Hopp til innhold
    Naviger fremover for å få tilgang til foreslåtte resultater
    Svar på spørsmål om vertskap og COVID-19

    Svar på spørsmål om vertskap og COVID-19

    Dette innebærer kanselleringsvilkårene og programmene for deg.
    Av Airbnb den 5. mar 2020
    Leselengde 6 min

    Oppdatert 13. mai 2020

    Vi vet at det er mye usikkerhet knyttet til COVID-19, og hvorvidt det kommer til å påvirke deg og vertsvirksomheten din. For å støtte det globale fellesskapet vårt har vi samlet inn spørsmålene deres og svarer på noen av dem her. Vi fortsetter å oppdatere denne siden etter hvert som situasjonen utvikler seg og flere svar blir tilgjengelige.

    Hva er vilkårene for formildende omstendigheter, og hvilke reservasjoner gir berettigelse?
    Airbnbs vilkår for formildende omstendigheter gir gjester og verter muligheten til å kansellere gebyrfritt dersom de blir rammet av ting som alvorlig skade eller sykdom, naturkatastrofer, reiserestriksjoner eller andre uforutsette hendelser. Som følge av Verdens helseorganisasjons (WHO) erklæring om at COVID-19 er en pandemi, kan disse vilkårene gjelde for kvalifiserende* reservasjoner bestilt 14. mars eller tidligere. Du kan finne den siste informasjonen om vilkårene, inklusive datoer og steder som gir berettigelse, i hjelpesenterartikkelen vår.Vi anbefaler at du ser innom annenhver uke for oppdateringer.

    *Dette gjelder ikke for innenlandsreiser i Fastlands-Kina. Ta en titt her for å finne mer informasjon. Luxe- og Luxury Retreats-reservasjoner dekkes av refusjonsvilkårene for Luxe-gjester.

    Hva gjør Airbnb for å begrense innvirkningen kanselleringer har på verter?
    Vi investerer 250 millioner USD for å dele på kostnadene knyttet til kanselleringer som gjøres av gjester på grunn av COVID-19. For kanselleringer som gir berettigelse i henhold til vilkårene for formildende omstendigheter, betaler vi 25 % av det du ville ha mottatt for en kansellering basert på kanselleringsvilkårene dine. Hvis du hadde mottatt 400 USD gjennom de vanlige kanselleringsvilkårene dine, betaler vi deg 25 % av det, altså 100 USD.

    Vi minner om at tilskudd kun kan utbetales for kansellerte reservasjoner som er bestilt før 15. mars og har innsjekkingsdato mellom 14. mars og 31. mai. Du kan lese mer på Airbnb.com/250MSupport. Du kan også gå til kontrollpanelet for reservasjoner for å finne opplysninger om kanselleringene dine, blant annet informasjon om eventuelle tilskudd.

    Hvorfor kvalifiserer ikke verter i Fastlands-Kina til utbetalinger fra fondet på 250 millioner USD?
    Årsaken er at virksomheten vår er strukturert med en uavhengig enhet i Fastlands-Kina. Som støtte til fellesskapet vårt der, har vi et eget hjelpefond på 10 millioner USD.

    Gjesten min kansellerte nettopp. Hva skjer nå?
    Vi forstår at kanselleringer kan være opprørende, selv om de skjer av forståelige årsaker. Husk at gjester som kansellerer reservasjonen under formildende omstendigheter, selv har blitt rammet, og ved å kansellere bidrar de til å beskytte velferden til hele fellesskapet vårt. Hvis gjestene dine kansellerer reservasjonen under disse vilkårene, har de muligheten til å få full refusjon eller Airbnb-reisekreditt (der det er tilgjengelig). Vi varsler deg og opphever automatisk blokkeringen av datoene i kalenderen din, slik at du kan være vertskap for andre gjester, og vi krever ikke inn gebyrer for den kansellerte reservasjonen.

    Hva bør jeg gjøre hvis jeg synes ikke er komfortabel med å ta imot en gjest?
    Hvis du er bekymret for å være vertskap for en gjest i disse usikre tider, så forstår vi det. Før du kansellerer en reservasjon, må du huske på at Airbnb har retningslinjer mot diskriminering. Husk å behandle alle reisende på en inkluderende og respektfull måte, noe som innebærer å sørge for at du vurderer hver reservasjon – og avgjørelse om kansellering – etter de samme standardene. Her finner du forslag til noen retningslinjer du kan følge og spørsmål du kan stille for å finne ut av det du trenger å vite.

    Er det noe jeg kan gjøre for å begrense innvirkningen på vertskapsvirksomheten min?
    Selv om mange reisende velger å bli hjemme i denne usikre tiden, er det fremdeles noen som vurderer lokale opphold og fremtidige reiser. For å møte behovene til disse gjestene jobber vi med å fremheve utleiesteder med fleksible kanselleringsvilkår. Vi har samlet noen tips til hvordan du kan minimere innvirkningen COVID-19 har på vertskapsvirksomheten din, og vi kommer til å fortsette å jobbe med å finne måter å støtte deg på i denne vanskelige tiden.

    Hvordan kommer Airbnb til å støtte verter som tilbyr mer fleksible opphold?
    Vi har utviklet en rekke verktøy og programmer for å hjelpe både verter og gjester med å håndtere usikkerhet og støtte mer fleksible reiseplaner.

