Hopp til innhold
    Naviger fremover for å få tilgang til foreslåtte resultater
    5. mai – viktig oppdatering fra Airbnb

    5. mai – viktig oppdatering fra Airbnb

    COVID-19 har forandret reiselivsnæringen. I dag delte vi noen vanskelige nyheter.
    Av Airbnb den 5. mai 2020
    Leselengde 8 min
    Oppdatert 6. mai 2020

    COVID-19 har fundamentalt endret reiselivsnæringen, og i dag delte vi de vanskelige nyhetene om at vi reduserer antall ansatte i Airbnb. Denne uken fokuserer vi på å ta vare på våre ansatte, og vi ber deg om forståelse og tålmodighet mens vi bruker tid på å støtte dem. Dette kan du forvente deg i neste uke:

    • Vi fortsetter å svare i våre sosiale kanaler, i fellesskapssenteret og gjennom kundeserviceteamet vårt.
    • Vi tar kontakt med en liten gruppe ledere i fellesskapet fra hele verden for å samle tilbakemeldinger og vanlige spørsmål.
    • Brian Chesky, vår administrerende direktør, holder en direkte vertsoppdatering 13. mai for å svare på de viktigste spørsmålene og snakke om det som betyr mest for dere.

    Vi er fortsatt forpliktet til å støtte deg og gjestene dine og til å gjenoppbygge virksomheten vår sammen. Vi tar kontakt igjen snart.

    Tidligere i dag sendte Airbnb-medgrunnlegger og administrerende direktør Brian Chesky følgende melding til Airbnb-ansatte.

    * * *

    Til: Airbnb World Team
    Emne: En viktig oppdatering

    Kjære teammedlemmer

    Dette er syvende gang jeg snakker til dere hjemmefra. Hver gang vi har snakket sammen, har jeg delt gode og dårlige nyheter, men i dag må jeg dele noen veldig triste nyheter.

    Når dere har spurt meg om eventuelle oppsigelser, har svaret vært at ingenting er utelukket. I dag må jeg bekrefte at vi reduserer antall ansatte i Airbnb. I et selskap som vårt, der vi alltid fokuserer på tilhørighet, er dette en utrolig vanskelig situasjon å stå overfor, og det blir enda vanskeligere for dem som må forlate Airbnb. Jeg skal fortelle så mange detaljer som mulig om hvordan jeg kom frem til denne avgjørelsen, hva vi gjør for dem som må gå, og hva som skal skje etterpå.

    La meg begynne med hvordan vi kom frem til denne avgjørelsen. Sammen står vi nå midt i den verste krisen i vår levetid, og etter hvert som den har utviklet seg, har det globale reiselivet gått i stå. Airbnbs virksomhet har blitt hardt rammet, og de forventede inntektene i år er mindre enn halvparten av det vi tjente i 2019. Som svar på dette har vi skaffet 2 milliarder USD i kapital og redusert kostnadene drastisk, en prosess som har berørt nesten alle deler av Airbnb.

    Selv om disse tiltakene var nødvendige, ble det tydelig at vi måtte gjøre noe når vi sto overfor to harde fakta:

    1. Vi vet ikke nøyaktig når reiselivet kommer i gang igjen.
    2. Når reiselivet kommer i gang, kommer det til å se annerledes ut.

    Selv om vi vet at Airbnbs virksomhet kommer seg på bena igjen, er endringene vi skal igjennom hverken midlertidige eller kortvarige. Derfor er vi nødt til å foreta noen mer grunnleggende endringer i Airbnb ved å redusere antall ansatte på veien mot en mer fokusert forretningsstrategi.

    Av våre 7 500 Airbnb-ansatte må nesten 1 900 kolleger forlate Airbnb, noe som tilsvarer rundt 25 % av selskapet vårt. Siden vi ikke har råd til å gjøre alt vi pleide, måtte disse kuttene gjennomføres for å få en mer fokusert virksomhet.

    En mer fokusert bedrift

    Reiselivet i denne nye verdenen kommer til å bli annerledes, og vi må utvikle Airbnb deretter. Folk kommer til å ville ha alternativer som er nærmere hjemmet, tryggere og rimeligere. Men folk kommer også til å lengte etter noe som de føler har blitt tatt fra dem – menneskelig kontakt. Da vi startet Airbnb, handlet det om tilhørighet og tilknytning. Denne krisen har skjerpet fokuset vårt mot å komme tilbake til røttene våre, tilbake til begynnelsen, tilbake til det som virkelig er spesielt med Airbnb – hverdagslige personer som leier ut hjemmene sine og tilbyr opplevelser.

