Hopp til innhold
    Naviger fremover for å få tilgang til foreslåtte resultater

    Vilkår for formildende omstendigheter og koronavirus (COVID-19)

    Oppdatert 19.  mars  2020

    11. mars erklærte Verdens helseorganisasjon (WHO) utbruddet av koronavirus (COVID-19) til å være en global pandemi. Siden da har utbruddet utviklet seg raskt, og myndigheter verden over har tatt grep for å bremse spredningen av COVID-19.

    Som svar på dette gir vi i vilkårene våre for formildende omstendigheter følgende dekning av COVID-19. På denne måten bidrar vi til å beskytte fellesskapet vårt og gir sinnsro. Følg med på denne siden for oppdateringer om hva som dekkes.

    Sammendrag

    Opphold og Airbnb-opplevelser som ble reservert 14. mars 2020 eller tidligere, og som har innsjekking mellom 14. mars 2020 og 14. april 2020, dekkes av vilkårene og kan kanselleres før innsjekking. Gjester som kansellerer får full refusjon, og verter kan kansellere uten å bli belastet eller at det får innvirkning på Superhost-statusen. Airbnb refunderer alle tjenestegebyr for reservasjoner som dekkes.

    Vertens kanselleringsvilkår gjelder som vanlig for reservasjoner gjort etter 14. mars 2020 eller reservasjoner gjort 14. mars 2020 eller tidligere, men med innsjekking etter 14. april 2020. Kanselleringer som ble sendt inn før 14. mars 2020 blir behandlet i henhold til den dekningen av formildende omstendigheter som var gjeldende på innsendingstidspunktet (ikke dekningen beskrevet her).

    Hvis en reservasjon allerede har begynt (innsjekkingstidspunktet har passert), gjelder ikke denne formildende omstendigheten.

    Innenlandsreservasjoner i Fastlands-Kina dekkes i henhold til den eksisterende erklæringen om formildende omstendigheter i forbindelse med COVID-19 i Fastlands-Kina. Luxe- eller Luxury Retreats-reservasjoner dekkes av refusjonsvilkårene for Luxe-gjester.

    Hvilke reservasjoner dekkes?

    Reservasjoner gjort 14. mars 2020 eller tidligere

    Opphold eller Airbnb-opplevelser som ble reservert 14. mars 2020 eller tidligere, og som har innsjekkingsdato mellom 14. mars 2020 og 14. april 2020, kan kanselleres før innsjekking. Det betyr at gjester som kansellerer får full refusjon, at gjester kan kansellere uten gebyr eller innvirkning på Superhost-statusen deres og at Airbnb refunderer alle tjenestegebyrer.

    Opphold og Airbnb-opplevelser som ble reservert 14. mars 2020 eller tidligere, og som har innsjekkingsdato etter 14. april 2020, blir for øyeblikket ikke dekket av formildende omstendigheter i forbindelse med COVID-19. Vertens kanselleringsvilkår gjelder som normalt.

    Hvis en reservasjon allerede har begynt (innsjekkingstidspunktet har passert), gjelder ikke denne formildende omstendigheten.

    Reservasjoner gjort etter 14. mars 2020

    Opphold og Airbnb-opplevelser som ble reservert etter 14. mars 2020, dekkes ikke av vilkårene for formildende omstendigheter med mindre gjesten eller verten for øyeblikket har COVID-19. Disse omstendighetene i forbindelse med COVID-19 dekkes ikke: forstyrrelser og kansellering av transport; reiseråd og -restriksjoner; helseråd og karantener; endring i gjeldende lov; andre påbud fra myndigheter, for eksempel evakueringsordrer, stenging av grenser, forbud mot korttidsutleie og krav om å holde seg innendørs. Vertens kanselleringsvilkår gjelder som vanlig.

    Vilkårene våre for formildende omstendigheter har til hensikt å beskytte gjester og verter fra uforutsette omstendigheter som oppstår etter bestilling. Etter at Verdens helseorganisasjon erklærte COVID-19 en global pandemi, gjelder ikke lenger vilkårene for formildende omstendigheter fordi COVID-19 og dets konsekvenser ikke lenger er uforutsette eller uventede. Se nøye gjennom vertens kanselleringsvilkår når du bestiller, og vurder å velge et alternativ som gir deg fleksibilitet.

    Slik fungerer det

    Hvis reservasjonen dekkes, blir den merket som det på siden med reservasjonsopplysninger (finnes under Turer hvis du er gjest eller i kontrollpanelet for vertskap hvis du er vert).

    For gjester: Hvis du kansellerer en dekket reservasjon, får du full refusjon og Airbnb refunderer alle tjenestegebyr. Du trenger ikke å kontakte oss i dette tilfellet. Mer om hvordan refusjoner fungerer.

    For verter: Hvis du kansellerer en dekket reservasjon, belastes du ikke, din Superhost-status påvirkes ikke og Airbnb refunderer alle tjenestegebyr. Du trenger ikke å kontakte oss i dette tilfellet.

    Hvis reservasjonen ikke dekkes, gjelder vertens kanselleringsvilkår som normalt. Vi oppfordrer deg til å kontakte verten eller gjesten din for å diskutere kanselleringer og refusjoner.

    Koronavirus-oppdateringer og ressurser

    Vi har samlet artikler for å hjelpe fellesskapet vårt under denne perioden i ressurssenteret. Få siste nytt om tiltakene våre angående COVID-19, fra oppdateringer av vilkår til ressurser for verter og gjester. Dette gjelder blant annet:

    Du kan også lese vilkårene våre for formildende omstendigheterfor å lære om dekning av omstendigheter som ikke er relatert til COVID-19.

    Vi ber alle medlemmer av fellesskapet om å ha respekt, inkludering og retningslinjene våre mot diskriminering i mente når de samhandler med andre medlemmer av fellesskapet vårt.

    Vi fortsetter med evaluering av anvendelsen av vilkårene. Følg med på denne siden for oppdateringer og nye opplysninger.

    Logg inn for å få personlig støtte

    Få hjelp med reservasjonene dine, kontoen din og mer.
    Meld deg inn