Hopp til innhold
    Naviger fremover for å få tilgang til foreslåtte resultater
    Svar for reisende om koronaviruset

    Svar for reisende om koronaviruset

    Les mer om hvordan vi støtter deg med våre eksisterende vilkår og nye programmer.
    Av Airbnb den 10. mar 2020
    Leselengde 7 min

    Oppdatert 17. mars 2020

    Vi vet at det er mye usikkerhet knyttet til koronaviruset (COVID-19) og hvorvidt det kommer til å påvirke reiseplanene dine. For å hjelpe reisende har vi samlet spørsmålene deres, og svarer på noen av dem her. Vi kommer til å fortsette å oppdatere denne siden etter hvert som situasjonen utvikler seg og flere svar blir tilgjengelige.

    Jeg vil bestille en tur, men er usikker på hvordan situasjonen med koronaviruset kommer til å utvikle seg. Hva bør jeg gjøre?
    Det er helt forståelig at du er usikker på å bestille fremtidige reiser akkurat nå. Vi oppfordrer på det sterkeste alle gjester til å vurdere kanselleringsvilkårene nøye for enhver reservasjon de foretar, og til å velge utleiesteder som gir fleksibilitet. Vilkårene våre for formildende omstendigheter dekker ikke bestillinger foretatt etter 14. mars, eller reservasjoner som allerede har begynt, på grunn av omstendigheter relatert COVID-19.

    For å få ekstra sinnsro anbefaler vi å finne et utleiested med fleksible kanselleringsvilkår. Derfor har vi lagt til et søkefilter som gjør det enklere å finne og bestille denne typen utleiesteder.

    Hvordan finner jeg steder å bo med fleksible kanselleringsvilkår?
    Kanselleringsvilkårene bestemmes av verten og kan variere (fleksible, moderate eller strenge). Du finner informasjon om kanselleringsvilkårene for hvert sted å bo på hovedsiden for hvert utleiested. Vi har lagt til et nytt filter som gjør det enklere for deg å søke etter steder med fleksible kanselleringsvilkår. Kom gjerne tilbake senere for mer informasjon.

    Jeg bestilte nylig en tur på Airbnb, og nå påvirker koronaviruset planene mine. Kan jeg kansellere reservasjonen min?
    Dette er et forvirrende tidspunkt å reise på, og situasjonen har utviklet seg raskt de siste månedene. Som svar på Verdens helseorganisasjons (WHO) erklæring om at COVID-19 er en pandemi, har vi nå utvidet vilkårene våre for formildende omstendigheter til å gjelde globalt* for alle berettigede reservasjoner bestilt 14. mars eller tidligere, og med minst én natt mellom 14. mars og 14. april.

      Enkelt sagt innebærer dette følgende for berettigede reservasjoner:

      • Gjester kan kansellere reservasjoner og få full refusjon.
      • Verter kan kansellere reservasjoner uten å bekymre seg for kanselleringsgebyr eller at det påvirker Superhost-statusen deres.
      • Tjenestegebyrene våre refunderes i sin helhet for hver kansellering.

        *Dette gjelder ikke for innenlandsreiser i Fastlands-Kina. Se her for mer informasjon. Luxe- og Luxury Retreats-reservasjoner dekkes av refusjonsvilkårene for Luxe-gjester.

        Hva er vilkårene for formildende omstendigheter?
        Airbnbs vilkår for formildende omstendigheter gir gjester og verter muligheten til å kansellere uten gebyrer dersom de blir rammet av ting som alvorlig skade eller sykdom, naturkatastrofer, reiserestriksjoner eller andre uforutsette hendelser. Som svar på Verdens helseorganisasjons (WHO) erklæring om at COVID-19 er en pandemi, har vi utvidet disse vilkårene globalt til å omfatte alle berettigede reservasjoner bestilt 14. mars eller tidligere og med en innsjekkingsdato mellom 14. mars og 14. april. Hvis reservasjonsperioden allerede har begynt (innsjekkingstidspunktet har passert), gjelder ikke vilkårene.

