Forslag vises etter at du har skrevet inn søkeordene. Bruk opp- og nedpilene for å bla gjennom resultatene. Bruk enter til å velge. Hvis valget er en setning, blir denne setningen sendt til søkeruten. Hvis forslaget er en lenke, navigerer nettleseren til den siden.
Forslag vises etter at du har skrevet inn søkeordene. Bruk opp- og nedpilene for å bla gjennom resultatene. Bruk enter til å velge. Hvis valget er en setning, blir denne setningen sendt til søkeruten. Hvis forslaget er en lenke, navigerer nettleseren til den siden.

Slik overgås gjestenes forventninger

Få tjenesten til å skille seg ut på Airbnb med gjesteanmeldelser.
Av Airbnb 17. sep. 2025

Gode vurderinger og positive anmeldelser kan føre til flere bestillinger og høyere inntekter. Bruk tilbakemeldinger fra gjester til å fortsette å forbedre tjenesten.

Innsikt-seksjonen viser den samlede vurderingen, offentlige anmeldelser, notater fra gjester og detaljerte vurderinger av gjestfrihet, beliggenhet (når aktuelt), pålitelighet og verdi for pengene.

Gjestfrihet

Gjester setter pris på å føle seg ivaretatt og velkomne. Gjør ditt beste for å levere et tilbud av høy kvalitet og forutse hva gjestene har behov for.

  • Ta kontakt når bestillingen er bekreftet. Send en melding til gjestene og spør om preferansene deres, slik at du kan tilpasse tjenesten. En cateringleverandør kan spørre om typen arrangement og eventuelle matallergier eller kostholdsrestriksjoner.
  • Del viktige opplysninger. Sørg for at gjestene får viktig informasjon i forkant av tjenesten, inkludert hvem som skal levere den – du selv eller en medvert. En fotograf kan også dele en detaljert værmelding og gi råd om bekledning.
  • Prøv å se ting fra gjestens perspektiv. Noen av gjestene har kanskje aldri besøkt byen eller landet tidligere. De kan trenge ekstra hjelp til å finne frem i området eller forstå lokale skikker. Ha som mål å være varm og hjelpsom, og kommuniser på en respektfull måte.
  • Ta med ekstra utstyr. Sørg for at du er forberedt på potensielle problemer, for eksempel hvis verktøy eller utstyr går i stykker, eller en gjest glemmer noe viktig. En personlig trener kan ta med ekstra yogamatter.
  • Følg opp etterpå. Send en melding for å takke gjestene og fortell om det er noe mer oppfølging. Dette kan inkludere informasjon om når bilder blir tilgjengelige, eller en oppskrift gjestene likte spesielt godt.

Sted

Hvis du er vert for en tjeneste i lokalet til virksomheten din eller i et offentlig rom, blir gjestene bedt om å vurdere stedet. En kosmetolog kan gi en ansiktsbehandling i spaet sitt, eller en fotograf kan tilby fotografering i en park. Gjester setter pris på innbydende steder som er rene og godt utstyrte.

  • Legg vekt på komfort for gjestene. Det er mer sannsynlig at gjestene liker tjenesten, hvis stedet er trygt og rent. En massasjeterapeut bør for eksempel tilby et plettfritt spa slik at gjestene kan slappe av under en dypvevsbehandling.
  • Send veibeskrivelser. Vær tydelig på hva gjestene kan forvente av stedet, og beskriv hvor dere skal møtes. Tenk over mulige problemer med parkering og offentlig transport. Ta med innsjekkingsinstruksjoner hvis dere skal være på et delt område. Tenk også gjennom tilgjengeligheten. For eksempel: Er stedet for fotograferingen tilgjengelig for rullestolbrukere? 

Gjester blir ikke bedt om å gi tilbakemelding om stedet hvis du reiser til der de er.

Pålitelighet

Gjestene forventer at verten tilbyr en sømløs tjeneste. Dette innebærer å fortelle gjestene hva de kan forvente seg, gi betimelig og tydelig kommunikasjon og være organisert.

  • Prioriter nøyaktighet. Sørg for at beskrivelsene og bildene formidler nøyaktig hva gjestene får. En hårstylist kan beskrive produktene og teknikkene som brukes, og inkludere bilder av hvilke typer oppsettinger og fletter som tilbys.
  • Svar raskt. Angi tider du er tilgjengelig i annonsefanen for å gjøre det tydelig når du kan kontaktes. Slå på varslinger i Airbnb-appen og i innstillingene på enheten slik at du kan se meldinger fra gjester umiddelbart og svare raskt.
  • Planlegg i god tid. Forbered eventuelle forsyninger og utstyr på forhånd for å sikre at tjenesten holder tidsplanen. En kokk kan hakke grønnsaker på forhånd til suppen som skal lages hos gjesten.
  • Ta med den støtten du trenger. Du kan få en assistent til å bli med hvis du er vert for en stor gruppe eller tilbyr en mer kompleks tjeneste. Du er pålagt å informere gjestene om at en assistent kommer til å hjelpe deg i løpet av tjenesten, og du må gi beskjed tidlig nok til at gjestene eventuelt kan kansellere uten å betale gebyr.
  • Ankom presis. Hvis du skal reise til gjestens sted, bør du vurdere reiseruten og ta høyde for trafikken.
  • Respekter eiendommen. Hvis du leverer tjenesten i noens hjem, må du forlate stedet i samme stand som det var i ved ankomst.

Verdi for pengene

Gjester oppsøker tjenester som gir eksepsjonell kvalitet for prisen. Vurder hvordan du kan gjøre tilbudene enda mer spesielle og gi gjestene mer verdi for prisen de betaler.

  • Tilby flere alternativer. Legg til minst tre tilbud med forskjellige priser for å gi gjestene flere alternativer. Dette bidrar også til at du når inntektsmålene dine. Den anbefalte fremgangsmåten er å sette opp tilbud til rabattpris, standardpris og premiumpris. For eksempel kan en fotograf i USA tilby en halvtimes økt til under 50 USD, en personlig portrettfotografering til mellom 50 USD og 150 USD og en familiefotografering til mer enn 150 USD.
  • Tilpass tilbudene. Airbnbs meldingsverktøy hjelper deg med å kommunisere med gjestene for å tilpasse tilbudene og prisene.
  • Gi god service. Hvis du bruker materialer av høyere kvalitet og legger til det lille ekstra som gjør tilbudet ditt enda mer spesielt, kan det gjøre stor forskjell. En kosmetolog kan inkludere en eterisk olje uten ekstra kostnad.

Alle verter, bilder og annonseopplysninger må oppfylle standardene og kravene for Airbnb-tjenester.

Denne artikkelen inneholder informasjon som kan ha blitt endret siden publiseringen.

Airbnb
17. sep. 2025
Var dette nyttig?