Dette innholdet er ikke tilgjengelig på språket du har valgt, så vi har foreløpig gjort det tilgjengelig på det nærmeste tilgjengelige språket.

Discussing discrimination at a Q&A for Airbnb Hosts

Hosts share diverse perspectives on recognizing bias and building community.
Av Airbnb 1. apr. 2019
Video på 7 min
Oppdatert 14. jun. 2022

Highlights

  • Verter ønsker tilgang til viktig informasjon om gjestene sine.

  • Mange har uttrykt bekymring for at bilder potensielt kan misbrukes på en måte som er i strid med retningslinjene våre mot diskriminering.

  • Airbnbs retningslinjer for gjesteprofilbilder skal bidra til å forebygge disse problemstillingene.

Airbnb har jevnlige møter med vertene våre for å ha viktige samtaler om viktige emner. Uansett om vi diskuterer vurdering av beliggenhet eller anmeldelser av verter, har disse møtene et par ting til felles – de er ærlige, åpenhjertige og kan ta opp vanskelige emner.

Anerkjennelse av ulike perspektiver fra vertsfellesskapet

I oktober 2018 endret Airbnb hvordan gjesters profilbilder vises for å legge opp til mer objektive vurderinger i bestillingsprosesser. Nå vises gjesters profilbilder først etter at bestillingen er bekreftet.

På spørsmålsrunde for verter i London i april 2019 diskuterte verter følgene av disse endringene, og hadde en tankevekkende diskusjon om fordommer og diskriminering. Vi har alle overbevisninger og fordommer om ulike sosiale grupper og typer mennesker, enten vi er klar over det eller ikke. Selv om vi prøver å være fordomsfrie, får fordommer oss noen ganger – enten bevisst eller ubevisst – til å ta avgjørelser som påvirker andre.

Noen verter uttrykte bekymring for oppdateringen, og fokuserte på den viktige rollen bilder kan spille i å gi verter informasjon om gjestene deres. Mange andre, som Dennis, bifalte oppdateringen, og bemerket hvordan bilder kan bidra til diskriminering.

"Jeg har hatt mange gjester som har sagt til meg: 'Jeg valgte deg [som vert] fordi jeg visste jeg ikke kom til å bli avvist på grunn av den jeg er'", sier Dennis.

Laura Chambers, som var Airbnbs daglige leder på tidspunktet, avsluttet diskusjonen ved å anerkjenne at samtaler om diskriminering er komplekse og utfordrende, men også svært viktige. Diskriminering kan være vanskelig å snakke om, men vi må konfrontere den direkte  – sammen – før vi kan bekjempe den.

Gjesters profilbilder på Airbnb

Vi har alle fordommer, men selskap som Airbnb kan bidra til å redusere effekten av dem ved å skape verktøy som hindrer folk i ta å avgjørelser basert på fordommene sine. Derfor bestemte vi oss i 2016 for å evaluere hvordan vi viser gjesters profilbilder i bestillingsprosessen. Nå vises ikke gjestens profilbilde til verten før bestillingen er bekreftet. Dette gjør det enklere for verter å ta objektive beslutninger.

Vi kom frem til denne avgjørelsen etter flere samtaler med verter og gjester. Selv om de fleste gjestene har et profilbilde, har noen fortalt oss at de ikke ønsker å dele et bilde av seg selv når de bestiller. Vi forstår også bekymringen deres for at bilder kan bli misbrukt på en måte som strider mot retningslinjene våre mot diskriminering.

Samtidig har verter fortalt oss at de setter pris på profilbilder fordi de kan hjelpe verter og gjester med å bli kjent med hverandre før en tur begynner, og fordi de hjelper verter med å gjenkjenne gjesten når de sjekker inn. I tillegg har vi erfart at bilder kan være et nyttig verktøy for å skape økt tillit og fremme fellesskapsfølelse.

Vilkårene vi har i dag, er utformet for å forsøke å imøtekomme behovene til både verter og gjester. Målet er enkelt: å skape en verden hvor alle kan føle seg hjemme hvor som helst. Ved å vise gjestens profilbilde til verten etter at de har godkjent bestillingen, mener vi å ha funnet den rette balansen mellom de ulike hensynene. Les mer om endringene.

For å ha mer kontroll over prosessen og bli kjent med gjestene før turen begynner, kan verter

Disse tiltakene ivaretar vertenes behov, samtidig som de bidrar til å redusere diskriminering. Vi har også laget en verktøykasse som forklarer de ulike typene av fordommer og stereotyper, hvordan de påvirker fellesskapsmedlemmers opplevelser på Airbnb-plattformen, og hva du kan gjøre for å overvinne dem.

Det gjenstår likevel mye arbeid, og vi vet at dette bare er én av mange viktige samtaler. Vi kommer til å fortsette møtene med verter for å finne ut hvordan vi kan samarbeide for å få mennesker fra alle slags bakgrunner føle seg trygge, respekterte og velkomne.

Highlights

  • Verter ønsker tilgang til viktig informasjon om gjestene sine.

  • Mange har uttrykt bekymring for at bilder potensielt kan misbrukes på en måte som er i strid med retningslinjene våre mot diskriminering.

  • Airbnbs retningslinjer for gjesteprofilbilder skal bidra til å forebygge disse problemstillingene.

Airbnb
1. apr. 2019
Var dette nyttig?