Gjør om skihoppet til designleilighet

Bo i toppen av Holmenkollbakken

Oslo, 3. mars 2015: To netter i slutten av mars blir tårnet i Holmenkollbakken forvandlet til en designleilighet. I dag legges hopptårnet ut på boligutleiesiden Airbnb.

– En sprø idé har blitt virkelighet, sier Jeanette Hansen, som er driftsansvarlig for Holmenkollen Kultur & turistanlegg i Skiforeningen.

For første gang

I dag er tårnet i Holmenkollbakken lagt ut på nettstedet Airbnb som en 40 kvadratmeters ”Toppleilighet med panoramautsikt og unike skimuligheter”. 26. og 27. mars leies den sjeldne leiligheten ut for første, og siste, gang noensinne. Da kan man sove i hoppbakkens øverste etasje, 64 meter over bakken, der skihopperne vanligvis gjør seg klare til å hoppe. Nå lokker Skiforeningen med en fantastisk utsikt over byen, fjorden og marka.

– Vi synes dette er en morsom og annerledes måte å vise frem det populære turistmålet på. Nå gleder vi oss til å invitere de første overnattingsgjestene noensinne til å bo i toppen av hopptårnet, sier Skiforeningens Jeanette Hansen.

Hun forventer kamp om overnattingene fra hele verden, og spesielt fra skihoppnasjonene.

Får sveve ut av leiligheten

Skiforeningen har lenge lekt med tanken på at dette er Norges beste beliggenhet og at toppen av hoppet hadde vært perfekt for en leiligheten. Nå blir ideen virkelighet. Det var da Holmenkollen kom i kontakt med Airbnb at ting virkelig begynte å skje. Airbnb har per i dag over én million boliger tilgjengelig verden over, men det er den enkelte utleier som står som vertskap. Systemet er bygget slik at gjester gir vurderinger av boligen og vertskapet, og likeledes vurderes verten av gjestene som overnatter. Skiforeningen tar ansvar for at gjestene i Holmenkollen skal få en uforglemmelig opplevelse.

– Vi skal ta godt vare på gjestene som kommer hit for å overnatte. De får servert middag i tårnet, eget skiteknikkurs i løypa og de skal få prøve seg som skiskyttere, sier Jeanette Hansen. I boligannonsen fristes det med walk-in-zip-out, 2600 km preparerte skiløyper, ingen gjenboere, sitteplass til 30 000 gjester og en bygning som er nyoppusset for noen hundre millioner kroner. Samtidig advares eventuelle gjester mot faren for støy fra jubelbrus og kubjeller. Oppholdet avsluttes ved at gjestene forlater tårnet samme vei som hopperne bruker, i et 361 meter langt svev ned til bunnen av bakken. Men i motsetning til de profesjonelle blir overnattingsgjestene trygt hengende i en “zipline” hele veien ned.

Se Holmenkollen på Airbnb her: https://www.airbnb.no/rooms/5401060

Kun norsk design

Leiligheten i hopptårnet vil bli eksponert for hele verden, og er innredet med kun ny, norsk design. Bak oppdraget med å plukke ut møbler, stoffer og interiørobjekter står stylist Melissa Hegge. Foruten mange års erfaring med nettopp norsk design har hun lang fartstid som populær vert hos Airbnb. Hun har hatt besøk fra alle verdensdeler og vet hvor attraktivt både norsk design og Holmenkollen er for turister.

– Jeg har valgt møbler og designobjekter som viser bredden av norsk design i dag og flere av disse tror jeg blir norsk designs fremtidige ikoner, sier Melissa Hegge.

Blant møblene er “Saddle Chair” av Angell, Wyller & Aarset, spisestuestolen “Vang” av Andreas Engesvik og bordlampen “Lune”, tegnet av Sverre Uhnger. I tillegg har Melissa spilt på historien til Holmenkollen, med OL-plakaten fra 1952, som har fått en naturlig plass i leiligheten. Et lite bilde av daværende kronprins Olav som hopper i Holmenkollen i 1922 har også funnet veien mellom designobjektene.

Viser en unik del av Norge

Leiligheten i toppen av Holmenkollen er en del av Airbnbs “Night at”, der helt uventede overnattingssteder blir gjort tilgjengelig. Tidligere har man kunnet bo i et KLM-fly og i en taubane i franske Courchevel, men aldri før har du kunnet bo i toppen av et skihopp.

– Vi ønsker å gjøre flest mulige unike boliger tilgjengelig for reisende, og for oss er toppen av Holmenkollhoppet det ultimate stedet å overnatte i Norge, sier Even Heggernes, Nordensjef i Airbnb.

For å få sjansen til å overnatte gratis i skihoppet finner du Holmenkollen på Airbnb.no innen utgangen av 16. mars og forteller hvorfor du og en venn fortjener en natt i toppen tårnet. Skulle du ikke bli plukket ut til å få overnatte en av disse to dagene, ligger det mange helt spesielle steder på airbnb.no som man kan leie året rundt, deriblant 1000 private øyer, 4000 slott og 500 fyrhus. Airbnb har i løpet av kun sju år bygget seg opp til å bli en global markedplass for reisende og har siden oppstarten hatt 30 millioner overnattinger, hvorav hele 20 millioner bare i 2014. I Norge er over 3400 boliger tilgjengelig på Airbnb, som leiligheter, hus, hytter og sjeldne campingvogner, spredt hele veien fra Lindesnes til Longyearbyen.

__________________

Om Holmenkollen

Holmenkollen er en av Norges mest populære turistattraksjoner og tiltrekker seg besøkende fra hele verden. 1 million turister besøker skihoppet og museet hvert år, og ca 200 000 årlig løser billett for å besøke toppen.

Den nye Holmenkollbakken ble offisielt åpnet 3. mars 2010, og er verdens mest moderne hoppbakke. Starthuset ligger 64 meter over bakken, og det er 1000 tonn stål i konstruksjonen. Tilløpet er totalt 96,95 meter langt, på det bratteste er vinkelen 36 grader. Det er 250 trappetrinn opp til toppen, og Holmenkollbakken ligger 425 meter over havet. Det dansk/belgiske arkitektkontoret JDS Arkitekter har tegnet skihoppet.

Om Airbnb

Airbnb ble grunnlagt i august 2008 og er basert i San Francisco, California. Airbnb er en sosial og sikker markedsplass for privatpersoner for å leie ut, oppdage og bestille unike overnattinger rundt om i verden – online eller fra mobiltelefon. Enten det er en leilighet for en natt, et slott for en uke, eller en villa for en måned, kobler Airbnb folk til unike reiseopplevelser, til enhver pris, i mer enn 35 000 byer og 190 land. Med kundeservice i verdensklasse, og et voksende fellesskap av brukere, er Airbnb den enkleste måten for folk å tjene penger på plass til overs og presentere det for en målgruppe på millioner. Airbnb har Europa-kontorer i Barcelona, Berlin, København, Dublin, London, Milano, Moskva og Paris. For mer informasjon besøk www.airbnb.no.

Kontakt:

Anne Sofie Kirkegaard, press-no@airbnb.com

Andreas Rødland, andreas@apeland.no, +47 99 59 99 50

Last ned pressebilder fra https://airbnb.app.box.com/Holmenkollen