Tips om en enkel vertskapsrutine
Høydepunkter
Legg til en medvert for å dele på vertsansvaret.
Ansett rengjøringshjelp (og legg til et rengjøringsgebyr for å kompensere for kostnaden).
Gjør det mulig for gjester å sjekke inn selv.
Bruk lagrede meldinger til å svare på vanlige spørsmål.
Opprett en en husmanual og en lokal guide slik at gjestene har all informasjonen de trenger.
Oppdag mer i den komplette guiden vår. Finn frem i en verden av vertskap.
Et av de vanligste spørsmålene fra folk som vurderer å leie ut på Airbnb er: "Hvor mye arbeid kommer det til å bli?" Noen verter liker å håndtere alle aspektene ved å leie ut på Airbnb selv, alt fra å administrere bestillinger og hilse på gjester, til å legge til personlige detaljer på stedet sitt. Mange andre foretrekker å få noen til å hjelpe seg slik at innsatsen ikke blir like stor og de kan slappe mer av. Her deler verter sine beste tips for å gjøre ting enkelt.
Hold stedet ditt rent
Hvis du leier ut regelmessig, kan den konstante rutinen med å gjøre stedet ditt klart til gjester bli slitsom. Noen verter anbefaler å ansette rengjøringshjelp for å sikre at du alltid har alt på stell. Du kan legge til et rengjøringsgebyr* i annonsen din for å kompensere for kostnaden av profesjonell hjelp.
Verten John fra Westcliffe i Colorado sier at han sørger for å ansette rengjørere som er villige til å kommunisere tett. "Vi deler en Google-kalender med rengjøringspersonalet vårt der vi holder oversikt over innsjekkinger, utsjekkinger og rengjøringsdatoer", sier han. "Jeg er avhengig av at de gir meg beskjed hvis noe er på feil sted, mangler eller trenger å fylles på igjen."
Organiser en problemfri innsjekking
Vertene Henry og Chris fra Cleveland er ikke alltid til stede når gjestene er der, så de bruker en rekke taktikker for å gjøre det enkelt for gjestene å sjekke inn. "Hvis vi er hjemme, tilbyr vi å vise gjestene rundt, men de fleste sjekker inn på egenhånd", sier Henry. Airbnbs funksjon for innsjekking uten vert gjør det mulig for dem å gi gjestene instruksjoner om hvordan man kommer seg inn på stedet. De har også utstyrt ytterdøren med en smartlås – et nøkkelløst inngangssystem som lar gjestene sjekke inn ved hjelp av en unik kode som kan endres eksternt for hvert besøk.
Ønsk gjestene velkommen
Når gjestene har sjekket inn, finner de seg vanligvis til rette ved å se seg rundt og sørge for at de vet hvor de kan finne ting de trenger og hvordan ting fungerer (som hvordan man bruker TV-en). Mange verter bruker Airbnbs husmanual for å gi gjestene unik informasjon om hjemmet sitt.
For å hjelpe gjestene med å oppleve området ditt som en lokalkjent er det også en god idé å gi anbefalinger om severdigheter og steder å spise. Du kan gjøre denne informasjonen tilgjengelig direkte i Airbnb-appen ved å bruke funksjonen for guider til å opprette en egendefinert guide til favorittstedene dine.
Vær tilgjengelig, selv når du er ikke er tilstede
Mobilenheter gjør det mulig å få kontakt med gjester på et øyeblikk, uansett hvor du er i verden. Mange verter gjør dette direkte i Airbnb-meldinger. Derfra deler de gjerne et telefonnummer i tillegg slik at det blir lettere å løse eventuelle problemer som kan oppstå. "Jeg sørger for å være tilgjengelig for å svare gjestene med en gang", sier Chris. "Når gjestene ønsker å slappe av, bør ting fungere skikkelig ved første forsøk. 99,9 % av tiden gjør de det, men hvis noe må fikses, ordner vi det med det samme."
Litt hjelp fra vennene dine
Mange verter letter på byrden ved å dele ansvaret med en eiendomsforvalter eller medvert. Administrasjonstjenester for verter er tredjepartsselskaper som hjelper med vertsansvaret. Dette kan være ting som nøkkelutveksling, rengjøring og administrasjon av annonser. En medvert kan være en betrodd venn, romkamerat, ektefelle eller profesjonell eiendomsforvalter.
Sammen bestemmer dere hvordan dere deler ansvaret og hvordan dere arrangerer betaling. (Det kan være lurt å lage en kontrakt for å sikre at begge parter er enige om ansvar og kompensasjon.) Med Airbnbs medvertsfunksjon kan du knytte en annen brukerprofil til annonsen, og trenger altså ikke å dele påloggingsinformasjonen din.
Opprett en rutine
Når du begynner å få dreisen på vertskapet, er det lurt å lage en rutine du kan kopiere ved hver nye bestilling. Hold oversikt over hvor mange timer du bruker på oppgaver som å kommunisere med gjester og forberede stedet ditt. Deretter finner du måter du kan få unna de tingene du liker minst på en mer effektiv måte slik at du får mer tid til å gjøre det du liker. Airbnbs funksjon for lagrede meldinger er en god måte å spare tid på. Denne gjør det mulig å lagre svaret på vanlige gjestespørsmål sånn at du kan bruke dem på nytt.
Du kan spare tid og penger ved å kjøpe i store kvantum. Vurder å få ting du bruker mye av, for eksempel basisartikler som toalettpapir og håndsåpe, levert på døren regelmessig gjennom et Amazon-abonnement.
Dette er bare noen av måtene du kan forenkle vertsrutinen din på. Om det fungerer for deg eller ikke, avhenger av livsstilen din og utleiestedet. Se det an over tid og prøv deg fram, så finner du garantert den metoden som passer best for deg.
Høydepunkter
Legg til en medvert for å dele på vertsansvaret.
Ansett rengjøringshjelp (og legg til et rengjøringsgebyr for å kompensere for kostnaden).
Gjør det mulig for gjester å sjekke inn selv.
Bruk lagrede meldinger til å svare på vanlige spørsmål.
Opprett en en husmanual og en lokal guide slik at gjestene har all informasjonen de trenger.
Oppdag mer i den komplette guiden vår. Finn frem i en verden av vertskap.