Få de første gjestene
Nå som Airbnb-opplevelsen din er publisert, kan du fokusere på å tiltrekke gjester. Du kan komme i gang ved å legge til tilgjengelighet, angi en konkurransedyktig pris og få de første femstjerners anmeldelsene.
Oppdater kalenderen
Annonsen din vises ikke på Airbnb før du legger til tilgjengelighet. Oppdater kalenderen din med en gang slik at gjestene kan bestille. Finn ut hvor ofte du vil tilby aktiviteten basert på hvor lenge den varer, når du er tilgjengelig, og hvilke mål du har for virksomheten. Hvis du får hjelp av en medvert, må du bestemme når hver av dere skal være vertskap for opplevelsen.
For å legge til tilgjengelighet må du velge en dag du vil være vertskap og trykke på Planlegg en opplevelse. Velg tidspunkt, bestillingstype, pris, gruppestørrelse og andre detaljer. Du kan blokkere tiden før og etter en aktivitet så du har tid til å forberede eller rydde.
Prøv disse tipsene for å få annonsen til å skille seg ut.
- Gjør flere datoer tilgjengelige: Jo flere datoer og tidspunkter du gjør tilgjengelige, desto flere bestillinger får du sannsynligvis. Verter med gode resultateter tilbyr ofte en opplevelse 10 ganger eller mer i løpet av en måned, og minst én helgedag i uken.
- Planlegg i forveien: Mange verter legger til opptil 3 måneders tilgjengelighet for å øke sjansene for å få bestillinger. Du kan planlegge en opplevelse du tilbyr daglig, opptil 60 dager i forveien, og en opplevelse du tilbyr ukentlig, opptil 52 uker i forveien.
- Synkroniser kalenderne dine: Synkroniser Airbnb-kalenderen og Google Kalender for å holde styr på alt på ett sted og forhindre utilsiktede dobbeltbestillinger. Når for eksempel en natt blir bestilt i en av kalenderne, blir den automatisk blokkert i den andre.
- Finn muligheter: Når du begynner som vertskap, er det lurt å finne ut hva som er travle og mindre travle tider, og så justere tilgjengelighet og pris deretter. Jo mer tilgjengelighet du tilbyr nå, desto mer sannsynlig er det at du kan imøtekomme perioder med høy etterspørsel.
Angi en konkurransedyktig pris
Finjustering av prisen kan hjelpe deg med å sikre de første bestillingene og få en god start. Det er fire hovedfaktorer å vurdere.
- Driftskostnader: Sørg for at prisen dekker utgiftene dine.
- Inntekter: Noen ganger kan en lavere pris per person tiltrekke flere gjester og øke inntektene. For eksempel:
- 4 gjester bestiller til 75 USD hver = 300 USD
- 8 gjester bestiller til 60 USD hver = 480 USD
- Lignende opplevelser: Søk etter aktiviteter som ligner din, på Airbnb og andre plattformer. Da kan du sammenligne og forstå hva som er et konkurransedyktig prisnivå der opplevelsen tilbys. Det globale gjennomsnittsprisintervallet for en Airbnb-opplevelse er 65–81 USD.*
- Totalpris: Prisen må inkludere alle gebyrer og tips.
Du kan også få annonsen til å skille seg ut ved å legge til en rabatt. Tre rabatter er tilgjengelig i prisinnstillingene.
- Tidsbegrenset: Tiltrekk de første gjestene og de første anmeldelsene ved å tilby 5–50 % rabatt i 90 dager.
- Tidlig bestilling: Gi 20 % rabatt til gjester som bestiller mer enn 2 uker i forveien. Dette appellerer til reisende som planlegger i god tid, og hjelper deg med å fylle opp kalenderen.
- Store grupper: Du kan angi rabatterte priser per person for å appellere til store grupper. Du kan for eksempel tilby 10 % rabatt for 2–3 personer, 20 % rabatt for 4–5 personer og 30 % rabatt for mer enn 6 personer. De fleste gjester bestiller en opplevelse med minst én annen person.*
Hvis rabatten din gir mer enn 10 % avslag på totalprisen, ser gjestene den rabatterte prisen ved siden av den opprinnelige prisen som er strøket over, i søkeresultatene og i annonsen.**Hvis du legger til mer enn én rabatt, får gjesten den som gir størst besparelse. Gjesten får ikke flere rabatter på samme reservasjon.
Tilby private bestillinger
Du kan tilby opplevelsen din til en bestemt gjest eller gruppe til en tilpasset pris. Du kan for eksempel dele opplevelsen din med familie og venner til en lavere pris eller gratis, noe som kan være en fin måte å få de første femstjerners anmeldelsene på.
For å opprette en privat forekomst velger du en dato og et klokkeslett i kalenderen, trykker på Rediger og angir synligheten som privat. Kopier den tilpassede lenken og del den med en bestemt gjest eller gruppe. Det er kun gjester som blir med på reservasjonen, som kan legge igjen en anmeldelse.
*Basert på Airbnb-opplevelsesreservasjoner fra 13. mai 2025 til 20. juli 2025 i 30 byer over hele verden.
**Må være minst 3 USD eller tilsvarende i lokal valuta som avslag på totalprisen
Du bestemmer alltid prisene og andre innstillinger selv. Resultatene kan variere.
Denne artikkelen inneholder informasjon som kan ha blitt endret siden publiseringen.
