Slik gjennomfører du Airbnbs rengjøringsrutine i fem trinn

Få veiledning om hvordan du innfører femtrinnsprosessen for rengjøring.
Av Airbnb 4. jun. 2020
Leselengde 7 min
Oppdatert 25. jun. 2021

Høydepunkter

  • Rengjøringsprosessen består av fem trinn: forbered, rengjør, fjern smittestoffer, kontroller og klargjør.

  • Vi vet det kan være vanskelig å sette seg inn i en ny rengjøringsrutine. Derfor finner du flere tips, tilpassede sjekklister og mer i renholdsdelen av Resultater-fanen.

    • Du kan også lese Airbnbs ekspertstøttede rengjøringshåndbok for å få hjelp til å begynne å følge femtrinnsprosessen for forbedret rengjøring.

    • Les mer i den komplette guiden om hvordan du skaper et gjestfritt hjem.

    Siden renhold er viktigere enn noensinne, må verter for overnattingssteder forplikte seg til Airbnbs femtrinnsprosess for forbedret rengjøring – og vi er her for å hjelpe deg i gang med prosessen. Denne artikkelen går gjennom de fem trinnene og gir veiledning, tips og beste praksis for å hjelpe deg med å skape en gjennomgående god rengjøringsstandard. Disse beste praksisene er basert på håndboken for forbedret rengjøring, som ble utviklet i samarbeid med eksperter innen helse og gjestfrihet og med tanke på ditt velbefinnende.

    Før du starter rengjøringen, er det viktig at du eller renholdspersonellet undersøker de lokale myndighetenes retningslinjer for hvor lenge man bør vente før man går inn på et utleiested. For eksempel foreslår det amerikanske smittevernbyrået CDC å vente så lenge som mulig (minst flere timer) etter at gjesten har reist, før du går inn på stedet, siden dette kan bidra til å redusere eksponeringen for smittestoffer. For å ha nok tid til å fullføre rengjøringsprosessen kan du også vurdere å legge til en buffer mellom opphold ved å oppdatere innstillingene for forberedelsestid.

    For å hjelpe deg med å komme i gang deler vi beste praksis for femtinnsprosessen for forbedret rengjøring: forbered, rengjør, fjern smittestoffer, kontroller og klargjør.

    Trinn 1: Forbered deg på en sikker rengjøring

    • Luft ut rommene før og mens du gjør rent. Reguleringsmyndigheter som Verdens helseorganisasjon (WHO) og det amerikanske smittevernbyrået CDC anbefaler å åpne ytterdører og vinduer, og å bruke ventilasjonsvifter for å øke luftsirkulasjonen på stedet før du begynner å rengjøre og fjerne smittestoffer. Luft ut så lenge som mulig både før og under rengjøring.
    • Få tak i riktig rengjøringsutstyr. Vi anbefaler at du bare bruker desinfiserende og smittestoffreduserende midler som er godkjent av de relevante offentlige organisasjonene (f.eks. Det europeiske kjemikaliebyrå eller U.S. Environmental Protection Agency).
    • Gjennomgå sikkerhetsretningslinjene for kjemikaliene dine. Les alltid produktetikettene for å finne ut hvilke aktive ingredienser de inneholder, og hvordan de brukes på riktig måte.
    • Vask hendene dine med såpe og vann i minst 20 sekunder. Hvis det ikke er mulig, bruk hånddesinfeksjon som inneholder minst 60 % alkohol, og følg de siste retningslinjene fra lokale myndigheter.
    • Bruk smittevernutstyr. Før du går inn på stedet, bør du vurdere å ta på smittevernutstyr som engangshansker og munnbind eller ansiktsbeskyttelse av tøy.
    • Ta ut alt søppelet. Når du begynner med dette, forhindrer du at søppel møkker til stedet etter at det har blitt rengjort. Bruk nye poser i alle søppelbøtter, så det blir enklere å kaste tørkepapir og annet avfall.
    • Samle alt skittentøy fra hele stedet. Vi har fått høre fra verter at klesvasken er noe av det som tar lengst tid når de gjør stedet klart til nye gjester. Samle inn alle de skitne tekstilene så snart du kommer til stedet, og unngå å riste dem. Dette kan øke spredningen av smittestoffer.
    • Trekk ut støpsler før du gjør rent. For å beskytte både deg selv og inventaret bør du trekke ut støpslene til alle apparater før du gjør rent. Selv om apparatene er slått av, er de fremdeles koblet til strømnettet så lenge støpselet står i stikkontakten. Du kan også slå av strømmen i sikringsskapet.

