Skap din egen prisstrategi
Når du vurderer prisene på nytt med jevne mellomrom, holder du deg mer konkurransedyktig. Her er noen tips som kan hjelpe deg med å finne en god prisstrategi.
Jevnlige gjøremål
Bestem deg for hvor ofte du vil se over og justere prisen. Her er et par ting du kan planlegge å gjøre med jevne mellomrom.
- Gjør flere netter tilgjengelige: Hvis det er blokkerte netter i kalenderen din der du egentlig kan ta imot gjester, bør du fjerne blokkeringen. Da vises annonsen i flere søkeresultater, og du kan tjene mer.
- Tilpass turlengder: Se etter ledige datoer innimellom andre bestillinger. Hvis de ledige periodene er kortere enn innstillingen du har satt for korteste opphold, er det umulig å bestille disse nettene. Ved å senke kravet til korteste opphold på enkelte datoer kan du fylle opp tomrommene i kalenderen.
- Sammenlign med lignende utleiesteder: Hvis du kontrollerer prisene til bestilte og ubestilte hjem i området, kan du enklere sette en konkurransedyktig pris.
"Jeg liker å se på lignende utleiesteder for å sammenligne priser. Da kan jeg finne prisen som verken er for høy eller for lav, men akkurat passe", sier Karen, som er Superhost i Nelson i Canada.
Du kan også slå på smart prissetting når som helst for å justere prisen automatisk etter etterspørselen i området. Dette verktøyet er spesielt nyttig hvis du har lyst til å optimalisere prisen uten å måtte følge med på den hele tiden.
I langsommere perioder
Selv de mest populære utleiestedene kan ha rolige perioder med færre bestillinger. Her er noen tips til å få annonsen til å skille seg ut i roligere perioder.
- Tilby rabatt: Rabatter for ukes- og månedslange opphold kan gjøre det enklere å få fylt opp kalenderen og reduserer antall utskiftninger av gjester. Hvis du i tillegg tilbyr rabatt for bestillinger i siste liten, kan du bli mer attraktiv for gjester som bestiller de siste 28 dagene før ankomst.
- Senk kravet til forhåndsvarsel: Hvis du lar gjestene bestille nærmere innsjekkingstidspunktet, kan du få flere bestillinger. Vurder hvor lang tid du trenger mellom bestilling og innsjekking. Du kan sette ledetiden så kort som ankomst samme dag.
- Tillat kortere opphold: Ved å senke kravet til korteste opphold kan du tiltrekke deg gjester som ønsker seg korte opphold. Du kan sette forskjellige innstillinger for forskjellige ukedager.
"Jeg ser definitivt en økning i opphold med kortere varighet", sier Jimmy, en Superhost fra Palm Springs i California. "Det dreier seg ofte om bestillinger i siste liten som folk ikke nødvendigvis har planlagt, så to dager føles som en god ferie. Fleksibiliteten er attraktiv."
I travlere perioder
Det finnes flere Airbnb-verktøy som hjelper deg med å dra nytte av perioder med høyere etterspørsel. Her er et par taktikker du kan vurdere.
- Legg til en rabatt for tidlig bestilling: Hvis du tilbyr rabatt til gjester som bestiller mellom 1 og 24 måneder før innsjekking, kan du appellere til dem som liker å planlegge god tid i forveien. Hvis rabatten er på mer enn 3 %, får gjestene dette fremhevet i søkeresultatene og i annonsen. Den rabatterte prisen vises ved siden av den opprinnelige, som er utstrøket.
- Bruk en tilpasset kampanje: Kampanjer er et godt triks for å få flere bestillinger til bestemte tider. Når du tilbyr rabatter på 15 % eller mer, ser gjestene en uthevet forklaring i annonsen og i søkeresultatene. Det er enkelte krav du må oppfylle før du kan kjøre en kampanje. Blant annet må du ha hatt minst én bestilling i året som har gått.
- Øk tilgjengeligheten: Du kan åpne opp kalenderen opptil to år i forveien. Annonsen vises da i flere søkeresultater, og i en kortere liste over resultater hvis det er færre tilgjengelige steder på det tidspunktet.
"Noen ganger har jeg gjester som bestiller sommerferien et år i forveien, eller juleferien seks måneder på forhånd", sier Anne, en Superhost fra Tarragona i Spania. "Folk som liker å bestille lang tid i forveien, pleier ikke å avbestille. Det er også viktig fordi du da vet hva som venter."
Det er du som til enhver tid kontrollerer prisene og andre innstillinger. Resultatene kan variere.
Vertene fikk betalt for å delta i intervjuer.
Informasjonen i denne artikkelen kan ha blitt endret siden publiseringen.