    Dette betyr at vi må redusere investeringer i aktiviteter som ikke direkte støtter kjernen i vertssamfunnet vårt. Vi setter innsatsen innen transport og Airbnb Studios på pause, og vi må redusere investeringene i hoteller og Lux.

    Avgjørelsene gjenspeiler ikke arbeidet som utføres av folk på disse teamene, og det betyr ikke at alle på disse teamene må slutte. Alle team i hele Airbnb blir påvirket. Mange team reduseres i størrelse alt etter hvor godt de passer inn i den nye retningen Airbnb nå er setter kursen mot.

    Slik har vi gått frem med nedskjæringene

    Det var viktig at vi hadde et klart sett med prinsipper, veiledet av kjerneverdiene våre, når vi tok beslutninger om nedskjæringer i arbeidsstyrken. Dette var våre ledende prinsipper:

    • å se til at alle nedskjæringer er i tråd med den fremtidige forretningsstrategien og evnene vi trenger
    • å gjøre så mye vi kan for dem som rammes
    • å være urokkelige i vår forpliktelse til mangfold
    • å så langt det lar seg gjøre snakke med hver og en av dem som rammes
    • å vente med å meddele eventuelle beslutninger til alle detaljer er bestemt – å bare gi delvis informasjon kan gjøre saken verre

    Jeg har gjort mitt beste for å følge disse prinsippene.

    Nedskjæringsprosessen

    Prosessen vår tok utgangspunkt i en mer fokusert forretningsstrategi bygget på en bærekraftig kostnadsmodell. Vi vurderte hvordan hvert team passet inn i den nye strategien og bestemte størrelse og utforming på hvert team ut ifra dette. Deretter gjorde vi en omfattende vurdering av hvert teammedlem og tok avgjørelser basert på viktige ferdigheter, og hvor godt disse ferdighetene svarer til våre fremtidige forretningsbehov.

    Resultatet er at vi må skilles fra lagkamerater som vi elsker og verdsetter. Det er flotte mennesker som forlater Airbnb, og andre virksomheter kan prise seg lykkelige over å få dem.

    For å ta vare på dem som må gå har vi sett på sluttvederlag, rettferdighet, helseforsikring og støtte til jobbsøking, og vi har gjort vårt beste for å behandle alle på en medfølende og omtenksom måte.

    Sluttvederlag

    Ansatte i USA mottar 14 ukers grunnlønn, i tillegg til én ekstra uke for hvert år de har jobbet hos Airbnb. Ansiennitet rundes av til nærmeste år. Hvis noen for eksempel har jobbet hos Airbnb i 3 år og 7 måneder, får de ytterligere 4 uker med lønn, eller 18 uker totalt. Utenfor USA mottar alle ansatte minst 14 uker med lønn, i tillegg til en økning i henhold til ansiennitet i samsvar med praksisen i landet.

    Aksjeandeler

    Vi kutter ut ettårskravet for aksjeandeler til alle vi har ansatt i året som har gått, slik at alle som må gå, uavhengig av hvor lenge de har vært her, er en aksjonær. I tillegg har alle som slutter, rett på overdragelse fra 25. mai.

    Helseforsikring

    Midt i en global helsekrise av ukjent varighet ønsker vi å begrense belastningen av helsekostnader. I USA dekker vi 12 måneders sykeforsikring gjennom COBRA. I alle andre land dekker vi sykeforsikringskostnader ut 2020. Dette er enten fordi vi juridisk sett ikke kan fortsette dekningen, eller fordi våre nåværende planer ikke tillater en forlengelse. Vi gir også fire måneders mental helsestøtte gjennom KonTerra.