    Sikkerhetsmerknad: Vurder å ta på rent verneutstyr før du går inn på et sted. Ved å lese sikkerhetsopplysningene på emballasjen kan du også få en bedre forståelse av hvordan du bruker rengjøringskjemikaliene på riktig måte.

    Trinn 2: Rengjør støv og smuss

    Rengjøring innebærer å fjerne smittestoffer og smuss fra overflater, for eksempel ved å bruke en klut med såpe til å vaske kjøkkenbenken eller komfyren. Det er viktig å fullføre dette trinnet før du fjerner smittestoffer på stedet.

    • Vask sengetøy på den høyeste temperaturen som anbefales av produsenten. Husk å vaske hendene før du håndterer rent sengetøy.
    • Ta oppvasken og tøm oppvaskmaskinen. Det er viktig å vaske serviset gjestene har brukt, for å sikre god hygiene. Hvis du ikke har oppvaskmaskin, vasker du opp med varmt vann og antibakteriell oppvasksåpe. Unngå krysskontaminering ved å begynne med å gå gjennom stedet og hente oppvask fra hvert rom.
    • Tørk støv og fei eller støvsug gulvet. Når du tørker støv, bør du starte øverst og arbeide deg nedover slik at ingenting blir liggende igjen. Fei alle gulv med hard overflate og støvsug tepper.
    • Rengjør harde overflater med såpe og vann. Tørk av alle overflater for å fjerne skitt, fett, støv og smittestoffer. Harde overflater omfatter blant annet benkeplater, bord, vasker, skap og gulv. Når du vasker gulv, begynner du i bakre hjørne av rommet og arbeider deg fremover, og heller ut vaskevannet i en vask som ikke er rengjort ennå.

    • Rengjør myke overflater som angitt i instruksjonene fra produsenten. Eksempler på myke overflater er tepper, sengetøy og møbelpolstring. Fjern synlig smuss eller skitt forsiktig og rengjør deretter med egnede rengjøringsmidler. Maskinvask gjenstander i henhold til produsentens instruksjoner hvis det er mulig.

    Sikkerhetsmerknad: For å forhindre spredning av bakterier bør du unngå å ta på ansiktet ditt mens du gjør rent.

    Trinn 3: Fjern smittestoff med desinfeksjonsmiddel

    Fjerning av smittestoffer innebærer å bruke kjemikalier for å redusere mengden smittestoffer og bakterier. I dette trinnet krever vi at verter fjerner smittestoffer fra alle områder som berøres ofte. Verter kan for eksempel fjerne smittestoffer fra dørhåndtak, lysbrytere og skap ved å spraye overflatene med kjemisk desinfeksjonsmiddel.

    • Når en hard overflate har blitt rengjort, sprayer du den med desinfeksjonsmiddel. Fokuser på å fjerne smittestoff fra alle overflater som berøres ofte (for eksempel dørhåndtak og lysbrytere). Når du skal fjerne smittestoffer fra elektronikk, gjøres dette i henhold til produsentens rengjøringsveiledning.
    • La desinfeksjonsmidlet forbli vått i den angitte perioden. Emballasjen spesifiserer hvor lang virketid kjemikaliet trenger for å effektivt kunne fjerne smittestoff fra en overflate. Dette gir kjemikaliene tid til å fjerne så mange smittestoff som mulig.
    • La overflater lufttørke. Hvis overflaten tørker før virketiden er over, er det ingen garanti for at produktet har drept de sykdomsfremkallende organismene som beskrives på emballasjen.

    Sikkerhetsmerknad: Sørg for å lese alle sikkerhetsopplysninger på emballasjen slik at du er sikker på at du bruker kjemikaliene riktig.


    Trinn 4: Kontroller sjekklistene rom for rom

    Du får tilgang til sjekklister som tilpasses opplysningene du oppgir om utleiestedet ditt. Sørg for å følge beste praksis i sjekklistene for hvert rom, og del den med vertskapsteamet ditt eller rengjøringspersonell.

    • Kontroller at du har fjernet smittestoff fra alle overflater som berøres ofte. Ta deg av alt som eventuelt har blitt oversett.
    • Undersøk om noe mangler eller trenger vedlikehold. Når du går gjennom rommene for å se over at alt er klart, bør du undersøke om det er noe som må skiftes ut, fylles på eller skaffes nytt av.

    Trinn 5: Klargjør rommet

    For å forebygge krysskontaminering er det viktig å fullføre rengjøring og fjerning av smittestoffer i et rom før du gjør det klart til neste gjest.

