Gjestesuite
4,87 av 5 gjennomsnittlige vurderinger, 129 anmeldelser4,87 (129)Dra til sjøen fra en sjarmerende gjestesuite
Tatiana West er et unikt hjem med en dristig, hedonistisk innredning som fremheves av de uttrykksfulle kunstverkene som finnes overalt. Sitt i stuen der svarte og hvite armaturer har røde detaljer, og nyt å være ute på den solfylte balkongen.
Tantina West tar opp den største delen av et 100 kvadratmeter stort hus som er delt inn i to forskjellige leiligheter, forbundet kun med den lange balkongen.
Rom:
Stue – sofa, sofabord, andre sitteplasser.
Soverom – kingsize-seng, stor garderobe.
Balkong – sitteplasser ute, salongbord og spisebord.
Kjøkken – fullt utstyrt, stort kjøleskap, mikrobølgeovn, stekeovn, KitchenAid, masse oppbevaringsplass og arbeidsplass.
Bad – dusj, hylle, toalett, vask.
Andre balkong – varierende møbler og sitteplasser, deles med den andre leiligheten.
Tantina er stor. Tantina er romslig, og den puster. Tantina er elegant, med moderne, enkel innredning og hedonistiske møbler. Tantina er enkel, men sofistikert, og en manifestasjon av komfort.
Gratis parkering, inngang, terrasse, begge balkongene, soverom, stue, kjøkken, bad og gang.
Minst én av vertene vil være i et hus i nærheten, tilgjengelig for eventuelle problemer, spørsmål eller forespørsler.
Hjemmet ligger på en utmerket beliggenhet med de skimrende kyststrendene bare noen minutters gange unna. Kollektivtransport ligger i nærheten, noe som gjør det enkelt å dra til sentrum for å nyte deilig lokal mat og livlig underholdning.
– Én gratis parkeringsplass, spør om flere.
_____________________________________________________________
Nå Tantina ved ankomst.
Fra flyplassen – med mindre du har avtalt henting (som vi kan ordne for deg) eller en venn som henter deg, har du valget mellom en skyttelbuss, bilutleie, offentlig transport og taxi.
• Tantina tilbyr vanligvis arrangert transport til leiligheten for 20 EUR fra/til flyplassen, med varierende priser for andre steder.
• Taxi – med mindre flere fly ankommer samtidig, bør det være noen som venter.
Det vil ta deg direkte til Tantina, på mindre enn 30 minutter for rundt
30–50 euro.
• Skyttelbuss – den hvite bussen med bilder av byen rett utenfor
av terminalen. En er klar etter hvert fly lander og drar når
alle har gått om bord. En billett koster 6 euro. Den kjører deg til bussterminalen
terminalen eller Pile Gate. Du kan ta buss nummer 7 fra bussterminalen, og 5/6/2a fra Pile Gate (mer informasjon i delen om kollektivtransport).
• Bilutleie – Det er mange bilutleiefirmaer på flyplassen, med
priser som varierer mye. Gjennomsnittet ligger på rundt 30–40 euro
for utleie i siste liten. Hvis du ønsker å leie, bør du definitivt
ordne dette på forhånd.
• Offentlige busser – buss 11, 27 og 38 vil ta deg fra flyplassen til
bussterminalen for omtrent 3 euro per person. De er imidlertid sjeldne,
kjører bare tre ganger per dag.
For all denne informasjonen og mer, gå til flyplassens nettsted: (nettsted skjult).
Fra bussterminalen – enten du kom med buss eller kom hit fra flyplassen, er dette siste stopp før du kommer til Tantina. Du kan ta bussen eller en taxi.
• Bussen – Bare vent på buss 7 og gå av på Pošta Lapad. Hvis
du er usikker på hvor det er, vil alle lokale i bussen vite det og
hjelpe deg. Når du går av bussen, ligger Tantina bare en kort spasertur unna.
•Taxi - Det bør være taxier som allerede venter der, men hvis ikke bare ring
nummeret på skiltet. En direkte billett til Tantina vil koste deg rundt
10 euro.
Kjøring
– Å kjøre i Dubrovnik er ikke den beste opplevelsen i verden.
– Veiene er smale, ofte enveis, med en uventet stor mengde trafikklys og fotgjengeroverganger.
– Til tross for alt dette er faktiske trafikkorker svært sjeldne, men det vil fortsatt være veldig mange mennesker.
-Hvis du går deg vill, bare kjør til siden og spør en lokal (hvis mulig, prøv å huske et landemerke eller ha et kart fordi ingen kjenner gatenavnene).