        Jeg er ikke i et rammet område, men kan ikke reise på grunn av koronaviruset. Kan jeg kansellere?
        Hvis reservasjonen ble bestilt 14. mars eller tidligere, og har minst én natt mellom 14. mars og 14. april, kan du kansellere reservasjonen og få full refusjon gjennom vilkårene for formildende omstendigheter. Vær imidlertid oppmerksom på at vilkårene ikke dekker bestillinger foretatt etter 14. mars for omstendigheter knyttet til COVID-19. Du finner mer informasjon i denne artikkelen i hjelpesenteret.

        Jeg bestilte nylig en tur på Airbnb, og klarer ikke bestemme meg for om jeg skal reise eller ikke. Bør jeg reise?
        Vi anbefaler å følge råd fra myndigheter og helseorganisasjoner. Vi har samlet noen reiseråd og nyttige ressurser for å gjøre det enklere for deg å ta denne viktige avgjørelsen.

        Jeg har bestilt en Airbnb-opplevelse. Er det noe jeg bør vite om?
        Vi setter i første omgang alle opplevelser på pause fra og med 18 mars til og med 3. april 2020. Vi tok denne vanskelige avgjørelsen fordi opplevelser er utformet for å bringe mennesker sammen, og fordi helseorganisasjoner fra hele verden har frarådet denne typen samvær. Grunnen til det er at mindre kontakt mellom mennesker er et av de beste tiltakene for å beskytte lokalsamfunn. Les denne hjelpesenterartikkelen for å få de siste oppdateringene.

        Det flere nyheter om koronaviruset hver dag. Hvordan holder jeg meg best oppdatert?
        Vi oppdaterer Airbnb.com/COVID19 hver dag, og det er et bra sted å begynne for å få oppdateringer og veiledning. For alt som gjelder regionen eller turen din, anbefaler vi å følge råd fra statlige myndigheter og helsemyndigheter.

        Verten min har akkurat kansellert. Hva skjer nå?
        Vi forstår at kanselleringer kan være forstyrrende, selv om de skjer av forståelige årsaker. Husk på at verter som kansellerer reservasjonen i henhold til vilkårene våre for formildende omstendigheter, selv har blitt rammet, og at de ved å kansellere bidrar til å verne om velferden til hele fellesskapet vårt. Du får selvfølgelig full refusjon av reservasjonen din.

        Hvis en vert kansellerer og reservasjonen din ikke dekkes av vilkårene våre for formildende omstendigheter for koronaviruset, får du fremdeles full refusjon som du kan bruke til å bestille noe nytt.

        Hva bør jeg gjøre hvis jeg føler meg ukomfortabel med å bo hos en vert?
        Hvis du er bekymret for å bo hos verter i visse områder, forstår vi bekymringen din. Før du kansellerer en reservasjon, må du huske på at Airbnb har retningslinjer mot diskriminering. Husk å behandle hver vert på en inkluderende og respektfull måte, noe som innebærer å sørge for at du vurderer hver reservasjon – og avgjørelse om kansellering – etter de samme standardene. Vi har skissert noen retningslinjer og spørsmål du kan vurdere å stille for å hjelpe deg å få informasjonen du trenger.

        Jeg kan ikke få refusjon basert på vertens kanselleringsvilkår. Hvorfor det?
        Airbnb er et fellesskap av gjester og verter som møtes gjennom plattformen. Verter bestemmer når de gjør utleiestedene sine tilgjengelige, hvor mye de tar betalt, om det skal være spesifikke regler for bruken av stedet – for eksempel hvor mange gjester som kan bo der samtidig – og angi kanselleringsvilkår. I mange tilfeller er verter avhengige av inntektene fra Airbnb for å få endene til å møtes, noe som kan gjøre det vanskelig for dem å gjøre unntak fra vilkårene sine.

