Forslag vises etter at du har skrevet inn søkeordene. Bruk opp- og nedpilene for å bla gjennom resultatene. Bruk enter til å velge. Hvis valget er en setning, blir denne setningen sendt til søkeruten. Hvis forslaget er en lenke, navigerer nettleseren til den siden.
Veiledninger
Vert

Slik fungerer søkeresultater

Airbnb bruker en algoritme til å finne søkeresultater som gjester liker. Algoritmen leter gjennom millioner av annonser på Airbnb for å finne de rette annonsene for hvert søk. Gjestene angir søkekriterier, og algoritmen leverer annonser som gjenspeiler disse kriteriene.

Faktorer som påvirker søkeresultatene

Algoritmen tar hensyn til mange faktorer for å vurdere hvordan søkeresultatene skal sorteres, men noen faktorer har større betydning enn andre. Det er spesielt kvaliteten, populariteten og prisen til et utleiested som påvirker hvordan annonsen vises i søkeresultater. Algoritmen legger også opp til variasjon i søkeresultatene, slik at gjestene får presentert et bredt spekter av annonser med ulike verter, ulike egenskaper og i ulike prisklasser.

  • Kvalitet: Algoritmen tar mange egenskaper med i beregningen for å vurdere utleiestedets og turens kvalitet, deriblant utleiestedets bilder, vurderinger og anmeldelser, egenskaper og fasiliteter ved utleiestedet, kundeservice og kanselleringsinformasjon. Annonser av høy kvalitet med gode vurderinger pleier å få høyere rangering i søkeresultater.
  • Popularitet: Algoritmen vurderer populariteten til en annonse ved hjelp av en rekke faktorer, blant annet gjestenes interaksjon med annonsen. Eksempler på interaksjon med annonser er hvor ofte gjester lagrer en annonse i ønskelisten sin, hvor ofte gjester bestiller og hvor ofte gjester sender melding til verten. Populære annonser pleier å få høyere rangering i søkeresultatene.
  • Pris: For å avgjøre hvor attraktiv en annonse er, vurderer algoritmen en rekke prisopplysninger, deriblant totalprisen og hvordan denne prisen er i forhold til annonser for andre utleisesteder i det samme området på de angitte datoene. Annonser som har lavere pris enn tilsvarende annonser (det vil si annonser for andre utleiesteder i det samme området med lignende gjestekapasitet og fasiliteter) pleier å få høyere rangering i søkeresultatene.
  • Beliggenhet: Beliggenheten til et overnattingssted har også stor innvirkning på hvordan annonsen vises i søkeresultatene. Utleiesteder som ligger på steder der gjester har lyst til å bo får vanligvis en høyere rangering. Et eksempel er utleiesteder i nærheten av populære landemerker.

Bruk av søkefiltre og innstillinger

Vi tilbyr en rekke søkefiltre og andre innstillinger som gjestene kan bruke for å tilpasse søkeresultatene. For eksempel kan gjester filtrere overnattingssteder etter type sted, prisklasse, antall rom og senger, fasiliteter, bestillingsalternativer og tilgjengelighetsfunksjoner. Vi tilbyr også gjestene mulighet til å se søkeresultatene på et kart. For å hjelpe gjestene med å forstå den geografiske fordelingen av annonser som oppfyller søkekriteriene, kan utleiestedene som vises på kartet avvike fra de som vises i listevisningen. Gjester har også mulighet til å bla gjennom eller søke etter kategorier av overnattingssteder og opplevelser. Når gjester søker innenfor en bestemt kategori, begrenses søkeresultatene til utleiesteder innenfor denne kategorien.

Slik kan verter påvirke søkeresultatene

Dess flere datoer en annsonse har tilgjengelige for bestilling, dess mer sannsynlig er det at den passer med gjestens planer. Å gjøre flere datoer tilgjengelige, kan derfor gi økt synlighet. På samme måte gir større fleksibilitet med hensyn til hvor lenge gjester kan bo, større sannsynlighet for at utleiestedet passer til gjestenes planer, og følgelig større sannsynlighet for at annonsen vises i søkeresultatene.

