kvalifiserte reservasjoner?
    Nei. Ingen av de vanlige kanselleringssanksjonene kommer til å gjelde for verter som må kansellere i henhold til vilkårene for formildende omstendigheter.

    Jeg er vert for en Airbnb-opplevelse. Er det noe jeg bør vite om?
    Vi setter i første omgang alle opplevelser på pause fra og med 18 mars til og med 3. april 2020. Vi tok denne vanskelige avgjørelsen fordi opplevelser er utformet for å bringe mennesker sammen, og fordi helseorganisasjoner fra hele verden har frarådet denne typen samvær. Grunnen til det er at mindre kontakt mellom mennesker er et av de beste tiltakene for å beskytte lokalsamfunn. Les denne hjelpesenterartikkelen for å få de siste oppdateringene.

    Hvordan kan jeg bidra til å forhindre spredning av sykdommer som koronaviruset?
    Rengjøring av overflater som berøres ofte (f.eks. lysbrytere og håndtak), i tillegg til regelmessig håndvask kan ifølge Centers for Disease Control and Prevention (CDC) bidra til å holde deg og gjestene dine trygge. Les artikkelen vår med flere rengjøringstips og hygieneanbefalinger fra CDC.

    Arrangementer blir kansellert. Er disse reservasjonene dekket av Airbnbs vilkår for formildende omstendigheter?
    Vi vet at mange av våre reisende bestiller steder å bo på Airbnb i forbindelse med arrangementer som Coachella, SXSW, Mobile World Congress og annet. Hvis et arrangement har blitt kansellert og reservasjonen ikke er i et område som dekkes av vilkårene våre for formildende omstendigheter, oppfordrer vi gjestene til å sjekke kanselleringsvilkårene for reservasjonen sin og ta kontakt med verten sin for å diskutere alternativer.

    Vi kommer til å gjøre et verktøy tilgjengelig slik at verter kan refundere slike reservasjoner som ikke blir dekket av vilkårene for formildende omstendigheter.

    Jeg er vert for en Airbnb Luxe- eller Luxury Retreats-eiendom. Gjelder vilkårene for formildende omstendigheter for meg?
    Nei. Vilkårene våre for formildende omstendigheter gjelder ikke for Luxe- eller Luxury Retreats-reservasjoner, som er underlagt egne refusjonsvilkår for Luxe-gjester.

    Jeg trenger hjelp. Hvor finner jeg ressurser på nett?
    Vi vet at det kan være frustrerende når du ikke får svar med én gang. Vi jobber for at du skal få den hjelpen og informasjonen du trenger, og derfor har vi lansert Airbnb.com/COVID19 i tillegg fortsetter vi å svare på telefon, chat og e-post så raskt som mulig.

    Mange vanlige problemstillinger kan løses på nett, spesielt hvis det dreier seg om en reservasjon som omfattes av vilkårene våre for formildende omstendigheter. Du kan også gå til hjelpesenteret vårt for å finne flere svar. Mange av dere har også delt deres egne tips og støtte i fellesskapssenteret.

    Jeg har fremdeles spørsmål. Hvem kan jeg kontakte?
    Vi oppfordrer deg til å ta kontakt med kundeservice for fellesskapet vårt hvis du har spørsmål eller trenger hjelp til å kansellere reservasjoner. Vi setter pris på tålmodigheten mens vi prioriterer de som trenger umiddelbar hjelp, og ber om at du bare tar kontakt med oss hvis reservasjonen din er i løpet av de neste 72 timene. Hvis du har et spørsmål som haster, se innom Airbnb.com/COVID19 eller hjelpesenteret for svar.

    Vi vet hvor forstyrrende noe som koronaviruset kan være for virksomheten din, og vi er her for å hjelpe deg. Takk for at du samarbeider med oss for å beskytte sikkerheten og velferden i fellesskapet vårt.

    Informasjonen i denne artikkelen kan ha blitt endret siden publiseringen.

    Airbnb
    5. mar 2020
    Var dette nyttig?