Naviger fremover for å få tilgang til foreslåtte resultater

    Svar på spørsmål om vertskap og covid-19

    Her er siste nytt fra Airbnb om covid-19-vaksiner, kanselleringer med mer.
    Av Airbnb 5. mar. 2020
    Leselengde 5 min
    Oppdatert 31. mai 2022

    Høydepunkter

    • Verter må fortsatt følge femtrinnsprosessen for rengjøring.
    • Dersom det er lovlig der du er, kan du oppgi et krav i husreglene dine om at gjestene må være vaksinerte eller nylig ha testet seg for covid-19.

    • Verter og gjester bør følge de lokale retningslinjene angående bruk av munnbind og å holde avstand til andre.

    Siden Verdens helseorganisasjon erklærte covid-19 som en global pandemi i mars 2020, har fellesskapet vårt vært gjennom hittil usette utfordringer og usikre tider. Vi vil gjerne hjelpe dere videre ved å svare på vanlige spørsmål fra verter, blant annet om vaksiner, covid-19-varianter og rengjøring.

    Hvilken veiledning kan dere tilby verter som har pågående bekymringer i forbindelse med covid-19, for eksempel nye varianter?
    Gjennom hele covid-19-pandemien har vi rådført oss med de beste medisinske ekspertene for å kunne gi deg best mulig svar.

    "Etter hvert som vi ser utviklingen av nye varianter dukke opp over hele verden, fortsetter vi å samarbeide tett med Airbnb for å overvåke og oppdatere anbefalingene våre for fellesskapet etter behov", sier Airbnbs medisinske rådgiver Dr. Megan Coffee, som er infeksjonslege, epidemiolog og forsker.

    "Airbnb krever fortsatt at alle verter følger den obligatoriske rengjøringsprosessen i fem trinn, og vi oppfordrer også verter og gjester til å overholde alle lokale helse- og reisekrav", sier hun.

    For å hjelpe reisende med å holde oversikt over endrede retningslinjer i forbindelse med covid-19 har vi også inngått et samarbeid med Sherpa, et nettbasert verktøy som gir reisende oppdaterte retningslinjer for reisemål over hele verden. Verter og gjester kan bruke Sherpa til å finne ut mer om testkrav, karanteneprotokoller og andre restriksjoner.

    Hva bør jeg gjøre hvis jeg ikke kan være vertskap på grunn av covid-19-restriksjoner i området mitt?
    Du kan bruke Sherpa til å finne ut mer om testkrav, karanteneprotokoller og andre restriksjoner i nærheten. Hvis du forventer å måtte kansellere en kommende bestilling på grunn av offentlige restriksjoner, anbefaler vi at du kommuniserer med gjestene så tidlig som mulig for å fortelle dem at turen deres kan bli påvirket.

    Erfarne verter har fortalt oss at de foreslår at gjestene ombestiller til fremtidige datoer, og noen ganger tilbyr de dem ekstra dager eller andre rabatter for å øke sjansen for at de endrer bestillingen.

    Hvis du må kansellere en bestilling på grunn av en reiserestriksjon som er pålagt av myndighetene, oppfordrer vi deg til å ta kontakt med kundeservice så snart som mulig for å få hjelp til å vurdere situasjonen din. Hvis du kansellerer, får du ingen utbetaling, men du kan oppfylle kriterier for at ytterligere konsekvenser frafalles – slik at for eksempel Superhost-statusen din ikke påvirkes.

    Kan jeg kreve at gjestene mine er vaksinerte eller har testet seg for covid-19?
    Verter kan angi egne husregler, inkludert å spesifisere om de krever at gjestene er vaksinerte eller nylig har testet seg for covid-19, med mindre det er forbudt i henhold til gjeldende lokale lover eller forskrifter.

    Hvis du krever at gjestene skal vaksineres eller nylig ha testet seg, må du sørge for å oppgi dette klart og tydelig i beskrivelsen av utleiestedet samt i husreglene, slik at potensielle gjester ikke går glipp av denne informasjonen.

    Hva er de nyeste retningslinjene i forbindelse med rengjøring, fysisk avstand og munnbind?
    Vi fortsetter innsatsen for å beskytte lokalsamfunnene våre og forebygge spredningen av covid-19. Derfor må vertene følgefemtrinnsprosessen for forbedret rengjøring mellom opphold. Du finner detaljerte instruksjoner og sjekklister i rengjøringshåndboka, som ble utviklet i samarbeid med medisinske eksperter.

