Hopp til innhold
Bruk piltastene opp og ned for å navigere forslag.
Gå til hovedhjelpeinnhold

Hva er svarprosent og svartid, og hvordan beregnes de?

Svarprosenten og svartiden din måler hvor raskt og konsekvent du svarer på henvendelser og forespørsler. Du kan finne svarprosenten din i kontrollpanelet i Superhost-delen.

Det er viktig å fokusere på svarprosenten din fordi den påvirker Superhost-status og plassering i søket. Svartiden gir gjester din en idé om hvor raskt de kan forvente svar fra deg, men den påvirker ikke vertsstatusen i like stor grad.

Svarprosent

Svarprosenten din er prosentandelen av nye henvendelser og reservasjonsforespørsler du har svart på (enten ved å godta/forhåndsgodkjenne eller avslå) innen 24 timer de siste 30 dagene.

Hvis en gjest sender deg en henvendelse – et spørsmål, eller en annen type melding som ikke er en reservasjonsforespørsel – gjennom kontakt verten, må du svare på henvendelsen innen 24 timer for å opprettholde svarprosenten din. Hvis gjesten sender deg en reservasjonsforespørsel må du godta eller avslå innen 24 timer for å opprettholde svarprosenten din.

Svarprosenten som bestemmer Superhost-status beregnes annerledes og er basert på svarene dine de siste 365 dagene.

Forbedre svarprosenten

For å forbedre svarprosenten og svartiden må du gjøre følgende innen 24 timer etter å ha mottatt en henvendelse eller reservasjonsforespørsel:

  • Godta eller avslå reservasjonsforespørsler.
  • Forhåndsgodkjenne eller avslå turforespørsler.
  • Svar på nye henvendelser fra gjester.

Svar etter 24 timer teller som et sent svar, noe som vil redusere svarprosenten din og øke svartiden din. Svarprosenten din kan påvirke posisjonen din i søkeresultatene.

Svarprosenten og svartiden din påvirkes ikke av oppfølgings-meldinger mellom verter og gjester. Du trenger ikke sende den siste meldingen i en samtale for å opprettholde svarprosenten din.

Svartid

Svartiden din er den gjennomsnittlige tiden det tok for deg å svare på alle nye meldinger de siste 30 dagene.

Forbedre svartid

For å forbedre svarprosenten og svartiden, gjør du følgende så snart du kan innen 24 timer etter å ha mottatt en henvendelse eller reservasjonsforespørsel:

  • Godta eller avslå reservasjonsforespørsler.
  • Forhåndsgodkjenne eller avslå turforespørsler.
  • Svar på nye henvendelser fra gjester.

Svar etter 24 timer teller som et sent svar, noe som vil øke svartiden din.

Svartiden din påvirkes ikke av oppfølgingsmeldinger mellom verter og gjester. Du trenger ikke å sende den siste meldingen i en samtale for å opprettholde svartiden.

Mer informasjon

Hvis du har mottatt færre enn 10 nye meldingstråder de siste 30 dagene, blir svarprosenten og svartiden basert på de 10 nyeste meldingstrådene fra de siste 90 dagene.