Naviger fremover for å få tilgang til foreslåtte resultater

    Slik lager du en prisstrategi

    Den riktige prisen kan tiltrekke gjester og øke Airbnb-inntektene.
    Av Airbnb 1. des. 2020
    Leselengde 3 min
    Oppdatert 9. mar. 2023

    Pris er en av de viktigste faktorene gjestene vurderer når de velger hvor de skal bo. Uansett hvor flott stedet ditt er, står du i fare for å miste bestillinger hvis det er høyere priset enn andre sammenlignbare steder i nærheten.

    I 2022 hadde utleiesteder med priser som ble oppdatert minst fire ganger, over 30 % flere bestilte netter enn de som ikke gjorde det.* Prøv disse tipsene for å finne en prisstrategi som passer for deg.

    Bli kjent med området ditt

    Begynn med å søke på Airbnb etter priser per natt for lignende utleiesteder i området. Ta med i betraktningen hva du tilbyr, inkludert

    • eiendomstype: hus, leilighet osv.
    • hvor mye plass gjestene får: helt sted, privat rom osv.
    • hvor mange gjester det er plass til: antall senger og soverom på stedet
    • viktige fasiliteter: trådløst nettverk, kjøkken, tillatt med kjæledyr osv.

    Når du sammenligner priser, er det lurt å velge datoer et par måneder frem i tid, slik at du får et realistisk inntrykk av tilbudet. Eiendommer som fortsatt er tilgjengelige i neste uke eller om to uker, er kanskje ikke bestilt fordi de er priset for høyt.

    Å observere hva andre verter tar betalt forskjellige tider av året, kan hjelpe deg med å justere prisene etter sesonger, i helger og ved spesielle arrangementer eller under høytider. Gjestens reisetrend i nærområdet fremheves i Muligheter.

    Gi mest for pengene

    Prisen du angir per natt, er ikke totalbeløpet gjestene betaler. Totalbeløpet omfatter også valgfrie gebyrer (for rengjøring, tilleggsgjester eller kjæledyr) du kan legge til, og Airbnbs tjenestegebyr.

    Gjestene kan velge å vise totalbeløpet på forhånd i områder der lokale regler ikke allerede krever det. Konkurransedyktige priser kan bidra til at annonsen din skiller seg ut og får en høyere plassering i søkeresultatene, som prioriterer totalbeløpet og kvaliteten på utleiestedet sammenlignet med lignende utleiesteder i området.

    Enkelte kostnader som er inkludert i prisen, er kanskje ikke åpenbare for gjestene. Tilbyr du tilleggstjenester, som engelsk frokost, luksuriøse badeprodukter eller strømmetjenester? Sørg for å fremheve det i beskrivelsen slik at gjestene ser at de får mye for pengene.

    Prøv disse prisverktøyene

    Rabatter og kampanjer
    Med rabatter og kampanjer kan du tilby lavere priser under visse forhold uten å endre den vanlige prisen per natt. Disse verktøyene støtter forskjellige situasjoner, for eksempel å ønske de første gjestene dine velkommen eller være vertskap for lengre opphold.

    • Lengre opphold: Å tilby ukentlige og månedlige rabatter kan føre til høyere belegg, mindre utskiftning av gjester og mindre arbeid for deg. Reservasjoner på en uke eller lengre utgjorde 46 % av alle bestilte netter på Airbnb i 2022.

    • Nye utleiesteder: Markedsføring av et helt nytt utleiested med 20 % rabatt på prisen per natt kan bidra til å friste de første tre gjestene til å bestille. Airbnb-data viser at verter som tilbyr denne kampanjen i løpet av de første 30 dagene en annonse er aktiv, får den første bestillingen raskere.

    Rabattene og kampanjene som er tilgjengelige for utleiestedet ditt, kan angis fra vertskalenderen.

    Forhåndsvis hva gjester skal betale
    Du kan se hvordan eventuelle endringer du gjør, påvirker den endelige prisen gjestene skal betale, inkludert alle gebyrer og skatter. Dette verktøyet er spesielt nyttig hvis du legger til en rabatt eller kampanje.

    Gå til prisinnstillingene og velg "Forhåndsvis hva gjester må betale" for å bruke dette verktøyet. Oppgi opplysninger om oppholdet, slik som antall gjester og netter, så får du en oversikt over gjestens totalbeløp og utbetalingen du får.

    * Basert på annonser for hele verden (unntatt Kina, Russland og Ukraina) som hadde én eller flere netter tilgjengelig fra januar til september 2022, og som ikke hadde smart prissetting slått på. Ytterligere faktorer påvirker bestilte netter.

    Informasjonen i denne artikkelen kan ha blitt endret siden publiseringen.

    Airbnb
    1. des. 2020
    Var dette nyttig?