    Siden Airbnb har utleiesteder over hele verden, og forskjellige regioner gjerne har iverksatt ulike tiltak for å begrense spredningen av covid-19, ber vi verter og gjester om å følge lokale lover og retningslinjer for bruk av munnbind og fysisk avstand. Verter og gjester må godta å bruke munnbind og holde to meters avstand når de omgås hverandre, dersom lokale lover eller retningslinjer krever dette.

    Les mer om sikkerhetsrutinene for covid-19.

    Hvordan er vilkårene for formildende omstendigheter, og dekker de fortsatt covid-19-relaterte kanselleringer?
    Vilkårene for formildende omstendigheter gjelder når uforutsette hendelser, for eksempel naturkatastrofer eller nødssituasjoner knyttet til folkehelse, gjør det umulig eller ulovlig å gjennomføre en bestilling. Verter og gjester som påvirkes av et arrangement som omfattes av disse retningslinjene, kan ha rett til å kansellere reservasjonen uten sanksjon.

    Vilkårene for formildende omstendigheter er ment å dekke uforutsette omstendigheter, men covid-19 er nå en vanlig del av livet vårt. For bestillinger gjort 31. mai 2022 eller senere, dekkes ikke covid-19-relaterte omstendigheter av vilkårene våre. Dette innebærer at gjester ikke lenger kan få full refusjon hvis de kansellerer en bestilling fordi de har fått covid-19, med mindre kanselleringsvilkårene dine tillater det.

    For bestillinger gjort før 31. mai 2022, og for innenlandsbestillinger i Sør-Korea og Fastlands-Kina, er visse omstendigheter relatert til covid-19 fortsatt dekket.

    Les mer om fjerningen av covid-19 som formildende omstendighet.

    Hva skjer hvis gjestene mine eller jeg får covid-19?
    Hvis en vert eller gjest har testet positivt for eller blitt utsatt for covid-19 i løpet av de siste 14 dagene, eller hvis de opplever symptomer på covid-19, er det Airbnbs retningslinjer at gjestene ikke skal sjekke inn, og at verter ikke skal gå inn på stedet eller omgås gjestene.

    Hvis en gjest blir smittet av covid-19 og ønsker å kansellere, gjelder vertens kanselleringsvilkår for bestillinger gjort 31. mai 2022 eller senere.*Hvis en gjest allerede har sjekket inn og enten du eller gjesten blir smittet av covid-19, kontakt Airbnb for å gi oss beskjed, slik at vi kan hjelpe.

    Påvirker det Superhost-statusen min hvis jeg kansellerer en reservasjon fordi jeg er smittet av covid-19?
    Hvis du må kansellere en bestilling fordi du er syk, oppfordrer vi deg til å ta kontakt med kundeservice så snart som mulig for å få hjelp til å vurdere situasjonen din. Hvis du kansellerer, får du ingen utbetaling, men du kan oppfylle kriterier for at ytterligere konsekvenser frafalles – slik at for eksempel Superhost-statusen din ikke påvirkes.

    Hva mer bør jeg vite om hvordan jeg kan beholde Superhost-statusen min under covid-19?
    Da covid-19-pandemien begynte i 2020, frafalt vi midlertidig noen kriterier for eksisterende Superhoster. Vi har nå gått tilbake til standardkravene våre for Superhoster, noe som innebærer at verter må oppfylle alle de fire kriteriene for å oppnå eller beholde Superhost-statusen.

    Les mer om oppdateringer av Superhost-vurderingen.

    Jeg har flere spørsmål. Hvem kan jeg kontakte?
    Hvis du vil ha mer informasjon, anbefaler vi deg å lese sikkerhetsressursene våre for covid-19 eller besøke hjelpesenteret. Hvis du har et spørsmål som haster, kan du ta kontakt med kundeserviceteamet.

    *For bestillinger gjort før 31. mai 2022, og for innenlandsreservasjoner i Sør-Korea og Fastlands-Kina, er visse omstendigheter relatert til covid-19 fortsatt dekket av vilkårene for formildende omstendigheter.

    Informasjonen i denne artikkelen kan ha blitt endret siden publiseringen.

    Høydepunkter

    • Verter må fortsatt følge femtrinnsprosessen for rengjøring.
    • Dersom det er lovlig der du er, kan du oppgi et krav i husreglene dine om at gjestene må være vaksinerte eller nylig ha testet seg for covid-19.

    • Verter og gjester bør følge de lokale retningslinjene angående bruk av munnbind og å holde avstand til andre.

    Airbnb
    5. mar. 2020
    Var dette nyttig?