    • Fjern og vask rengjøringsutstyret ditt. Kast engangsprodukter som desinfiserende våtservietter. Sørg også for å rengjøre eventuelle andre verktøy du har brukt. Vask kluter på den høyeste temperaturen materialet tåler.
    • Fjern rengjøringsutstyret på en sikker måte når du er ferdig med å gjøre rent. Kast eller vask smittevernutstyr i henhold til bruksanvisningen.
    • Vask hendene dine med såpe og vann i minst 20 sekunder. Hvis det ikke er mulig, bruk hånddesinfeksjon som inneholder minst 60 % alkohol, og følg de siste retningslinjene fra lokale myndigheter.
    • Se over alle rommene for å forsikre deg om at alt er klart til neste gjest. Forestill deg at du selv er en gjest som ankommer stedet for første gang.
    • Sett frem rengjøringsutstyr til gjestene dine. Vi har fått høre fra gjester at de ønsker å ha muligheten til å gjøre rent selv mens de bor på stedet ditt. Gi dem mulighet til det ved å sette frem rengjøringsutstyr som hånddesinfeksjon, tørkepapir, desinfiserende spray eller våtservietter og ekstra håndsåpe.
    • Fyll på med rengjøringsutstyr. Sørg for å kontrollere utløpsdatoer og fylle på med utstyr som du har brukt opp, slik at du er klar til neste rengjøring.

    Sikkerhetsmerknad: Husk alltid å oppbevare kjemikalier utilgjengelig for barn.

    Forplikt deg til en høyere rengjøringsstandard

    Nå som du kjenner til femtrinnsprosessen for rengjøring, er det på tide å oppdatere den nåværende rutinen din og bruke disse teknikkene på alle rom i utleiestedet ditt. Vi vet det kan være vanskelig å sette seg inn i en ny rengjøringsrutine. Derfor har vi utarbeidet en omfattende rengjøringshåndbok med ekspertstøttet veiledning, sikkerhetstips og sjekklister som hjelper deg med å iverksette Airbnbs femtrinnsprosess for forbedret rengjøring. Vi krever at verter for opphold følger Airbnbs femtrinnsprosess for forbedret rengjøring mellom hvert opphold.

    Når verter forplikter seg til å følge femtrinnsprosessen for rengjøring, blir engasjementet deres for forbedret rengjøring vist i annonsen, slik at gjestene kan se at verten har forpliktet seg til en konsekvent rengjøringsstandard.

    Vær oppmerksom på at kravene for rengjøring kan endres etter hvert som anbefalingene fra eksperter endrer seg. Airbnbs femtrinnsprosess for forbedret rengjøring og den detaljerte rengjøringshåndboken er basert på løpende oppdaterte vitenskapelige opplysninger, og den er utviklet for å fremme verters og gjesters helse og velbefinnende.

    Vi vet at det tar tid å innføre en ny prosess i rutinen din. Derfor utvikler vi opplæring og produktfunksjoner som kan gjøre det lettere å gjennomføre disse rengjøringsstandardene på en nøyaktig og effektiv måte. Gå til renholdsdelen av Innsikt-fanen for å se opplæringsmateriell, tips og tilpassede sjekklister. Du kan også laste ned rengjøringshåndboken hvis du vil ha en detaljert veiledning.
    Informasjonen i denne artikkelen kan ha blitt endret siden publiseringen. Femtrinnsprosessen for forbedret rengjøring består av et enkelt sett med krav til rengjøring av utleiestedet ditt. Du finner mer informasjon om hvordan du kan implementere disse trinnene i Airbnbs rengjøringshåndbok. Det kan hende du som vert må iverksette ekstra tiltak for å beskytte deg selv, teamene og gjestene dine, og du bør alltid ta hensyn til og overholde relevante lokale lover og retningslinjer. Airbnb er ikke ansvarlig for skader eller sykdom som måtte oppstå som følge av denne rengjøringsprosessen. Hvis du vil følge med på spesifikke rengjøringsretningslinjer for området ditt, kan du bokmerke denne hjelpesenterartikkelen.

    Høydepunkter

    • Rengjøringsprosessen består av fem trinn: forbered, rengjør, fjern smittestoffer, kontroller og klargjør.

    • Vi vet det kan være vanskelig å sette seg inn i en ny rengjøringsrutine. Derfor finner du flere tips, tilpassede sjekklister og mer i renholdsdelen av Resultater-fanen.

      • Du kan også lese Airbnbs ekspertstøttede rengjøringshåndbok for å få hjelp til å begynne å følge femtrinnsprosessen for forbedret rengjøring.

      • Les mer i den komplette guiden om hvordan du skaper et gjestfritt hjem.
      Airbnb
      4. jun. 2020
      Var dette nyttig?