Hopp til innhold
    Naviger fremover for å få tilgang til foreslåtte resultater
    Vertskap for opphold

    Hvilke faktorer avgjør hvordan mitt utleiested vises i søkeresultatene?

    Målet med Airbnbs algoritme for plassering i søk er å gjøre det lettere for gjester å finne det perfekte utleiestedet til sin tur – og hjelpe verter med å finne gjester som passer godt til sitt sted. Vi undersøker nesten 100 forskjellige faktorer for hvert utleiested i hvert søk (ingen grunn til bekymring – du trenger ikke å prestere perfekt på alt for å få en god plassering).

    Den komplette listen over faktorer vi vurderer er konfidensiell, men her er de grunnleggende kategoriene:

    Gjestens behov: Vi vurderer faktorer relatert til gjesten, blant annet hvor de søker fra, tidligere turer, hvilke utleiesteder de har lagt til på ønskelisten eller hvilke de har klikket på med mer.

    Annonseinformasjon: Vi vurderer ting som antall femstjerners anmeldelser, pris, utleiestedets beliggenhet, om øyeblikkelig bestilling er slått på, hvor raskt utleiestedets vert svarer på forespørsler og mange andre faktorer.

    Turinformasjon: Vi tar høyde for hvor mange gjester som skal reise, hvor lang turen blir, hvor langt frem i tid turen er, om de har satt en minimums- eller en maksimumspris og en rekke andre faktorer.

    Hvis du vil ha mer informasjon, følger noen detaljer her:

    Forstå dem som søker

    For å forstå hvordan gjester har reagert på annonsen din i tidligere søk, utforsker vi mange signaler, men to viktige faktorer er:

    • Klikk i søkeresultatene: Når en annonse vises i søkeresultatene, anser vi det som et godt tegn hvis en gjest klikker på den for å finne ut mer. For å forsikre at dette er rettferdig for hele vertsfellesskapet, teller vi bare klikk fra forskjellige gjester.
    • Forespørsler fra en utleieside: Vi ser på hvor ofte gjestene ber om å bestille når de ser på annonsen din. Vi ser at annonser som gjør det godt, er utformet slik at de lykkes med å hjelpe gjestene med å bestemme seg for å bestille.

    Forstå annonser

    Dette er noen av faktorene verter har mest kontroll over:

    • Anmeldelser: Plassering i søkeresultater avgjøres blant annet av antall turer som er fullført, og anmeldelsene og vurderingene som har blitt lagt igjen av gjestene. Selv om gode anmeldelser er avgjørende for å få en god plassering i søk, har ikke et lite antall negative vurderinger eller manglende anmeldelser fra gjester nødvendigvis noen vesentlig innvirkning på plasseringen.
    • Pris: Vi ser at pris er en av de viktigste faktorene for gjester når de sammenligner utleiesteder. Av den grunn er det viktig å sette en pris som er konkurransedyktig i markedet ditt.
    • Superhost: Selv om Superhost-betegnelsen ikke gjør annonsens søkeplassering noe bedre, gjør faktorene som gir deg Superhost-status det.
    • Nye annonser: For å sikre at helt nye verter kan lykkes i startfasen, sørger vi for at nye annonser vises høyt oppe i søkeresultatene.

    Gjesters bestillingsopplevelse

    Den beste vi kan gjøre for å sikre at gjester velger Airbnb igjen, er å sørge for at de får en positiv opplevelse. Derfor gir vi verter som har god svartid, en høyere plassering.

    • Svarprosent og svartid: Hvis alt annet er likt, får du sannsynligvis en bedre plassering i søkeresultatene ved å svare på forespørsler innen 24 timer.
    • Avvisninger: For verter som velger å bruke funksjonen "Be om å få bestille", påvirkes søkeplasseringen av antallet gjester som blir avslått når de sender en bestillingsforespørsel. Noen ganger er avvisninger nødvendige, så i likhet med andre faktorer som ligger til grunn for søkeplasseringen, er vi interessert i mønsteret over uker og måneder, heller enn enkelte avvisninger.
    • Øyeblikkelig bestilling: Gjester på Airbnb verdsetter en rask og enkel bestillingsopplevelse, og mer tilbøyelige til å bestille et utleiested med øyeblikkelig bestilling. Søkefunksjonen tar sikte på å vise de annonsene det er mest sannsynlig at gjestene bestiller, så annonser med øyeblikkelig bestilling har lett for å bli favorisert av algoritmen. Hvis en annonse med funksjonen "Be om å få bestille" (dvs. ikke øyeblikkelig bestilling) presterer bra på andre faktorer for bestillingsopplevelsen, er det mulig å få en god plassering i søkeresultatene.

    Beliggenhet

    Søkeresultatene forsøker å vise annonser for utleiesteder som ligger steder der gjestene er mest interessert i å bestille. Vi har funnet ut at dette hjelper gjestene med å finne et utleiested til turene sine, og det genererer flere bestillinger til vertsfellesskapet vårt. For å gjøre dette vurderer vi tidligere bestillinger fra gjestefellesskapet. Vi kan se hvor det er mest sannsynlig at en gjest bestiller når de søker i en bestemt by.

    Synlighet i søk

    Selv om det ikke spesifikt er en del av plasseringen i søkeresultater, er det viktig å være valgbar og synlig for søk i markedet for å prestere godt. Her er noen faktorer det er greit å ha i mente:

    • Aktiveringsforsinkelse: For å gi vertene tid til å dobbeltsjekke innstillingene tar det mellom 6 og 24 timer fra de oppretter en ny annonse til den er synlig i søk.
    • Minimum og maksimalt antall netter: For å vises i søk der en gjest velger datoer, må annonsen ha et passende antall minimum og maksimalt antall netter. Hvis en vert vil bli vist i flest mulig søk, anbefales det å redusere kravet til færrest antall netter så mye som mulig, og på samme måte øke flest antall netter.
    • Langvarige opphold: Noen Airbnb-gjester ser etter opphold på mer enn 28 dager. Hvis du vil at en annonse skal vises i disse søkene, er det nødvendig å bruke en månedlig rabatt på grunnprisen for å tilby gjestene en rimelig pris.

    Vi oppdaterer hele tiden systemet vårt for å oppnå de beste resultatene for verter og gjester på plattformen, så disse faktorene kan justeres og testes.

    Relaterte artikler
    Fikk du hjelpen du trengte?
    Finner du ikke det du trenger?
    Finn kategorispesifikt innhold i disse andre delene av hjelpesenteret.