Naviger fremover for å få tilgang til foreslåtte resultater

    Slik fungerer søkeresultater

    Airbnb bruker en algoritme til å finne søkeresultater som gjester liker. Algoritmen leter gjennom millioner av annonser på Airbnb for å finne de rette annonsene for hvert søk. Gjestene angir søkekriterier, og algoritmen leverer annonser som reflekterer disse kriteriene.

    Vi har en rekke filtre som gjør det lettere for gjestene å begrense søkeresultatene. Algoritmen tar hensyn til mange faktorer for å vurdere hvordan søkeresultatene skal sorteres, men noen faktorer har større innvirkning enn andre. Det er spesielt kvaliteten, populariteten og prisen til en annonse som påvirker hvordan den vises i søkeresultatene.

    • Kvalitet. Algoritmen tar mange egenskaper med i beregningen for å vurdere kvaliteten, deriblant annonsebildene, anmeldelser og egenskaper ved annonsen. Annonser av høy kvalitet pleier å ha høyere plassering i søk.
    • Popularitet. Algoritmen vurderer populatiteten til en annonse ved hjelp av en rekke faktorer, blant annet gjesters adferd i forbindelse med annonsen, og hvor ofte den blir bestilt. Eksempler på gjesteadferd i forbindelse med annonser er hvor ofte gjester lagrer en annonse i ønskelisten sin, hvor ofte gjester bestiller, og hvor ofte gjester sender melding til verten. Mer populære annonser pleier å ha høyere plassering i søk.
    • Pris. For å avgjøre hvor attraktiv en annonse er, vurderer algoritmen en rekke prisopplysninger, deriblant hvordan prisen er i forhold til lignende annonser i området på de gitte datoene. Annonser som har lavere pris enn tilsvarende annonser – andre annonser i området med lignende gjestekapasitet og fasiliteter – pleier å ha høyere plassering i søk.

    Algoritmen oppmuntrer også til variasjon innenfor søkeresultatene slik at gjestene får presentert et bredt spekter av annonser med ulike verter, ulike egenskaper og i ulike prisklasser.

    Påvirker beliggenheten til utleiestedet søkeresultatene?

    Ja, beliggenheten til et utleiested har også stor innvirkning på hvordan annonsen vises i søkeresultatene. Utleiesteder som ligger på steder der gjester har lyst til å bo, får vanligvis høyere plassering. Et eksempel er utleiesteder i nærheten av populære landemerker.

    Påvirker egenskapene ved en Airbnb-opplevelse søkeresultatene?

    Ja, egenskapene ved en Airbnb-opplevelse har stor innvirkning på hvordan annonsen gjør det i søk. Annonser for unike aktiviteter ledet av noen med spesiell ekspertise pleier å være mer populære blant gjestene, og plasseres dermed høyere.

    Hvordan påvirker verter søkeresultatene?

    Verter har mange muligheter for å påvirke hvordan annonsen vises i søkeresultatene.

    Jo flere datoer en annonse er tilgjengelig, desto mer sannsynlig er det at den passer til en gjests planer. Derfor fører mer tilgjengelighet sannsynligvis til økt synlighet. På samme måte gir større fleksibilitet angående hvor lenge gjester kan bli værende, større sannsynlighet for at utleiestedet passer til gjestenes planer, og dermed større sannsynlighet for at annonsen vises i søkeresultatene.

    Siden prisen har stor innvirkning på søkeresultatene, er prisendinger og rabatter en av de mest effektive måtene verter direkte kan påvirke hvordan annonsene deres gjør det i søk. For eksempel tilbyr mange verter lavere priser eller rabatter for å tiltrekke gjester til nyere annonser eller i løpet av sesonger med mindre reiseaktivitet.

    Annonsebilder av høy kvalitet, og spesielt et interessant forsidebilde, bidrar til å fange gjestenes oppmerksomhet og skape blest. En omfattende annonsebeskrivelse og en nøyaktig liste over fasiliteter hjelper gjestene med å vurdere utleiestedet og føle seg trygge nok til å bestille. Noen gjester ser etter spesielle fasiliteter eller egenskaper ved utleiestedet, for eksempel barneseng, boblebad, trinnfri adgang eller et utleiested som tillater kjæledyr. Hvis du legger til populære fasiliteter og egenskaper i annonsen, kan det bidra til at utleiestedet blir mer attraktivt for gjester, og at det blir mer synlig i søk etter utleiesteder med disse fasilitetene og egenskapene.

    Vertens oppførsel og innstillingene de bruker, påvirker også plasseringen. Verter som fremviser enestående gjestfrihet får som regel bedre plassering i søkeresultater over tid. For eksempel tar algoritmen hensyn til Superhost-kriteriene – antall kanselleringer iverksatt av verten, svarprosent, vurderinger og anmeldelser av utleiestedet – i tillegg til den faktiske Superhost-statusen, når søkeresultatene skal sorteres. Hvis en annonse ikke har aktivert øyeblikkelig bestilling, tar algoritmen hensyn til hvor raskt verten svarer på henvendelser fra gjester, og hvor ofte verten avslår bestillingsforespørsler. Dette betyr at annonser med øyeblikkelig bestilling kan ha en høyere plassering i søkeresultatene fordi svarene er automatiske, og bestillinger blir bekreftet uten at verten må godkjenne forespørselen.

    Hvordan påvirker gjester søkeresultatene?

    Søkeresultatene vi viser, avhenger av gjestens søkekriterier. Gjestene tilpasser søkeresultatene ved å oppgi informasjon som sted, datoer og antall gjester. De kan også bruke filtre eller kartet til å begrense søkeresultatene. For eksempel kan gjester filtere overnattingssteder etter type eiendom, antall senger og spesifikke fasiliteter. Hvis det ikke er nok tilgjengelige annonser som passer til gjestens søkekriterier, eller hvis en gjest bruker fleksibelt søk, kan vi vise andre annonser som vi tror gjesten kan like.

    Vi bruker også opplysninger vi har om gjesten, til å velge ut og sortere søkeresultatene. Hvis for eksempel en gjests tidligere bestilliger har enkelte egenskaper til felles, kan algoritmen plassere annonser med disse egenskapene høyere for akkurat denne gjesten. Tilsvarende kan gjester som har reservert et utleiested, få søkeresultater som fremhever Airbnb-opplevelser i nærheten av utleiestedet på de aktuelle datoene.

    Hvordan fungerer søk for nylig aktiverte annonser?

    Annonser som er aktivert nylig, vises kanskje ikke umiddelbart i søkeresultatene. Det kan ta inntil 24 timer før annonsen blir synlig. For å hjelpe verter i gang er algoritmen utformet slik at nye annonser får en god plassering i søkeresultatene.

    Kommer Airbnbs søkealgoritme til å endre seg over tid?

    Ja. Søkealgoritmene våre kommer til å utvikle seg over tid for å reflektere endringer i virksomheten, fellesskapet og verden rundt oss.

    Finn ut hvilke faktorer som påvirker søk, og hvordan du kan forbedre plasseringen din, i ressurssenteret.

    Fikk du hjelpen du trengte?

    Relaterte artikler