Ettersom pris i stor grad påvirker søkeresultater, er prisjusteringer og rabatter et av de mest effektive virkemidlene for verter til direkte å påvirke hvordan annonsene deres gjør det i søk. For eksempel tilbyr mange verter lavere priser eller rabatter for å tiltrekke gjester til nye annonser, eller i perioder med mindre reiseaktivitet.

Annonsebilder av høy kvalitet, spesielt et interessant forsidebilde, kan bidra til å fange gjestenes oppmerksomhet og lede til interaksjon, noe som igjen kan gi en bedre rankering. En omfattende annonsebeskrivelse og en nøyaktig liste over fasiliteter hjelper gjestene med å vurdere utleiestedet og gjøre dem trygge på å bestille. Noen gjester ser etter spesielle fasiliteter eller egenskaper ved utleiestedet, for eksempel barneseng, boblebad, trinnfri adkomst eller et utleiested som tillater kjæledyr. Hvis du legger til populære fasiliteter og egenskaper i annonsen, kan det bidra til at utleiestedet fremstår som mer attraktivt for gjester, og at annonsen blir mer synlig når det søkes etter utleiesteder med disse fasilitetene og egenskapene.

Vertenes oppførsel og hvilke innstillinger de bruker, påvirker også plasseringen. Verter som fremviser enestående gjestfrihet, får som regel bedre plassering i søkeresultater over tid. For eksempel, når søkeresultatene rangeres tar algoritmen hensyn til Superhost-kriteriene (det vil si antall kanselleringer fra vertens side, svarprosent, vurderinger og anmeldelser av utleiestedet ) samt selve Superhost-statusen. Hvis en annonse ikke har aktivert øyeblikkelig bestilling, tar algoritmen hensyn til hvor raskt verten svarer på henvendelser fra gjester, og hvor ofte verten avslår bestillingsforespørsler. Dette betyr at annonser med øyeblikkelig bestilling kan få en høyere plassering i søkeresultater fordi svarene er automatiske og bestillinger blir bekreftet uten at verten må godkjenne forespørselene.

Slik kan gjester påvirke søkeresultatene

Gjestene kan tilpasse søkeresultatene ved å oppgi informasjon som sted, datoer og antall gjester samt eventuelle kjæledyr. Gjester kan også velge å vise annonser innenfor bestemte kategorier og bruke filtre eller kartet til å begrense søkeresultatene. Hvis det ikke er nok tilgjengelige annonser som passer med gjestens søkekriterier viser vi kanskje andre annonser som vi tror kan appellere til gjesten, selv om de ikke oppfyller alle gjestens kriterier.

Vi bruker også opplysninger vi har om gjestene til å foreslå utleiesteder, reisemål eller kategorier de vil kunne like samt til å velge ut og sortere søkeresultatene. Hvis for eksempel en gjests tidligere bestillinger har enkelte egenskaper til felles, kan algoritmen plassere annonser eller kategorier med disse egenskapene høyere for akkurat denne gjesten. Likeledes hvis gjester har reservert et utleiested, vil algoritmen kunne rangere Airbnb-opplevelser i nærheten av utleiestedet høyere på de aktuelle datoene.

Slik fungerer søk for nylig aktiverte annonser

For å hjelpe verter i gang er algoritmen utformet slik at nye annonser får en god plassering i søkeresultatene. Nye annonser dukker vanligvis opp i søkeresultatene innen 24 timer, men i noen tilfeller kan det ta lengre tid.

Merk 

Søkealgoritmene våre utvikles stadig for å reflektere endringer i virksomheten, fellesskapet og verden rundt oss. I ressurssenteret kan du lese mer om hvilke faktorer som påvirker søk, og hvordan du kan forbedre plasseringen til annonsen din.

Var denne artikkelen til hjelp?

Relaterte artikler

Få hjelp med reservasjonene, kontoen og mer.
Logg inn eller registrer deg