– Parkering er forferdelig. Det kan koste opptil 6 euro per time utenfor gamlebyen, men siden du ikke får en plass der uansett, må du bruke den offentlige garasjen. Det er omtrent 5–7 minutters gange, og en time koster 3 euro. Men det vil sannsynligvis ikke være fullt.
– En bil er flott for å dra til noen av de kule områdene utenfor byen, men busser fungerer fint.
– Det er vanlig med trafikkpoliti utenfor byen, og du vil bli bøtelagt for fartsovertredelse hvis de tar deg. Det samme gjelder for ikke å betale parkeringsavgifter.
– Kjøring er absolutt mulig hvis du kan håndtere litt irritasjon og parkeringskostnader.
_____________________________________________________________
Kollektivtransport
– Bruker kun busser og dekker hele byen og alle omkringliggende områder.
– Bussene er pålitelige, men svikter av og til.
– Som alt og overalt i byen, vil bussene være overfylte og varme, men folk er ekstremt sjelden uhøflige, aggressive eller uhygieniske.
– Tantina ligger et par minutter unna hovedbussholdeplassen i Lapad.
– Tre linjer går direkte til gamlebyen:
6 – hvert 10.–15. minutt (dette er i utgangspunktet hovedlinjen i byen)
5 – hver time.
2a – hver time (men på andre tidspunkter enn 5).
– De første bussene starter et sted mellom kl. 05.00 og 06.00, mens de siste går mellom kl. 01.00 og 03.00. Dette avhenger av linjen og måneden.
– Besøk: (nettsted skjult) for rutetabellen og mer informasjon om busser.
– En bussbillett koster nesten nøyaktig to euro.
– En åpen turbus er også tilgjengelig.
Taxier
– Det er mange taxier i Dubrovnik, og de er tilgjengelige via telefon eller på utpekte taxiholdeplasser.
– Det er svært sjelden du kan praie en, siden byen er liten og de ikke kjører rundt med mindre de har en kunde.
– Et taxisamlingssted ligger veldig nærme ovennevnte bussholdeplass, og du finner alltid en taxi der.
– En tur koster vanligvis 7–10 euro. Du kan alltid forvente å betale en lignende pris siden byen er liten, det meste av prisen er startprisen, og det er bare en håndfull destinasjoner.
– Drosjer er tilgjengelige døgnet rundt.
– Generelt vil en taxi være billigere eller bare litt dyrere enn en buss for tre eller flere personer.
– Drosjer har egentlig ikke mange måter å jukse på, selv om de ønsket det. Det er ikke akkurat noen sirkler å kjøre i, og det er vanligvis bare én eller to omtrent like måter å komme seg et sted.
– Taxier til og fra flyplassen koster rundt 30 euro. Det tar mindre enn 30 minutter å komme seg dit.
_____________________________________________________________
– Både busser og taxier har en eksklusiv snarvei til gamlebyen som andre kjøretøy ikke har tilgang til, og de kan ha separate kjørefelt, avhengig av hvordan byledelsen føler seg i det aktuelle nanosekundet.
_____________________________________________________________
Gåturer
– Med mindre du skal til/lenger enn gamlebyen eller utenfor byen, er det veldig enkelt å gå.
– Tantina har alt du trenger bare noen minutter unna.
– Å gå til gamlebyen er ikke en styrkeprestasjon. Det tar omtrent 30 minutter i et sunt tempo, og det dekker en avstand du normalt går i sentrum av en storby.
– Dubrovnik er godt egnet for å gå fra et byplanleggingssynspunkt.
– Mange avstande blir kortere ved å gå, fortau (eller en erstatning) er praktisk talt overalt, og det er mange soner kun for gående.
– Geografisk er det mindre egnet for turgåing. Det er nesten ingen flate områder, alt er i en skråning. Trapper er ganske vanlige overalt.
– Det blir også ganske varmt, noe som kan gjøre det mindre attraktivt å gå.
– Alt i alt er en opplevelse av Dubrovnik kun til fots godt innenfor rimelighetens grenser, og det vil spare en betydelig mengde penger uten å ofre for mye tid. Du kan når som helst ombestemme deg.
Sykling
– Dubrovnik er ikke flatt i det hele tatt.
– Hvis du ikke tar en bil, forventes det av og til at du navigerer trapper eller gjør store omveier.
– Det er ingen sykkelfelt eller -stier.
– Det er ingen sykkelstativer. Det er imidlertid usannsynlig at sykkelen din blir stjålet. Det er mange stolper for sikkerhets skyld.
– Syklister er velkomne på Tantina, med rikelig med plass til å oppbevare sykler.
– Det er absolutt mulig, men utfordrende på flere måter. Men hvis du er typen som ankommer på sykkel, bør det ikke være noe stort problem.