Anmeldelser av opphold
Anmeldelser er avgjørende for å skape tillit på Airbnb. De er en viktig måte for vertene og gjestene å gi hverandre tilbakemelding på, og de hjelper alle i fellesskapet med å ta informerte valg og ha de rette forventningene når de skal legge planer. Vi mener at et rettferdig anmeldelsessystem er et som respekterer og beskytter fellesskapets ærlige tilbakemeldinger, og vi har innført en del tiltak som skal øke tilliten til anmeldelssystemet.
Hvem kan skrive anmeldelser på Airbnb?
Verter og gjester kan bare skrive anmeldelser av opphold som er bestilt og betalt på Airbnb.
Når kan man skrive og publisere anmeldelser?
Når utsjekkingen er over, har både verten og gjesten 14 dager på seg til å sende inn anmeldelsen sin. Gjester og verter kan også skrive anmeldelser av enkelte reservasjoner som kanselleres samme dag som innsjekking eller senere (kl. 12.00 i utleiestedets tidssone).
Anmeldelser blir kun publisert når ett av følgende kriterier er oppfylt (det som inntreffer først):
- Begge parter har sendt inn anmeldelsen sin.
- Perioden på 14 dager er over.
Hvis en vert kansellerer en reservasjon før innsjekkingsdagen, er det ikke mulig for verken verten eller gjesten å skrive en anmeldelse av oppholdet.
Blir anmeldelsene moderert?
Airbnb modererer ikke anmeldelser før de blir publisert, og oppfordrer også til likefremme anmeldelser.
Anmeldelsene må imidlertid være ærlige og handle om en reell reservasjon og kan bli fjernet hvis de bryter med retningslinjene for anmeldelser. Kort fortalt kan anmeldelser fjernes hvis
- anmeldelsen bryter med Airbnbs retningslinjer for innhold, for eksempel ved å inneholde privat eller konfidensiell informasjon eller diskriminerende, voldelig eller truende innhold
- anmeldelsen er partisk – for eksempel hvis gjesten har blitt bedt om å skrive en positiv anmeldelse i bytte mot et gratis eller rabattert opphold, eller hvis det finnes tegn på at reservasjonens hensikt var å øke en persons samlede vurdering
- anmeldelsen er irrelevant for forfatterens opplevelse på Airbnb – for eksempel fordi det ikke finnes informasjon om verten, gjesten eller oppholdet som forfatteren selv har opplevd, og som ville ha hjulpet andre medlemmer av fellesskapet med å ta de rette avgjørelsene
Vi har også et system som proaktivt leter etter tegn på at en anmeldelse ikke handler om et reelt opphold. Hvis systemet vårt oppdager at en anmeldelse sannsynligvis er falsk, for eksempel fordi den ikke er knyttet til et reelt opphold på Airbnb eller fordi den er knyttet til et opphold som hadde til hensikt å øke noens vurdering, kommer den til å bli fjernet.
Endring av anmeldelser
For å oppmuntre til ærlige og upartiske anmeldelser begrenser vi vertenes og gjestenes mulighet til å redigere anmeldelser etter at de har skrevet dem.
- Hvis du sender inn anmeldelsen først, kan du redigere den når som helst innenfor anmeldelsesperioden på 14 dager og frem til den andre parten sender inn sin anmeldelse.
- Når begge anmeldelsene er sendt inn eller anmeldelsesperioden på 14 dager er forbi – hva enn som skjer først – blir begge anmeldelsene automatisk publisert og kan ikke lenger endres.
- Anmeldelsene fra gjesten og verten publiseres samtidig og kan ikke endres etter publisering (den andre personen kan altså ikke lese anmeldelsen din og endre sin egen som svar).
- Du kan ikke be om endring av en anmeldelse skrevet om deg, men du kan kontakte oss for å be om å få endret hvilke pronomen som brukes for å henvise til deg i anmeldelsen.
Svar på anmeldelser
Du kan legge ut et offentlig svar på en anmeldelse som noen har skrevet om deg, innen 30 dager etter at anmeldelsen ble sendt inn (altså ikke publiseringsdatoen). Du må gjerne svare med mer informasjon eller gi ditt eget syn på saken, men pass på å holde deg til retningslinjene for anmeldelser.
Fjerne en anmeldelse
Du kan ikke fjerne en anmeldelse skrevet om deg hvis du er uenig i den, men du kan rapportere den til oss hvis du mener at den bryter med retningslinjene for anmeldelser. Slike anmeldelser blir fjernet hvis de bryter med retningslinjene for anmeldelser. Både gjesten og verten får beskjed om avgjørelsen vår om å fjerne anmeldelsen.
Du kan fjerne en anmeldelse du har skrevet, hvis du ikke lenger føler at den reflekterer den reelle opplevelsen din som gjest eller vert. Ta kontakt med kundeservice for å be om å få fjernet en anmeldelse du har skrevet.
Gruppeanmeldelser
Hvis reservasjonen har mer enn én bekreftet gjest, anmelder verten gjesten som har foretatt reservasjonen. Anmeldelsen vises likevel på profilene til alle de andre bekreftede gjestene.
Slik sorteres anmeldelser
Anmeldelsene sorteres etter kronologisk rekkefølge og relevans. Sistnevnte kan for eksempel ta hensyn til brukerens språk og søkekriterier.
Airbnb.org-opphold
Anmeldelser av Airbnb.org-opphold fungerer litt annerledes. Du kan lese mer om anmeldelser av Airbnb.org-opphold.
Relaterte artikler
- Slik fungerer anmeldelserAnmeldelser er en god måte for verter og gjester å gi hverandre tilbakemelding på. Her finner du informasjon om hvordan og hva du kan dele, …
- GjestSkrive en anmeldelseVil du fortelle om en gjest du hadde nylig eller turen din? Det liker vi. Gå til Anmeldelser i en nettleser for å komme i gang.
- GjestAirbnbs retningslinjer for anmeldelserRetningslinjene våre bidrar til å sikre nyttige, informative og nøyaktige anmeldelser for gjester og verter.