Dette innholdet er ikke tilgjengelig på språket du har valgt, så vi har foreløpig gjort det tilgjengelig på det nærmeste tilgjengelige språket.

Rengjøringstips fra erfarne verter

Et plettfritt sted bidrar til å holde gjestene fornøyde og få gode anmeldelser.
Av Airbnb 9. mar. 2023
Leselengde 3 min
Oppdatert 9. mar. 2023

Et rent sted kan føre til strålende anmeldelser. Dårlig renhold er imidlertid en av de vanligste årsakene til negative anmeldelser, ifølge data fra Airbnb. Prøv disse tipsene fra etablerte verter for å holde stedet ditt skinnende rent.

Lag en rengjøringsstrategi

Enten du gjør renholdet selv eller leier inn rengjøringspersonal, er det viktig at stedet ditt blir grundig rengjort mellom hver gjest, hver gang.

"Det er viktig å følge gode rutiner og ha sjekklister til rengjøringspersonalet", sier Juliette, som er medlem av vertsrådet i Nairobi i Kenya. "Det hjelper dem, fordi det blir en rutine. Godt husarbeid fungerer virkelig."

Hvis du ansetter en renholder, bør du først gå gjennom rengjøringsprosessen selv, slik at du vet nøyaktig hva som må gjøres og hva som skal oppføres i sjekklistene. Sørg for at du planlegger nok tid mellom bestillingene til at jobben kan gjøres grundig, og ha en annen renholder i bakhånd eller lag en reserveplan i tilfelle det er en dag renholderen ikke kan gjøre det.

Rengjøring for gjester krever mye mer fokus på detaljer enn hva du har når du rengjør for deg selv. Vurder å få utført noen periodiske grundige rengjøringer for å gjøre rutineoppgavene mellom bestillinger mindre intensive og mer effektive.

Begynn med det grunnleggende

Juliette understreker hvor viktig det er å målrette seg mot visse områder under rengjøringen.

  • Begynn med områdene som brukes mest. "Kjøkkenet og badene er veldig viktige, fordi de er de mest brukte stedene", sier Juliette. Når badene er plettfrie, er det videre til kjøkkenet, hvor rengjøringspersonalet hennes vasker all oppvasken. "Vi gjør en veldig grundig rengjøring", sier hun.
  • Neste trinn er soverommene. Rengjøringspersonalet til Juliette åpner skuffer, ser under senger og passer på at ingenting blir glemt. "Så tar vi av alt sengetøy, lufter huset, åpner vinduene helt og vasker sengeklærne", sier hun.
  • Til slutt tar vi oss av sengene. Rutinen til Juliette? "Madrassene har beskyttere, putene har beskyttere, og settet byttes ut", sier hun.

Fokuser på detaljene

Tenk som en gjest. For eksempel sier Tammi, en vert i Seattle: "Dusjforhenget blir ofte glemt. Jeg har ett i plast som jeg sprayer og tørker av etter hver gjest. Jeg bytter det også ut, etter en måned eller to."

Du må heller ikke glemme områder som berøres ofte, som lysbrytere. "De kan bli skitne, men det er ikke sikkert du legger merke til det", sier verten Adam fra Atlanta. "Litt desinfeksjonsmiddel bør gjøre susen."

Unngå en hårreisende situasjon

Gjester ønsker aldri å finne en annens hår i stedet de leier. Sue og John, verter i Salt Lake City, har et tips for å takle hårstrå: "Etter at jeg har vasket alt sengetøyet, bruker jeg lofjerner på lakenene, putevarene og teppene".

Laura, en vert i Cottonwood i Arizona, foreslår å bytte ut moppen. "Rengjør badegulvet når du er nede på hender og knær", sier hun, ved hjelp av en skrubbebørste eller en mikrofiberklut. "Det er raskere og enklere, og du kommer ikke til å gå glipp av noen hårstrå." Og husk å rengjøre baderomsslukene mellom hver gjest.

Prøv tips fra andre verter

Her får du litt rengjøringsinspirasjon fra erfarne verter:

  • Fyll vaskemaskinen først. "Det første jeg gjør er å hente alt av sengetøy og håndklær og legger dem i vaskemaskinen, så går den mens jeg gjør resten av rengjøringen", sier Emma-Kate i San Francisco. "Det er effektivt."
  • Poler tregulv. "Jeg har tregulv. Jeg polerer de regelmessig slik at gjestene ser skinnende gulv når de går inn", sier Tammi i Seattle. "Det gir en generell, betryggende oppfatning av godt renhold."
  • Brett toalettpapiret. "Jeg bretter enden av toalettrullen", sier Emma-Kate. "Det er en liten ting, men det er stilig og viser at du bryr deg."
  • Fyll opp håndsåpe- og sjampoflasker. "Det er fint å ha baderomsfasiliteter som føles som om de er nye", sier Alex i San Francisco. "En full og lukket flaske får gjesten til å føle seg som den første personen som bruker den."
Informasjonen i denne artikkelen kan ha blitt endret siden den ble publisert.
Airbnb
9. mar. 2023
Var dette nyttig?