    • Vi har gjort det enklere for gjester å finne utleiesteder med fleksible kanselleringsvilkår med et nytt filter som gjør det enkelt å søke etter slike utleiesteder.
    • Vi har også lansert et verktøy som gjør det enkelt for verter å refundere gjester som må kansellere.

    Les mer om å tilby fleksible kanselleringer

    Krever Airbnb gebyrer for kansellerte reservasjoner?
    Når reservasjoner kanselleres i henhold til vilkårene for formildende omstendigheter, kan gjestene velge mellom full refusjon eller reisekreditt (der det er tilgjengelig) på et beløp som inkluderer gebyrene våre. Vi krever ikke kanselleringsgebyr fra verter som må kansellere berettigede reservasjoner.

    Vi ønsker også å understreke at tjenestegebyret vårt blir refundert i sin helhet eller gitt som reisekreditt for alle kanselleringer som dekkes.

    Jeg er vert for en Airbnb-opplevelse. Hva trenger jeg å vite?
    De fleste steder har vi satt opplevelser på steder på pause fra 18. mars til og med 30. mai 2020. Vi tok denne vanskelige avgjørelsen fordi opplevelser er utformet for å bringe mennesker sammen, og helseorganisasjoner fra hele verden har frarådet denne typen samvær som et av de beste tiltakene for å beskytte lokalsamfunn. I noen land har vi har begynt å gjenåpne opplevelser som foregår på et sted. Vi vurderer å gjenåpne opplevelser på steder i et land eller en region når det har nådd en stabiliseringsperiode og juridiske restriksjoner er opphevet.

    I mellomtiden er vi glade for å ha lansert opplevelser på nett, et nytt tiltak for at verter skal kunne tjene penger, få kontakt med andre og dele lidenskapene sine. Du kan søke om å få være vert for en nettopplevelse med en gang – og vi legger til rette med de ressursene du trenger for å komme i gang. Les mer på Airbnb.com/OnlineHost

    Hvordan kan jeg bidra til å forhindre spredning av sykdommer som COVID-19?
    En av de beste måtene å beskytte deg selv og gjestene dine mot sykdom på er å forbedre rengjøringsrutinen. Vi har satt sammen renholdstips og hygieneråd basert på retningslinjer fra Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Vi lanserer også en forbedret rengjøringsrutine som er utviklet i samarbeid med eksperter, med trinnvise instruksjoner for å bidra til å fjerne usikkerhet rundt rengjøring.

    Arrangementer blir kansellert. Blir disse reservasjonene dekket av Airbnbs vilkår for formildende omstendigheter?
    Vi vet at mange av våre reisende bestiller steder å bo på Airbnb i forbindelse med arrangementer som Coachella, SXSW, Mobile World Congress og andre. Hvis et arrangement har blitt kansellert og reservasjonen ikke omfattes av vilkårene for formildende omstendigheter, oppfordrer vi gjestene til å undersøke kanselleringsvilkårene for reservasjonen sin og ta kontakt med verten for å diskutere alternativer.

    Vi har lansert et verktøy slik at verter kan refundere reservasjoner som ikke blir dekket av vilkårene for formildende omstendigheter.

    Jeg er vert for en Airbnb Luxe- eller Luxury Retreats-eiendom. Gjelder vilkårene for formildende omstendigheter for meg?
    Nei. Vilkårene for formildende omstendigheter gjelder ikke for Airbnb Luxe- eller Luxury Retreats-reservasjoner, som er underlagt egne refusjonsvilkår for Luxe-gjester.

    Jeg trenger hjelp. Hvor finner jeg ressurser på nett?
    Vi vet at det kan være frustrerende når du ikke får svar umiddelbart. Vi jobber for at du skal få den støtten og informasjonen du trenger, og derfor har vi lansert Airbnb.com/COVID. I tillegg fortsetter vi å svare på telefon, chat og e-post så raskt som mulig.

    Mange vanlige problemstillinger kan løses på nett, spesielt hvis det dreier seg om en reservasjon som omfattes av vilkårene våre for formildende omstendigheter. Du kan også gå til hjelpesenteret for å finne flere svar. Mange av dere har også delt deres egne tips og støtte i fellesskapssenteret.

    Jeg har fremdeles spørsmål. Hvem kan jeg kontakte?
    Vi oppfordrer deg til å ta kontakt med kundeserviceteamet vårt hvis du har spørsmål eller trenger hjelp til å kansellere reservasjoner. Vi setter pris på tålmodigheten mens vi prioriterer de som trenger umiddelbar hjelp, og vi ber om at du bare tar kontakt med oss hvis reservasjonen din er i løpet av de neste 72 timene. Hvis du har et spørsmål som haster, se innom Airbnb.com/COVID eller hjelpesenteret for å finne svar.

    Vi vet hvor forstyrrende ting som COVID-19 kan være for virksomheten din, og vi er her for å hjelpe deg. Takk for at du samarbeider med oss for å verne om helse og sikkerhet i fellesskapet vårt.

    Informasjonen i denne artikkelen kan ha blitt endret siden publiseringen.

    Airbnb
    5. mar 2020
    Var dette nyttig?