Bedriftsregistrering i Hongkong
Disse informasjonssidene kan hjelpe deg med å komme i gang med å lære om noen av lovene og registreringskravene som kan gjelde for opplevelsene dine på Airbnb. Disse sidene inneholder sammendrag av noen av reglene som kan gjelde for ulike typer aktiviteter, og inneholder lenker til offentlige ressurser som du kan finne nyttige.
Vær oppmerksom på at disse informasjonssidene ikke er omfattende, og at det ikke er juridisk rådgivning. Hvis du er usikker på hvordan lokale lover eller denne informasjonen kan gjelde for deg eller opplevelsen din, oppfordrer vi deg til å sjekke med offisielle kilder eller søke juridisk rådgivning.
Vær oppmerksom på at vi ikke oppdaterer denne informasjonen i sanntid, så du bør bekrefte at lovene eller prosedyrene ikke har endret seg nylig.*
Er det noen krav til bedriftsregistrering jeg må være oppmerksom på?
Så lenge opplevelsene dine blir tilbudt for å få, vil du gjennomføre en bedrift, som krever registrering hos bedriftsregistreringskontoret i innlandsinntektsavdelingen innen en måned etter begynnelsen av virksomheten i henhold til bedriftsregistreringsforordningen (Cap 310) ("BRO").
Alle virksomheter må registreres uavhengig av kjøretøy som virksomheten utføres gjennom (f.eks. enten i form av et enkeltperson, samarbeid, selskap eller filial). Hvis du har tenkt å gjennomføre virksomheten din ved å innlemme et selskap, må du sende inn en søknad hos bedriftsregisteret ved å fylle ut et søknadsskjema. Alle søknader om å innlemme et selskap i Hong Kong blir automatisk behandlet som en søknad om å innhente bedriftsregistreringssertifikatet som kreves for å drive en bedrift i Hong Kong under BROEN.
Bortsett fra å betale innkvarteringsgebyret, må du også betale for bedriftsregistreringsgebyret og avgiften. Du har et valg av å søke om et ettårig sertifikat eller et treårig sertifikat. Disse gebyrene må betales på det tidspunktet når søknaden din om inntak er gjort.
Myndighetene forutsetter at alle selskaper i innlemmelse ikke har påbegynt seg. Du må ta et ekstra skritt for å varsle kommoden om innlandsinntekter ved å fylle ut og sende inn et spesifisert skjema til bedriftsregistreringskontoret for å gi informasjon på datoen for begynnelsen av virksomheten din og en beskrivelse av virksomheten din innen 1 måned etter den effektive datoen for begynnelsen av virksomheten.
For ytterligere informasjon, se nettsiden til Inland Revenue Department ‘s FAQ på "One-Stop Company and Business Registration" og Bedriftsregisterets nettsted.
Du trenger til enhver tid å vise bedriftsregistreringssertifikatet ditt på forretningsstedet ditt. Hvis det er noen endring i virksomhetens art som ikke er i samsvar med beskrivelsen som vises på bedriftsregistreringssertifikatet, må du varsle eposten om innlandsinntekter om en slik endring ved å fylle ut og sende inn et spesifisert skjema til bedriftsregistreringskontoret innen 1 måned etter datoen for en slik endring.
Er det noen andre krav til registrering og/ eller lisens som jeg må være oppmerksom på?
Bortsett fra bedriftsregistrering kan du også trenge å innhente spesifikke lisenser, tillatelser, sertifikater og/eller godkjenninger for å gi visse opplevelser. Informasjonstjenesten for bedriftslisensinformasjon som tilbys av Trade and Industry Department, kan hjelpe deg med å finne ut om du trenger en spesifikk lisens for å oppgi en bestemt opplevelse. Du kan også ringe den offentlige hotline på 1823 for ytterligere veiledning.
Du kan også se våre andre informasjonssider for å finne ut om ytterligere forskrifter kan gjelde for aktiviteten din. Vær imidlertid oppmerksom på at våre seksjoner om aktivitetsspesifikke lisenskrav og regler dekker noen av de typiske aktivitetene, men er ikke ment å være omfattende.
Du bør også sjekke hvilke skatter og regnskapsregler som gjelder for deg, og sørg for at du har riktig forsikringsdekning på plass for å dekke alle aktivitetene du skal tilby.
Er det noe jeg må være oppmerksom på når jeg håndterer forbrukere?
Ja. Du bør være klar over følgende spesielt:
- Konkrepetitiv oppførsel: Visse forretningspraksis som hindrer, begrenser eller konkurranselkonkurranse er forbudt i henhold til Konkurranseforskriften (Cap 619).
- Vilkår for "Unconscionable" vilkår i forbrukerkontrakter kan ikke håndheves i henhold til UNCONCionable Contracts Ordinance (Cap 458).
- Falske eller villedende handelsbeskrivelser: Du må ikke gjøre eller si noe ved å tilby eller fremme tjenestene dine som sannsynligvis vil være falske eller villedende i henhold til handelsbeskrivelsesforordningen (Cap 362).
- Produksjonssikkerhet og forbrukergarantier: Varer og tjenester som leveres til forbrukere må være trygge og oppfylle forbrukergarantier under Salg av Goods Ordinance (Cap 26) og forsyning av tjenester (vilkår) (Cap 457).
Er det noe jeg bør tenke på hvis jeg tilbyr en opplevelse i hjemmet mitt?
Ja. Du bør vurdere om du oppgir opplevelsen på de tiltenkte lokalene, er i samsvar med lovene og juridiske dokumenter knyttet til bruk av lokalene. Disse inkluderer for eksempel Buildings Ordinance (Cap. 123), yrketillatelse, statlig tilskudd, gjensidig pakt, leieavtale, leieavtale eller lisensavtale. Hvis du er i tvil om hvorvidt lokalene dine kan brukes til opplevelsen din, er du oppfordret til å rådføre deg med en juridisk rådgiver.
*Airbnb er ikke ansvarlig for påliteligheten eller riktigheten av informasjonen som finnes i lenker til tredjeparts nettsteder (inkludert lenker til lovgivning og forskrifter).