Dette innholdet er ikke tilgjengelig på språket du har valgt, så vi har foreløpig gjort det tilgjengelig på det nærmeste tilgjengelige språket.

Using reviews to improve your hosting routine

Reviews help you figure out what’s working and what’s not.
Av Airbnb 4. mai 2021
Leselengde 3 min
Oppdatert 8. mar. 2023

Gode anmeldelser forteller deg hva gjestene liker med stedet ditt. Og selv om det ikke føles bra, kan en negativ anmeldelse gjøre deg til en bedre vert. Du kan bruke anmeldelser til å forbedre vertskapet ditt, helt fra den aller første anmeldelsen du får.

Anmeldelser spiller en rolle

"Tilbakemelding er svært viktig", sier Juliette, som er medlem av vertsrådet i Nairobi i Kenya. "Vertsrollen byr på mange praktiske utfordringer, og det kan være overraskende hva de består i. Derfor er det viktig å faktisk følge med på annonsen når du har mulighet til det – for anmeldelsene forteller deg noe."

Anmeldelser bygger tillit i fellesskapet og er en viktig faktor for å trekke gjester til stedet ditt. Dra nytte av anmeldelsene du får:

  • Les hver anmeldelse, i tillegg til eventuelle private tilbakemeldinger fra gjester.

  • Bruk positive anmeldelser til å fremheve annonsen din. Hvis en gjest for eksempel sier noe fint om det velutstyrte kjøkkenet ditt, kan du vise det på et bilde. Du kan til og med sitere anmeldelsen i bildeteksten.

  • Bruk negative anmeldelser og private tilbakemeldinger eller meldinger som inspirasjon til å oppgradere fasilitetene eller oppdatere beskrivelsen av utleiestedet. Det kan også være lurt å svare offentlig for å vise at du er mottakelig for tilbakemeldinger.

Bruk anmeldelser til å levere mer enn du lover

Erfarne verter unngår å pynte på sannheten i beskrivelsen av utleiestedet, og gjør heller det lille ekstra for å tilby topp gjestfrihet. "Jeg prøver alltid å levere mer enn jeg lover, da ser gjestene ofte mellom fingrene på mindre problemer", sier Max, som er Superhost i Bongaree i Australia.

Her er et eksempel på bruk av tilbakemeldinger på denne måten:

  • En gjest nevner støy fra gaten i en anmeldelse, og du oppdaterer beskrivelsen av stedet med en merknad om at det kan forekomme gatestøy.
  • Når de sjekker inn, tilbyr du ørepropper eller en hvitstøymaskin (og leverer dermed mer enn du har lovet).

Hvis du er åpen om potensielle problemer, er det en større sjanse for at du får gjester som stedet ditt passer for, og da unngår du negative anmeldelser.

Oppfordre gjestene til å gi konstruktive tilbakemeldinger

"Folk har skrevet til oss og sagt at de hadde en flott opplevelse, men dere kunne gjort dette for å gjøre det enda bedre eller mer komfortabelt," sier Keshav, som er vertsrådsmedlem i New Delhi i India. "Vi har virkelig tatt den tilbakemeldingen til etterretning. Jeg lærer best av å snakke med ekte gjester."

Hold kontakten med gjestene etter innsjekking for å vise at du er tilgjengelig hvis de har spørsmål eller problemer. Her er et par tips:

  • Bruk planlagte meldinger til å kommunisere med gjestene på viktige tidspunkter, som ved bestilling, innsjekking og utsjekking.

  • Etter den første natten kan du spørre gjestene hvordan oppholdet går og om det er noe du kan gjøre for å hjelpe. Ved lengre opphold kan det være lurt å kontrollere om alt er i orden omtrent en gang i uken.

  • Hvis gjester tar opp et problem, må du ta tak i det med en gang. De fleste gjester forstår at ting kan gå galt, så lenge du jobber for å løse det raskt.

Bruk anmeldelser til å bli en bedre vert

"Jeg tar meg alltid tid til å svare på hver eneste anmeldelse, uavhengig av om de er gode eller dårlige", sier Omar, som er Superhost i Mexico City. "Det er potensielle gjester som leser dem."

Omar legger til at en tilbakemelding fra en gjest fikk ham til å fikse et problem med temperaturen på varmtvannet. Den samme gjesten kom tilbake åtte måneder senere for et nytt opphold. "Konstruktive tilbakemeldinger bør alltid tas i betraktning", sier han.

Hvis du leser anmeldelser nøye, kan du forbedre deg som vert. "Negative anmeldelser kan forekomme, men det er ikke noen katastrofe", sier Alessandro, som er vert i Lombardia i Italia. "Analyser årsaken til den negative anmeldelsen og korriger etter behov."

Informasjonen i denne artikkelen kan ha blitt endret siden publiseringen.

Airbnb
4. mai 2021
Var dette nyttig?