        Hvis reservasjonen din ble bestilt 14. mars eller tidligere og har innsjekkingsdato mellom 14. mars og 14. april, kan du kansellere reservasjonen din og få full refusjon i henhold til vilkårene våre for formildende omstendigheter. Vi ønsker også å understreke at Airbnb ikke tjener på reservasjonene som kanselleres i henhold til disse vilkårene. Tjenestegebyrene våre refunderes i sin helhet for hver kansellering. Vi står sammen i dette.

        Vær imidlertid oppmerksom på at disse vilkårene ikke dekker bestillinger foretatt etter 14. mars, bestillinger med innsjekkingsdato etter 14. april eller bestillinger som allerede har begynt (innsjekkingstidspunktet har passert). Alle disse håndteres som vanlig i henhold til utleiestedets kanselleringsvilkår.

        Jeg har bestilt en tur i et rammet område. Hva bør jeg gjøre?
        Hvis reservasjonen din ble bestilt 14. mars eller tidligere og har innsjekkingsdato mellom 14. mars og 14. april, kan det hende turen din dekkes av vilkårene for formildende omstendigheter. Disse vilkårene lar deg kansellere uten gebyrer. Bokmerk gjerne denne hjelpesentersiden for oppdatert informasjon.

        Hvis du må kansellere turen din, må du følge disse instruksjonene for hvordan du kansellerer en reservasjon som dekkes av vilkårene våre for formildende omstendigheter.

        Jeg har bestilt et sted å bo på Airbnb i forbindelse med et arrangement som har blitt avlyst. Kan jeg kansellere reservasjonen min?
        Vi vet at mange av våre reisende bestiller steder å bo på Airbnb i forbindelse med arrangementer som Coachella, SXSW, Mobile World Congress og annet. Hvis et arrangement du planla å delta på ble kansellert, og reservasjonen din ikke dekkes av vilkårene for formildende omstendigheter, bør du undersøke kanselleringsvilkårene for reservasjonen din. Vi har lansert et verktøy som lar verter refundere slike reservasjoner som ikke dekkes av vilkårene for formildende omstendigheter.

        Jeg har bestilt en Airbnb Luxe-eiendom i et rammet område. Er jeg dekket av vilkårene for formildende omstendigheter?
        Vilkårene våre for formildende omstendigheter gjelder ikke for Airbnb Luxe-reservasjoner, som har egne refusjonsvilkår for Luxe-gjester.

        Jeg trenger hjelp. Hvor finner jeg ressurser på nettet?
        Vi vet at det kan være frustrerende når du ikke får svar umiddelbart. Vi jobber for at du skal få den hjelpen og informasjonen du trenger, og derfor har vi lansert Airbnb.com/COVID19, i tillegg til at vi fortsetter å svare på telefon, chat og e-post så raskt som mulig.

        Mange av de vanlige problemstillingene kan løses på nettet, spesielt hvis det dreier seg om en reservasjon som omfattes av våre vilkår for formildende omstendigheter. Du kan også gå til hjelpesenteret vårt for å finne flere svar.

        Jeg har fremdeles spørsmål. Hvem kan jeg kontakte?
        Vi oppfordrer rammede reisende til å ta kontakt med kundeserviceteamet vårt for spørsmål eller hjelp til å kansellere reservasjoner. Vi setter pris på tålmodigheten mens vi prioriterer dem som trenger umiddelbar hjelp, og ber om at du bare tar kontakt med oss hvis reservasjonen din er innenfor de neste 72 timene. Hvis du har et spørsmål som haster, kan du også se etter svar på Airbnb.com/COVID19 eller i hjelpesenteret.

        Vi forstår hvor forstyrrende noe som koronaviruset kan være for reisende, og vi er her for å hjelpe. Takk for at du samarbeider med oss om å verne om sikkerheten og velferden til fellesskapet vårt.

        Informasjonen i denne artikkelen kan ha blitt endret siden publiseringen.

        Airbnb
        10. mar 2020
        Var dette nyttig?