    Støtte til jobbsøking

    Målet vårt er å hjelpe kollegene som forlater Airbnb med nye jobbmuligheter. Her er fem måter vi kan hjelpe på:

    • Alumni Talent Directory – vi lanserer et offentlig nettsted for å hjelpe kollegene som forlater oss med å finne nye jobber. Medarbeidere som må slutte, kan velge å ha profiler, CV-er og eksempler på arbeid tilgjengelige for potensielle arbeidsgivere.
    • Alumni Placement Team – i resten av 2020 blir en betydelig del av Airbnbs rekruttering fokusert på Alumni Placement Team. Folk som blir værende i Airbnb og jobber med ansettelser, kommer til å hjelpe ansatte som slutter med å finne sin neste jobb.
    • RiseSmart – vi tilbyr fire måneders karrieretjenester gjennom RiseSmart, et selskap som spesialiserer seg på karriereoverganger og jobbformidling.
    • Employee Offered Alumni Support – vi oppfordrer alle gjenværende ansatte til å melde seg på et program for å hjelpe kolleger som må slutte med å finne sin neste rolle.
    • Bærbare PC-er – en datamaskin er et viktig verktøy for å finne ny jobb, så vi lar alle som slutter beholde sine bærbare Apple-maskiner.

    Dette skjer videre

    Jeg vil gjerne gi dere et klart svar på dette så snart som mulig. Vi har ansatte i 24 land, og hvor lang tid det tar å finne ut av dette varierer avhengig av lokale lover og fremgangsmåter. Noen land krever at varsler som angår stillinger mottas på en svært bestemt måte. Selv om prosessen vår kan variere fra land til land, har vi prøvd å planlegge omtenksomt for hver ansatt.

    For USA og Canada kan jeg gi umiddelbart gi klare beskjeder. I løpet av de neste timene mottar de av dere som forlater Airbnb en invitasjon til et avreisemøte med en seniorleder på avdelingen deres. Det var viktig for oss at folk ble informert personlig i en-til-en-samtaler, så langt det var juridisk mulig. Den siste arbeidsdagen for ansatte som må forlate oss i USA og Canada, er mandag 11. mai. Vi følte at valget av mandag som tidspunkt ville gi folk tid til å begynne å tenke på neste steg og ta farvel – vi forstår og respekterer hvor viktig dette er.

    Noen ansatte som blir, får en ny rolle og mottar en møteinvitasjon med emnet "Ny rolle" der de får vite mer om den. De i USA og Canada som forblir på Airbnb-teamet, mottar ikke noen møteinvitasjon.

    Kl. 18.00 PST holder jeg et world@-møte for teamene våre i Asia-Stillehavsregionen. Kl. 00.00 PST (kl. 09.00 GMT+2) holder jeg et world@-møte for teamene våre i Europa og Midtøsten. Etter disse møtene fortsetter vi med de neste trinnene i hvert enkelt land, i samsvar med lokale fremgangsmåter.

    Jeg har bedt alle Airbnb-ledere om å vente med å samle teamene sine til slutten av denne uken av respekt for berørte kolleger. Jeg vil gi dere alle de neste par dagene til å bearbeide dette, og jeg holder adm. dir.-runde med spørsmål og svar igjen på torsdag kl. 16.00 PST (fredag kl. 01.00 GMT+2).

    Noen avsluttende ord

    Slik jeg har fått erfare siste åtte ukene, gir en krise klarhet om hva som virkelig er viktig. Selv om vi har vært igjennom en kaotisk periode, står enkelte ting mer tydelig for meg enn noensinne.

    For det første er jeg takknemlig for alle her på Airbnb. Gjennom denne opprivende opplevelsen har jeg blitt inspirert av dere alle sammen. Selv under de verste omstendigheter har jeg sett alle fra sin beste side. Verden trenger menneskelig kontakt nå mer enn noensinne, og jeg vet at Airbnb kommer til å vise hva de duger til. Jeg tror på dette, fordi jeg tror på dere.

    Jeg er setter enormt stor pris på dere alle sammen. Oppgaven vår handler ikke bare om reiseliv. Da vi startet Airbnb, var det opprinnelige slagordet: "Reis som et menneske." Det menneskelige aspektet var alltid viktigere enn reisedelen. Airbnb handler om tilhørighet, og kjernen i tilhørighet er kjærlighet.

    Til de av dere som blir

    En av de viktigste måtene vi kan hedre dem som må slutte på, er at de får vite at deres bidrag betydde noe, og at de forblir en del av Airbnbs historie. Jeg er sikker på at arbeidet deres lever videre, akkurat som oppgaven vår lever videre.

    Til dere som forlater Airbnb

    Jeg er oppriktig lei meg. Dere skal vite at dette ikke er deres skyld. Verden slutter aldri å søke etter de egenskapene og talentene dere tok med til Airbnb … de som bidro til å skape Airbnb. Jeg takker dere av hele mitt hjerte for at dere har delt dem med oss.

    Brian

    Airbnb
    5. mai 2020
    Var dette nyttig?